آرشیف

2018-7-3

جام غور

​گرامیداشت شانزدهمین سالروز تأسیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت غور
 

​گرامیداشت شانزدهمین سالروز تأسیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت غور

بخش آموزش حقوق بشر دفتر ولایتی غور،  روز چهار شنبه مورخ  6 سرطان طی محفل با شکوهی با حضور 74 تن(31 مرد و 43 زن)  نمایندگان ارگانهای عدلی و قضایی، مقام ولایت، نهاد های جامعه مدنی، امنیتی، اساتید و محصلین مؤسسه تحصیلات عالی و دارالملعمین عالی غور، از سالروز تأسیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گرامی داشت به عمل آورد. 
در بخش نخست برنامه؛ محفل ابتدا با ایات از قران مجید و سپس با نشر سرود ملی اغاز یافته و بعد اقایعبداgصمد امیری سرپرست دفتر ولایت غور به نمایندگی از کمسیون در  مورد وضعیت حقوق بشر، دست اورد های این کمسیون و هم چنان در مورد استراتیژیک پلان پنج ساله کمسیون صحبت کرد.
در ادامه اقای معصومی رئیس سکتوری به نمایندگی از مقام ولایت غور بعد از تهنیت گویی سالروز تأسیس کمیسیون، از اجرای فعالیت های حقوق بشری سپاس گزاری کرده و فعالیت های کمیسیون را فعالیت های بنیادی عنوان کرده و افزود:  کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این ۱۶سال کاریش همانند جوان برومند عمل کرده و دولت نیز خودرا متعهد به میثاق های حقوق بشری دانسته و برای اعاده کردن حقوق مردم  و رسیدگی بهتر به قضایا و برپای محاکمات عادلانه همکاری این کمسیون را خواهان است . وی پیشنهاد کرد که کمیسیون همراه علما نشست های داشته باشد تا علما فتوای مانند فتوای که در مورد صلح صادر داشته،  در مورد حقوق بشری صادر کنند.
در بخش دوم برنامه؛ سجاد ساحل آمر بخش آموزش حقوق بشر با ارائه پریزینتیشن در مورد کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، اهداف، وظایف و صلاحیت ها و همچنان در مورد  پلان استراتیژیک پنج ساله این کمسیون معلومات ارائه کرد.
دربخش سوم برنامه اجرای پنل؛ آقای معصومی نماینده مقام ولایت، آقای ناطقی نماینده شورای ولایتی ، آقای نورانی نماینده نهادهای جامعه مدنی، استاد دهزاد استاد دارالمعلمین  به عنوان فعال حقوق بشری، آقای امیری  نماینده کمیسیون  و آقای ساحل گرداننده پنل،  اعضای پنل را تشکیل میدادند. 
آقای نورانی : کمیسیون را یک  نهاد فعال و پرتلاش خواند. وی در لابلای صحبت هایش اشاره داشت که کمیسیون در اوائل کاری اش یک گزارش را از عدالت انتقالی ترتیب داد که به اثر آن لرزه بر اندام تمام جنایت کاران افتاد، اما به نسبت مشکلات زیاد در کشور این گزارش نشر نشد. او افزود: دشمنان پیوسته کوشش می کردند که حقوق بشر را پدیده خارجی معرفی کند ولی کمیسیون بصورت پیوسته فعالیت هایش را بصورت نرم افزاری اجرا کرده و روی باورهای مردم تأثیرات مثبت را گذاشته  و کارهای بنیادی را در راه تحقق عدالت انجام داده است.  ایشان نهاد های جامعه مدنی را همیشه در کنار کمیسیون بیان داشت. 
پسشنهادات:  همکاری کمیسون با نهاد های مختلف در کشور برای رسیدگی به قضایای مربوط به جنگ، توسعه دفاتر کمیسیون به نقاط مختلف کشور، همکاری با معارف و داد خواهی برای یک سیستم منظم در معارف، اجرای برنامه های آگاهی عامه با هماهنگی نهاد های جامعه مدنی، هماهنگی در تعمیم حقوق بشری با ملا امامان، مدارس و مکاتب علوم دینی؛ داد خواهی برای حضور خانم ها در ارگان های عدلی و قضایی؛ داد خواهی برای مهاجرین و بیجا شدگان و راه اندازی گفتمان ها با مردم پیرامون مبارزه با قاچاق انسان. 
آقای ناطقی عضو شورای ولایتی،.عدم دسترسی مردم به حقوق اساسی منجمله حق حیات و آزادی گشت و گزار را از جمله وضعیت نا بهنجار در غور توصیف کرده و از دولت خواست که امنیت عمومی و امنیت شاه راه ها را تأمین نماید.  و ی برای بلند کردن فریاد های مردم در مورد مشکلات مسیر راه ها، پیشگیری قتل های زنجیریی مسافرین بی گنا و تعقیب قضایای قربانیان کشتار های هدفمند و رسیدگی قانونی به قضایای خشونت علیه زنان را از جانب کمیسیون  تقاضا کرد. همچنان در مورد تأمین حقوق سیاسی مردم ، حق رای در انتخابات، باز کردن سایت های انتخاباتی  را  وظیفه دولت شمرده و رعایت اجرای ازدواج  های عادلانه و به فروش نرساندن زنان و دختران و برخورداری دختران از حق تعلیم و تربیه را از عموم مردم خواستار شد.
آقای دهزاد استاد دارالمعلمین عالی غور، حقوق بشررا حقوق اساسی انسان، تنظیم کننده روابط انسانی در سطح جهان و کاهش دهنده فرهنگ های سنتی و بیجا خوانده و چالش های ذیل را فراراه حقوق بشری عنوان کرد: :
کم سوادی، اشتباه فهمی های دینی که کشتارها وقتل های نا حق را بر حق جلوه میدهد، عدم دسترسی کودکان به مکاتب، عدم نظارت جدی مسؤلین امنیتی از اوضاع امنیتی، قانون گریزی، فرهنگ معافیت و فساد اداری، جغرافیای بسته غور و مشکلات ترانسپورتی،عدم هماهنگی بین عدالت رسمی و عدالت اجتماعی، خشونت علیه زنان.
راه حل ها:
آگاهی دهی حقوقی از هر طروق ممکنه؛ رسانه ها، کارگاهای آموزشی،  نشر اعلامیه ها و پوستر ها، صفحات مجازی ، آگاهی دهی برای علما و ملا امامان مساجد، تمرکز نهادهای مدنی روی موضوعات حقوق بشری و مسائل فرهنگی و تاریخی.آگاهی دهی برای پولیس، نظارت بر عملکرد دولت و فشار بالای دولت برای تطبیق تعهدات در برابر اسناد حقوق بشری. بعد از پرسش و پاسخ اشتراک کنندگان با اعضای پنل محفل به اختتام رسید.