آرشیف

2015-1-16

نثار احمد کوهین

نـــــــا هنجاری هــــــــا در غور

ما ز دولت چشمی خدمت داشتیم
خود غلت بود آنچه ما پنداشتیم

 

امروز آنچه که اذهان جوانان غور را در هر گوشه وکنار کشور به خور مشغول ساخته عدم امنیت وضعف اداره سالم در ولایت غور است . امروز در هرگوشه وکنار غور افراد مسلح غیر قانونی بیشتر از دولت در ساحه حکومت شان وسعت دارد که این موضوع مربوط ومنهوط به مقامات دولتی ومسولین که تامین امنیت مردم را بدوش دارند می باشد . این نکته قابل تمرکز است که افراد ضعیف وناتوان دولت اداره را از بین می برد . بطور مثال امروز دولت مردان که به غور حاکمیت دارند ونماینده دولت محسوب میشوند حاکمیت شان محدود به کسبه کاران داخل شهر شده ومجودیت روز افزون گروهای مسلح غیر قانونی نه تنها ساحه حاکمیت دولت را محدود کرده بلکی گاهی مسولین دولت مجبور اند که بساز شان رقص نمایند ومانند یک سر باز وفادار وظیفه ای را که قوماندانانی مسلح غیر قانونی به ایشان بسپارند ، بخاطر حفظ چوکی خود هم که شده با کمال صداقت انجام میدهند .
افراد ومسولین دولتی در غور نه تنها توانانی تامین امنیت وتطبیق قانون وعدالت اجتماعی را ندارند بلکه در اکثر موضوعات خود ی شان جامی ظالمان وموسفیدان اجتماعی واخلاقی بودن وهستند.که شهادت ناجوان مردانه جوان تحصیل کرده وفعال آقای شهر یار شرق را کسانیکه تا اندازه کمی از موضوع خبر باشند میتوان دلیل به اثبات گفته هایمن دانست .
افراد ومسولین دولتی غور نمیدانم که چه چیز را کار کرد ودست آورد خود میدانند چی قسم به وجدان ونیروی درونی خود گوش میدهند ؟ و معاش را که از پست ومقام و مسولیت خود میگیرند چی قسم حلال میدانند .و درآخر به نزد ان قاضی که در ان جا نه پول است ونه مقام از مسولیت شان در برابر افراد مسلح با گیر شان که از مردم بیچاره وغریب که به نان شب خود متاج اند پاسخ میدهند ؟ واز دزدان که مسافرین را در هر گوشه وکنار مورد آزار وازیت قرار میدهند وتمام دار وندارمسافرین را به یغما میبرند چی بهانه پیش می آ ورند ؟ از خون های ناحق که بخاطر قوم گرای وگروهی ریخانده میشود ، و زنان را به گیرو میگیرند وخانه ها بهآتش کشیده میشود ودرختان مثمر وغیر مثمر قطع میشوند چی دلیل می آورند ؟ دروازه های مکاتب که به روی اطفال مسلمان بسته است وپول معاش را به معلم میدهند بنام اینکه فانی معلم فلانه جاست ویا با معلم بسازند ویاپول معاش معلم را به ارباب باچ گیر خود میدهند چه گ.نه سوالات را رد میکنند وبهانه پیش می آورند وجواب صد ها سوال دیگر را چی قسم جواب میدهند ؟ وخود را از دوسیه عمال خلاص میکنند ؟

نثار احمد "کوهین " مسول نهاد جوانان در ولایت غور محصل سال اول دانشکده ادبیات وعلوم بشری ولایت بدخشان .