آرشیف

2014-12-31

دیپلوم انجینیر عبدالعزیز اویانی

من هم میخواهم رهبری داشته باشم! غور، حلیمانه مستلزم رهبر و رهبریست!

 

من میخواهـم رهبر غوریِ داشته باشیم که چنین بر جسته باشد و روز ها، ارزش ها و افتخارات مارا ارج گذارد و به ما چنین تبریک گوید:
 

پیام تبریکیه ستر جنرال عطا محمد نور والی بلخ

پیام تبریکیه ستر جنرال عطا محمد نور والی بلخ

در پیوند با جشن نوروز و آغاز سال نو 1392 هجری خورشیدی و 5692 آریایی جمشیدی

به نام آن که هستی نام از او یافت

بدین شایسته گی جشنی، بدین بایسته گی روزی (به مرز آریا) هر روز، جشنی باد و نوروزی

خواهران و برادران گرامی هموطن!
جشن زیبا و باستانی ملی و بین المللی نوروز 5692 آریایی جمشیدی ـ این نماد پیوند استوار ملتهای مان با تاریخ و فرهنگ پُر بار پیشین را توأم با بهار نو و سال نو 1392 هجری خورشیدی، به پیشگاه جاللتمآب حامد کرزی رئیس جمهوری اسالمی افغانستان، معاونان محترم ریاست جمهوری، اعضای محترم کابینه، رؤسا و اعضای محترم شورای ملی، شورای عالی قضا ، قوای مسلح افغانستان ، فامیلهای شهدا و معلولین ، مهاجرین و همه هم میهنان و نوروزپسندان شاد باش و خجسته باد میگویم. 
آغاز سال نو و جشنهای ملی برای ملتهای جهان، یادآور حادثه یا حوادث مهم تاریخی و رشتۀ اتصال شان به گذشته های پُرافتخار و شکوهمند است. اما نوروز را حکایت و حادثه یی دیگر است. اگر فرارسی آغاز سال و جشنهای ملل دیگر را برای شان، خطوط بیجان تقویمهای کاغذین اعالم میدارد؛ نوروز را برای ما طبیعت ـ این کتاب آفرینش الهی ـ با زنده گی و سازنده گی تمام معرفی میکند. نوروز و بهار مظهر جمال، جالل و قدرت بیچون خداوندی است، موسم رستن و شگفتن، فصل کار و کوشش، هنگام تازه شدن و شاد زیستن، آیینۀ اندرز گرفتن و اندیشیدن است و با همۀ اینها برای ما آریاییان (افغانها، پارسیان، تاجیکان و… ) این روز یادآور آغاز تاریخ و ظهور تمدن آریایی در پهنۀ زمین، فرجام اعمار مادر شهرها (ام البلاد) به دست یما (جمشید) فرمانروای پیشدادی آریانا در 5692 سال پیش از امروز و تداوم هویت و حضور زندۀ مان در آوردگاه پر شیب و فراز سده ها و هزاره ها است.
تصادفی نیست که چهار سال قبل نوروز در بلخ، در زادگاه نخستین خویش در جوار آرامگاه سپه ساالر بزرگ اسالم، سلطان اولیا حضرت علی (ک)، با حضور و اشتراک وزرای محترم امور خارجۀ کشورهای برادر،همزبان و همفرهنگ جمهوری اسالمی افغانستان، جمهوری اسالمی ایران و جمهوری تاجیکستان و نیز نماینده گان کشورهای دوست عضو سازمان «ایکو» جشن گرفته شد و سه سال پیش این نماد فرهنگ ما از سوی سازمان ملل متحد به حیث یک روز بین المللی به رسمیت شناخته شده و نوروز آریایی بلخ، جهانی گردیده است.
جشن نوروز ـ به عنوان یک عنعنۀ کهن ملی از گذشته های دور در کشور ما پیوسته بر پا میشد. زمانی که در سال 131 هجری قمری فرزند برومند خراسان، ابومسلم، توسط عیاران خویش پیکر مطهر حضرت علی (ک) خلیفۀ چهارم اسالم را به بلخ انتقال داد و در دهکدۀ خیران، مزار فیض آثار آن بزرگوار بر پا شد رسم برگزاری نوروز در این مکان مینونشان در بلخ باستان ادامه یافت.
من به عنوان یک فرزند این سر زمین به ویژه والیت بلخ طی سالیانی که در خدمت این آستان قرار دارم، تمامی نیرو و تالشم را وقف آن کرده ام تا در راستای صلح، امنیت وحدت ملی، حاکمیت قانون، محو فساد و مواد مخدر، توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حفاظت از دستاوردهای جهاد و مقاومت که یک ربع قرن زنده گی ام را صرف آن نموده ام ـ قدمهای مؤثری بر دارم. در سال 1391 هجری خورشیدی نیز در زمینه های آبادانی و شگوفایی والیت بلخ و حفظ و توسعۀ افتخارات این خطه به ویژه در قسمت رشد فرهنگ و معارف، رعایت حقوق بشر، حقوق زن، آزادیهای مدنی، صفر نگهداشتن تریاک و چرس، پاسداری از امنیت عمومی، تحکیم وحدت ملی و حاکمیت قانون به لطف پروردگار دستاوردهای مهم نصیب مان شده که در دستیابی به این کامیابی ها، قبل از همه سپاسگزاری خویش را از مردم عزیز والیت بلخ به خاطر حمایت صمیمانۀ شان از برنامه های کاری این جانب ابراز میدارم. همچنان از همۀ همکاران عزیز، قوماندانیهای محترم قول اردوی 209 شاهین، پولیس ملی(زون 303 پامیر)، زون شماره 5 سرحدی، لوای شماره 6 نظم عامه ، قوماندانی محترم امنیه و ریاست محترم امنیت ملی والیت بلخ، رؤسای ادارات، کارکنان دولتی و نهادهای جامعۀ مدنی، دوستان و مؤسسات همکار بین المللی به لحاظ همیاری، هماهنگی و تالش دلسوزانۀ شان در تأمین امنیت و پیشرفت والیت مان قدردانی و تشکر میکنم.
به همین گونه مساعی سکتور خصوصی را در امرتوسعة اقتصادی و ارایة خدمات قابل قدرمیدانم و از محترم زمری کامگار تاجر ملی و شرکت هواپیمایی " کام ایر " که در انتقال حجاج بیت هللا الحرام خدمات خوبی انجام داده و در پرواز های داخلی در سخت ترین شرایط ، هم میهنان عزیز ما را یاری رسانیده است ، تقدیر و تشکر مینمایم .
از خداوند بزرگ امید واثق دارم که در آینده نیز بتوانیم مصدر خدمات چشمگیرتری برای میهن و مردم مسلمان افغانستان از جمله والیت بلخ شویم. در این گستره، همکاری همۀ دوستان راستین و هموطنان آزاده و مؤمن را نیاز و انتظار داریم. سال نو را برای مردم افغانستان و همۀ بشریت سال سرشار از صلح، رفاه، ترقی و سعادت آرزو مینمایم. با تبریک مجدد به مناسبت نوروز و سال نو.
هر روز تان نوروز، نوروز تان پیروز باد!
ریاست دفتر مقام والیت بلخ/1/1/1392 هجری خورشیدی.