آرشیف

2014-12-13

حبیب سرود

سي و نُه يك «عدد» است

 
آيا شما هم مانند خيلي از مردم در گوشه گوشه‌ي از اين دنياي پهناور به خرافات فكر مي‌كنيد؟ درست مثل بسياري از كساني‌كه حتا بدون اينكه خودشان هم تشخيص دهند چه ميكنند، بارها و بارها در عقايد و رفتار شان نكاتي را رعايت مي‌كنند كه هيچ دليل منطقي،‌ عقلاني و علمي ندارند، هستيد؟ يا در يك كلام و خيلي ساده، آيا خرافاتي هستيد يا خير؟ مثلاً‌: شما يك دانشجو هستيد و بر اساس يك اعتقاد ديني و مذهبي، پيش از شروع يك امتحان مهم مي‌توانيد به آرامش و تمركز لازم برسيد و به خوبي با يك باور درست نتيجه مناسب را به دست آوريد (كاري كه امروزه بسياري از دانشجويان به آن تكيه دارند). اما؛ اگر براي مثال دانشجويي تصور كند كه 3 بار خواندن يك آيه يا سوره پيش از شروع امتحان باعث خوش شانسي و كاميابي  وي است و كمتر يا بيشتر از اين عدد، برد از آن او نمي‌شود او به ساده‌گي وارد محدوده خرافات شده است و به عبارتي دچار وهم و خيال باطل است.
چنين رفتارهايي شايد در آغاز بسيار ساده به نظر رسند اما با تكرار، شخص را دچار وسواسي مي‌كند كه منجر به يك نوع اختلال مي‌شود و كم كم حاضر نمي‌شود با هيچ تغيير كوچكي در زنده‌گي معمول و عادي خود كنار آيد.
براي نمونه عدد 39 را اول مردم عادي ما عدد نحس و به اصطلاح عدد «بي‌ناموسي» مي‌پنداشتند اما كم كم اين عقيده‌ي خرافاتي در بين جامعه ما چنان ريشه دواند كه حتا در بين اشتراك كننده‌گان لويه جرگه عنعنوي كه به گفته‌اي «نماينده‌گان مردم افغانستان» بودند شكل رسمي را بخود گرفت كه جاي بسيار تاسف است. آيا اين «نماينده‌گان مردم افغانستان» هيچ فكر نكردند؟ و از خود هيچ سوال نكردند؟ كه براي سوره 39 قرآن‌كريم، آيات 39 سوره‌ها و از 99 نام‌هاي خداوند و پيامبرش براي نام‌هاي 39 آنها جوابي دارند؟
از خود تان سوال كنيد،‌ عدد 39 را چرا به فال بد ميگيريد؟ اگر نمبر مبايل تان به 39 ختم مي‌شود و يا اگر نمبرپليت موتر تان به 39 آغاز و يا ختم مي‌شود و يا نمبر خانه تان 39 است چرا رنج مي‌بريد؟ اصلاً راحت باشيد، خود را درد سر ندهيد و خرافات پرستي نكنيد اگر خرافات پرست نيستيد و از تمام كسانيكه به اين خرافات عقيده ندارند يا عقيده‌اي خرافاتي ندارند و مي‌خواهند كه رخت اين خرافات و عقيده‌هاي خرافاتي ديگر از بين جامعه بسته شود، مي‌خواهم كه عدد 39 را يك «عدد» بشناسند نه كدام چيزي ديگر و يا عدد بي‌ناموسي. اگر خود اهل اين گروه نيستند و به اين خرافات اصلاً توجه نكنند.