آرشیف
دادخـــواهــــــــــــــی
انجینر محمد نظر حزین یار
(Advocacy)
به خواننده عزيز جام غور !
«ميدانم همه ما و شما در حالتي قرار داريم كه براي اعاده حقوق مان از هر مرجعي كه باشد به نحوي از انحا طلب حق مي نمائيم ، اين خواست و برآورده شدن آن به شيوه هاي علمي ، پسنديده و مسالمت آميز نياز دارد ، البته اين روش ها و شناخت آن لازمه بردباري و در نظر داشتن يك وقت مناسب را مي نمايد ، موضوعاتي كه ميخواهم به صورت مقطعي خدمت شما قرار دهم آموزه هائيست كه در درازناي تاريخ از سري به سر ديگري انتقال گرديده و تجاربيست كه تلخ يا شرين براي بدست آوردن هدف دنبال گرديده است ، روي اين اصل در صورت كوتاهي ، كمبودي و نواقص مرا صميمانه همكاري و همراهي مي نمائيد .»
عطفي بر اصل مطلب :
دادخواهی پروسهایست که منجر به تحقق عدالت، رفع مصئونیت و معافیت مجرمین و جنایتکاران، آرامش روانی قربانیان، امنیت اجتماعی و در نهایت اجرای قانون و تأمین قانونیت می گردد. پروسهء دادخواهی مردم را قادر میسازد تا بدون توسل به خشونت و انتقام جوییهای فردی، از طریق قانونی به احقاق حقوقشان بپردازند.
داد خواهي از فرد در خانواده آغاز و در سطح كشوري ، منطقه و جهان ادامه مي يابد ،در روال كنوني دادخواهي در سطح كشور ما به يك پروسه نهادينه مبدل شده كه بيشترين بخش آن توسط نهاد هاي جامعه مدني ، ژورنالستان ، مديا ،رسانه هاي صوتي ، تصويري نوشتاري و …. صورت ميگيرد.
آنچه ضرورت دادخواهی را بیشتر برجسته مینماید، موجودیت صف بندی انکارناپذیر در جلوههای همچون اقشار «حکومتکننده و حکومتشونده» و یا طبقهء" پائین و طبقهء بالا " در جوامع سیاسی و تقسیم بندیهای اجتماعی است. هویداست که حکومتکنندگان و طبقات بالای جامعه از توانایی بیشتری در سمت دهی تصامیم، رهنمودها، پالیسیها و قوانین بر خوردارند تا حکومتشوندگان و طبقات پائین اجتماع.
طبیعی است که تصامیم، رهنمودها، پالیسیها و قوانین که مبتنی بر اراده و خواست حکومتکنندگان و طبقات بالا باشند الزاماً به نفع حکومتشوندگان و طبقات پائین نخواهند بود. از طرف دیگر، حتا در جوامع که تجربه پارلمانی دارند و پارلمان را تمثیل کننده و مظهر ارادهء مردم می دانند، شکاف و فاصله میان مردم و نمایندگانشان را نمیتوان انکار نمود. آنچه در این فاصله ناپدید میگردد چیزی نیست جز نمایندگی واقعی از مردم، درک و بررسی مشکلات مردم و تلاش در راستای حل مشکلات از طریق تصویب و اجرای تصامیم و قوانین سودمند. اینجاست که ضرورت دادخواهی بیشتر و عمیقتر احساس میگردد تا به عنوان یک روش و برنامۀ سودمند در زمینه تغییر چرخش تصامیم و قوانین به نفع مردم، مورد استفاده قرار گیرد.
بنابرین تمسک به دادخواهی و استفاده از ابزار آن جهت انعکاس خواستها و نیازمندیهای اقشار محروم به پالیسی سازان و تصمیمگیرندهگان بمنظور ایجاد تغییر مثبت در پالیسیها و قوانین ناعادلانه و برخورداری مردم از حقوق و امتیازاتشان لازمی پنداشته میشود.
اهداف داد خواهي
اگرچه دادخواهي پروسه دوامدار ، توسعه يافته و همه جانبه است ، اهداف آن نيز به همان منوال يك طيف وسيعي را احتوا مي كند به نظر عموم اهداف دادخواهي را :
- تأمين عدالت اجتماعي
- كاهش فقر و ايجاد رفاه همگاني
- ايجاد و اصلاح سياست ها و پاليسي ها
- تطبيق تصاميم و قوانين
- نمايندگي از افراد و اقشار محروم (ادو كيتر ها" دادخواهان" ) كسانيكه از مردم نمايندگي مي كنند
- توانا سازي مردم جهت خواستن حقوق شان تشكيل مي دهد.
