آرشیف

2014-11-24

معاذالله دولتی

خطاب به همه غوري هاي عزيز!

شب قبل در اخبار ساعت 6 مورخ 23 جدی 1392 تلویزیون طلوع، گزارشي نشر گرديد كه در آن از بسته شدن مراكز رأي دهي در برخي از ولايات خبر داد. طلوع به نقل از گزارش أمنيتي انتخابات، سه ولايت افغانستان را ناامن ترين عنوان نموده و به دليل تهديد هاي أمنيتي از سوي مخالفين، مسوولین مراكز رأي دهي در اين ولايات را بسته اند. جالب اينجا است كه غور نيز در جمع دو ولايت ديگر مانند هلمند و بادغيس ناامن ترين گزارش شده است. در اين گزارش آمده از مجموع ٢٣٨ مركز رأي دهي در غور ٥٠ مركز آن بسته شده و مردم غور در اطراف این مراکز نمی توانند به کاندیدای مورد نظر شان در انتخابات 1393 رأی شان را استعمال نمایند. 
اين در حالي است كه مراكز رأي دهي در ولايات كندهار، غزني، پكتيا، خوست و ميدان وردك كه روزانه صدها تن نظامی و غیر نظامی در جنگ ميان دولت و مخالفين كشته مي شوند، تمام آنها در روز انتخابات باز هستند و مردم این ولایات می توانند به مراکز رأی دهی رفته به فرد مورد نظر شان رأی دهند. همه مردم ميدانند كه ولايت هاي نا امن كدام ولايات هستند، جناب رئیس صاحب جمهور در بیانیه تاریخی خویش در لوی جرگه مشورتی به صراحت بیان داشت که: «شما نمی توانید انتخابات را در ولایت های هلمند، پکتیا و خوست و در برخی از ولسوالی های کندهار و میدان وردک برگزار نمایید. شما نتوانستید در نصف غزنی انتخابات پارلمانی برگزار کنید و …» 
لذا غور يكي از امن ترين ولايات کشور مي بأشد و اين گزارش أمنيتي انتخابات كاملاً غير واقع بينانه و دور از انصاف و عدالت اجتماعی است. 
قانون اساسی افغانستان بدون استثناء به تمام ملت افغان حق داده تا خود را کاندید نمایند و یا به کاندیدای مورد نظر شان رأی دهند. اما ما مردم غور با محروميت كه داشتيم، در اين ١٢ سال آن قدر مورد تبعيض حاكمان زمان قرار گرفتيم كه حتي كوچكترين سهمي در قدرت سياسي كشور نداشتيم. حالا حرف به جاي رسيده كه فرد و نهادي غير مسوولانه غور را نا امن می خواند و مردم ما را از حق أساسي (رأي) شان نيز محروم ميكنند. 
بنده اين عمل نهادهاي انتخاباتي را تبعيض آشكار در مورد مردم با ديانت غور دانسته و در قدم اول از تمام غوري هاي عزيز چي در داخل و خارج از كشور مخصوصاً وکلا و نمایندگان مردم و سپس از نهادهای مدافع حقوق انسانی و نهادهای مدنی، صميمانه ميطلبم تا متحدانه در برابر اين تبعيض آشکار ايستادگي نشان دهند و حقوق اساسي شان را از حلقوم اين مسوولان غير مسؤول بگيرند. 
ما ميخواهيم رأي بدهيم ولي مسوولین با این عمل غیر عادلانه شان ما را تشویق می کنند تفنگ بگيريم. عزیزان متحدانه و يكصدا حرکت کنیم و این موضوع را با انتشار گستردۀ آن در سایت های خبرگزاری و شبکه های اجتماعی فیسبوک و …. تا بدست آوردن حق مدنی و مسلم خود دنبال نماییم. مسوولین باید سايت هاي رأي دهي ما را باز كنند و به مردم ما اجازه بدهند تا به کاندیدای مورد نظر شان رأی دهند.
از نهادهای جامعه مدنی در غور، جوانان، روشنفکران و قلم به دستان میخواهم با ایجاد گردهمایی های مدنی و نوشته های شان در این مورد، ضمن تقبیح این بی عدالتی و بی انصافی، خواستار بازگشایی مراکز رای دهی در غور شوند و از مسوولین بپرسند تهدیدات امنیتی در غور از کجا ناشی شده است ؟ اگر تهديدي هم وجود دارد از ولايات همجوار متوجه غور شده و این ولایت در مركز أفغانستان چگونه به ناامن ترین ولایت تبدیل شده است؟