آرشیف

2014-12-12

نبی ساقی

آیا تصمیم ریاست معارف درست است؟

ریاست معارف غور با این توجیه که در دوم حمل ، هوا سرد است و بعضی مناطق هنوز برف دارد، پیشنهادی به وزارت فرستاده و تقاضا کرده که مکاتب غور باید به دوم ثور آغاز شود و رخصتی های تابستانی از میان برود. من فکرمی کنم به دلایل آتی این زمان ، وقتی مناسبی نیست:
1- اکثریت مناطق غور حتا در سال های پُر برف ، در دوم حمل پوشیده از برف نیستند، بنابراین نباید به خاطر چند محل محدود ، روی تمام جغرافیای غور قضاوت شود.
2- اگر مکاتب به دوم ثور شروع شود ، طبق معمول روزهای اول سال چند روزی شاگردان غیر حاضری می کنند ولذا رخصتی های هشت ثور می رسد و مثل همیشه چند روز به این خاطر ضایع می شود وشاگردان لیلیه به خانه های خود می روند و در نتیجه ، شروع سال تعلیمی عملا به 15 ثور می رسد ومعنایش این است که یک ونیم ماه سال جدید ، از نزد ما هدر می رود.
3- رخصتی های وسط سال ، برای معلمین فرصت مناسبی است برای ساختن شقه ها ونتایج. اگر این رخصتی ها نباشد برای معلم ، واقعا خیلی دشوار است که هم شقه ونتایج را به صورت دقیق وعادلانه تنظیم می کند وهم برای درس در صنف آمادگی درست بگیرد. به نظر من این کار برای مکاتب درد سر کلانی خلق خواهد کرد. 
4- در صورتی که سخن برداشتن رخصتی های تابستانی در میان باشد ، بهتر است از آخر سال رخصتی زود تر داده شود. طوری که همه شاهد هستیم در آخر سال ، سردی هوا خیلی بیشتر از اول حمل است و لذا خوب است که در آخر سال تعلیمی، امتحان ها زود تر گرفته شود.
5- راه دیگر، این است که اگر ریاست معارف واقعا می خواهد که رخصتی های وسط سال وجود نداشته باشد و اگر فکر می کند که اول حمل هوا مناسب نیست، بهتر است لااقل سال تعلیمی به پانزدهم حمل آغاز شود و در آخر سال نیز پانزده روز زود تر ختم شود. 
6- ریاست معارف هزار ویک مشکل و کمبود دیگرهم دارد ، به جای اینکه آن مشکلات و نواقص را رفع کند وفی المثل ، ( به گفتۀ مردم) غم « مکاتب روی کاغذ » را بخورد و نبود معلم مسلکی را جبران کند و مکاتب دخترانۀ مسدود شده را باز نماید و حد اقل معاش استادان دارالمعلمین را چهار ماه به تعویق نیندازد، آمده و تصمیم گرفته که یک ونیم ماه دیگر نیز از وقت عزیز شاگردان، به کوچه گردی و بیکاری صرف شود، که به قربان کریمی های خدا شُم/ درختا را سرکوه ها کی شانده؟؟