X

آرشیف

انتخابات در قشلاق

انتخابات ِ آزاد ، سرّی ومستقیم به عنوان یک روش مدرن ودموکراتیک ، برای برگزیدن مدیران و یا نمایندگان  ، بدون شک از دست آورد های جهان مدرن است که در زمینه های فرهنگی، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی جدید، شکل گرفته است.
جامعۀ شهری، اقتصاد مبتنی برتجارت وصنعت، ارتقای سطح آموزش و پرورش، موجودیت رسانه های قدرتمند، پیدایش احزاب سیاسی و نهادهای مدنی مؤثر، رشد آگاهی عمومی و تامین صلح و آرامش ، از جملۀ پیش شرط های مهم دموکراسی و انتخابات عادلانه وشفاف به حساب می آیند. هرچند دموکراسی و فرزند ارشد آن یعنی انتخابات آزاد و مستقیم در جهان امروز بهترین نظام موجود( نه بهترین نظام ممکن) برای اعمال ارادۀ مردم وتعیین مدیران دولتی یا غیردولتی ، متفق علیه می باشد ؛ اما این راهکار، دربستر و زمینه های نامساعد نمی تواند به صورت درست و بدون جنجال پا بگیرد واستحکام بیابد.
جامعۀ افغانستان بدون شک،  یک جامعۀ قبیله ای و روستایی ، بسته  و ماقبل مدرن است که  راهکارها و شیوه های مدرن ِ  متناسب به دنیای پیشرفته ، در اینجا گاهی به مشکلات وموانع بسیاری مواجه می شود.  به باور من ، ما نمی توانیم با مردم بسیارکم سواد، ساختارهای اجتماعی قبیله ای و روستایی، جامعۀ فقر زده، اقتصاد بدوی وماقبل مدرن، سطح آگاهی پایین وموجودیت جو تفنگسالارانه ، تمام دست آوردهای دنیای مدرن را مو به مو پیاده نماییم.  کشور ما ، به ویژه مناطق روستایی،  که حدود شست / هفتاد در صد جمعیت را در خود جای داده است به شیوۀ جدید انتخاباتی و راهکارهای  دیگری برای تعیین نمایندگان ضرورت دارد. این شیوۀ جدید باید ، از یک طرف جلوه گاه  خواست و ارادۀ مردم کشور باشد و از جانب دیگر جنجال ها، معامله گری ها، تقلب ها ، خصومت ها و سرگردانی های  را که انتخابات آزاد و مستقیم – در یک محیط نامناسب به میان آورده است –  در خود نداشته باشد. به نظر من ما می توانیم در افغانستان دو نوع انتخابات داشته باشیم. یکی انتخابات آزاد ، سری ومستقیم که در محیط شهری شرایط برای آن مساعد می باشد و دوم انتخابات روستایی که این شیوۀ جدید باید در آنجا تطبیق شود. نگارنده در رسالۀ به نام « انتخابات در قشلاق» سعی می کنم تصویر روشنی از این روش انتخاباتی جدید ارایه نمایم. امیدوارم این نوشته به زودی به دسترس علاقه مندان قرار گیرد.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.