آرشیف

2018-11-14

هدف و حکمت آوردن این حدیث در اول صحیح البخاری

1- حَدَّثَنَا الحُمَيْدِيُّ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ الأَنْصَارِيُّ، قَالَ: أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِيُّ، أَنَّهُ سَمِعَ عَلْقَمَةَ بْنَ وَقَّاصٍ اللَّيْثِيَّ، يَقُولُ: علقمه پسر وقاص لیثی «رض»  میگفت:سَمِعْتُ عُمَرَ بْنَ الخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَلَى المِنْبَرِ قَالَ:شنیدم عمر پسر خطاب رضی الله عنه را که بالای منبر گفت :سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: شنیدم رسول الله (ص) را که میفرمود:إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِهمانا (صحت یا ثواب ) اعمال (بدنی یعنی اقوال وافعال صادره ازمومنین) ثابت به نیت است.وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى، وبه تحقیق که برای هر شخص آنچه که نیت کرده است  ، حاصل آید.فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا، أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا  پس کسیکه هجرت اوبه سوی دنیا باشد که به آن دست یابد ، یا هجرت اوبه سوی زنی باشد که نکاحش نماید  فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ  پس (دستاورد) هجرت او همان است که به سوی آن هجرت نموده است.

هدف و حکمت آوردن این حدیث در اول صحیح البخاری

آگاه ساختن ، طلاب علوم ، استادان ، متعلمین ، محصلین وعامۀ مردم است ، تا در تمامی امور، اخلاص ونیت نیک داشته باشند. زیرا حدیث مذکور ، صحت گفتار وکردار مکلف ، یاکمال آن ویا ترتیب ثواب برآنرا مقید ومشروط به نیت میداند

بعضی گفتند چون این حدیث متضمن نیت میباشد، ثلث اسلام محسوب میشود، زیرا اسلام قول ، فعل ونیت است