داد خواهي چرا صورت ميگيرد ؟
اين پروسه به خاطر آن صورت ميگيرد تا جامعه براي جلو گيري از بي عدالتي و عدم تطبيق قوانين رهايي از فقر و محروميت نجات حاصل نمايند ، همچنين دادخواهي به خاطر نبودن پاليسي ، نواقص پاليسي و عدم تطبيق پاليسي صورت ميگيرد ، بدين منوال مي توان گفت ، دادخواهي را از ميحط خانواده آغاز نموده و تا سطوح بالا تروج كرد.
دادخواهی میتواند در تقویت و نهادینهسازی حق، عدالت، کاهش فقر در اجتماع انسانی و حمایت از افراد فقیر و به حاشیه رانده شده، تأثیر بسزا داشته باشد. دادخواهی، رسیدن به این اهداف را از طریق نفوذ و تأثیرگزاری بر سیاست ها، تصامیم و ساختارها امکان پذیر میداند و تلاش دارد تا با تواناسازی مردم فضای مناسبی را جهت حقخواهی و اهتزاز صدای حقطلبی ایجاد نماید.
اهداف کلیدی دادخواهی را همانا تأمین عدالت، کاهش فقر، ایجاد تغییر در سیاست ها، نمایندگی از افراد و اقشار محروم و تواناسازی آنان جهت خواستن حقوقشان تشکیل میدهد. دادخواهی از بدو تأسیس جوامع انسانی به شکل ابتدایی آن وجود داشته است. ولی چون روند دادخواهی یک روند تکاملی و رو به رشد است تحولات و دگرگونیهای زیادی در روشهای آن رونما گردیده است.
با مروری گذرا بر تاریخ تحولات اجتماعی، روشن میگردد که کوشش و مبارزه برای تحقق عدالت، یکی از دغدغههای همیشگی همه جوامع انسانی بوده است. طوری که مصلحان، آزادیخواهان و عدالتطلبان با پخش و نشر افکار و تعالیم و آموزههای انسانیشان کوشش کرده اند، بشریت را در مسیر نجات از جور، ستم و بیعدالتی یاری بخشند. قرآنکریم در بیان فلسفهی بعثت انبیا گسترش قسط و تأمین عدالت را انگیزهی اساسی میداند: « لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ»(آيه 25سوره حديد) ترجمه: به راستی [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم را به قیام به خاطر قسط و عدل برانگیزانند[1].
از طرف دیگر اگر به تاریخ فلسفه نظراندازیم، با چهرههای زیادی آشنا میشویم که عدالت، جوهر اصلی مکتب فکریشان بوده است. سقراط نماینده برجستهی این اندیشمندان است که با نوشیدن آگاهانهی جام زهر که بصورت غیرعادلانه به آن محکوم شده بود، حرمت و ارزش قانون و قانونیت را که مقدمه ای عدالت است، تثبیت نمود.
تمامی قیامهای استقلال طلبانه و ضداستبدادی، ضداشرافی، ضد بردهداری و بهرهکشی، از قیام اسپارتاکوس علیه امپراطوری بردهدار روم تا مبارزات مردم هند بر ضد استعمار بریتانیا به رهبری گاندی، مبارزات مدنی مارتین لوتر کینگ در آمریکا و تلاشهای مردم افریقا به رهبری نلسون ماندیلا ، قيام پادشاه خان ( خان عبدالغفار خان ) و سيد جمال الدين افغان را میتوان زیر عنوان دادخواهی و عدالتخواهی فهرست کرد. طبیعی است که مبارزات انسانها در این جهت، متناسب با امکانات، ابزار، توانمندیهای فکری و سطح تجربیاتشان از مراحل خیلی ابتدایی تا مراحل عالی در حال کامل
بوده است.و اين داد خواهي كماكان با تغير ذهنيت جامعه ادامه داشته و در هر زمان با تعريف مجزا ، شكل ديگر و سطوح متفاوت ادامه دارد.
ادامه دارد…..
نوشتن دیدگاه
دیدگاهی بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
مطالب مرتبط
پر بیننده ترین مقالات
مجلات و کتب
پیوند با کانال جام غور در یوتوب
صفجه جام غور در فیس بوک
Problem displaying Facebook posts.
Type: OAuthException
Subcode: 460
گزارشات و مصاحبه ها
-
قاری رحمت الله بنیان گزار گروه داعش و سرکرده گروه طالبان ولایت غورطی یک عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت فاریاب کشته شد
-
کارگاه سه روزه آموزش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه برای نیروهای امنیتی و دفاعی در ولایت غور
-
گرامیداشت شانزدهمین سالروز تأسیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت غور
-
امضاء تفاهمنامه نشر برنامه های حقوق بشری با چهار رادیو در ولایت غور