آرشیف

2015-12-30

الحاج امین الدین سعـیـدی

مُثله يا بــريدن اعضای بدن انسان از نګاه اسـلام

حکم  مُثله در اسلام :
موضوع مثله يكى از موضعات  قابل بحث در دين مقدس اسلام بشمار ميرود . دین مقدس  اسلام قاعده کلی ، احترام به مقام انسان وکرامتی انسانی را در هیچ حالتی  ، خواه در صلح باشد یاجنګ خواه در اقتدار باشد یا اپوزیسون فراموش نمی  نماید . دین اسلام بر خلاف عادت موجود در بین اعراب جاهل ، حکم بر ممنوعیت مثله کردن ، شنګجه  وهر شګل دیګری  از رفتار  تحقیر آمیز در مقابل مقام انسان را صادر فرموده است  .
در روایات اسلامی آمده است :
 در جنگ خندق بعد از اینکه  عمروبن عبدود به دست مسلمانان بقتل میرسد . یکی دیګر از سردار وقوماندان  مشهور مشرکین بنام نوفل ابن عبدالله زخمی وتوسط مسلمانان  هم بقتل  میرسد  ابوسفیان از ترس اینکه مبادا پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وسلم جسد اورا بخاطر تلافی جسد حضرت همزه که توسط غلام حبشی ابوسفیان مثله شده بود ، مثله نکردد مبلغ  ده  هزار پول مروج آن زمان ( دینار یا درهم ) برای پیامبر صلی الله علیه وسلم فرستاد تا جسد قوماندانش  توسط مسلمان  مثله نګردد ، وجسد اور را  سالم برای مشرکان  تسلیم نمایند . اما پیامبر بزرګوار اسلام  هم مبلغ  متذکره را  وهم  جسد قوماندان مقتول  را  بطور  سالم بر ای شان  بر ګرداند ودر جواب شان  ګفت :  ما پول مرده نمی خوریم.
صحابه کرام هم به پیروی از ارشادت پیامبر در همه امور جهادی  هميشه در تعليمات خود به سربازان مسلمان اين دستور راتکرار وآنان را از عمل  مثله از عملیه مثله سگ   منع می نمودند .
واقعآ مسلمانان این چنین تربیت شده‌اند و در هر جنگی تعلیمات پیامبر خویش را  کاملاً مد ّنظر داشته و به آنها عمل می‌ کنند .یکی  ‌از بارزترین نشانه‌های اخلاقی سرباز اسلام این است که به هیچ کس ظلم روا نمی‌دارد. ‌اعضای بدن دشمنانش را مثله نمی‌کند و بجز آنانی که در برابرش قد علم کرده‌اند به دیگران کاری ندارد. ‌درختان را قطع نمی‌کند و خانه‌ها ‌ را فرو نمی‌ریزد و به زنان و کودکان اذیت و آزاری نمی‌رساند.
مُثله
يعنى بريدن سر ، گوش ، بيني ،زبان ،  دست وپا ُ قطع کرده  انګشتان و امثال آن ؛ اين امر، هم درمورد اسير و هم درمورد كشته شدگان جنگ جايزنيست .وممنوع اعلام کرديده است .
در حديث متبرکه  که رواي آن  حضرت علي کرم الله وجهه   ميباشد ګفته است که   محمد صلي الله عليه وسلم  فرموده است :  « اِيّاكُمْ وَ الْمُثْلَه وَ لَوْ بِالْكَلْبِ الْعَقُورِ»   از مثله كردن بپرهيزيد، هر چند در مورد سگ آزار رساننده  هم باشد.
دین مقدس اسلام نه تنها  بر حفظ حقوق، عزت  وکرامت انسان  تاکید  میدارد ، بلکه  در حفظ حقوق حیوانات هدایاتی  خاصی را برای  مسلمانان  را  صادر فرموده است . پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است : :«هر کسیکه می‌خواهد حیوانی را ذبح کند، باید چاقوی برنده و تیزی  را انتخاب کند تا کندی تیغه چاقو، باعث آزار حیوان در حال ذبح نشود.»
همچنان  زمانيکه پيامبر صلي الله عليه وسلم نـيروهاى  خويش را به جبهات  جنگ  اعزام ميداشت به عنوان مقررات نظامی اکيدآ هدايات ميفرمود:(اي بندگان خدا برويد در اين راه مقدس براي خدا و از درگاه خدا استعانت جوييد و در راه خدا جهادكنيد اي مردم ! كفار را پس از كشتن « مثله » ننمائيد… و اطفال و زنان و پيرمردان و راهبان آنان را به قتل نرسانيد و درختان آنان را جز در هنگام ضرورت نبريد و هرگاه يك نفر از شما مشركي را امان دهد امان او محترم شمرده شده و امانش دهيد تا آنكه آن مشرك كلام خدا را بشنود… اي مسلمانان ! هيچ گاه نخلستانها را نسوزانيد و كسي را به آب غرق ننمائيد و درختان ميوه را از ريشه و بن نكنيد و زراعت و محصول آنها را آتش نزنيد و حيوانات حلال گوشت را جز براي مصرف لازم خود سرنبريد و از بين نبريد و كفار را به يكي از سه پيشنهاد دعوت كنيد هر كدام را پذيرفتند از آنها قبول كنيد)
علماء ومفسران بدين باور وعقيده آند : در حکم  منع وحرام بودن مثله   فرقى نيست بين اينكه در جنگ باشد يا غير آن ، قبل از مرگ باشد يا بعد از آن و بين اينكه دشمنان مسلمانها را مثله كنند يا نكنند، اگر چه اطلاق آيـه شـريـفـه « وَ الْحـُرُمـاتُ قـِصـاصٌ »  جـواز مـقـابـله بـه مـثـل را مـى رسـانـد، ليـكـن اطـلاق روايـات و فـتـاوا مـقـتضى عدم جواز است  .
پيامبر صلي الله عليه وسلم  حتی سوختاندن حيوانات ، حريق  درختان  ميوه دار را اجازه نداده و هدايات خاصي را در برخورد  با طبعيت  وسلامتی انسانها صادر نموده است.
حــریــــق اســـیـر:
دین مقدس اسلام در جنګ ومبارزه وجهاد حتی نه تنها  مثله کردن  در مورد حیوانات  را منع فرموده بلکه  حريق  حيوانات  را ممنوع اعلام  داشته  است :«  نَهى (رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) اَنْ يُحْرَقَ شَىْءٌ مِنَ الْحَيْوانِ بِالنّار» پيامبر اسلام  از به آتش كشيدن موجود جاندار بصراحات تام  نهى كرد.
در تعداد زيادي از احاديث نبوي آمده است که :  عذاب كردن به آتش کشيدن، مخصوص خداوند است و كسى جزء پروردګار  حق اين  را  ندارد.
کشتن اســـيـر:
دین اسلام در مورد برخورد با اسرا ، وكـشـتن اسير میفرماید که نباید اسرای بدون حکم  محکمه با صلاحیت  بقتل برسند ، وبا صراحت تام قتل اسرای  را ممنوع اعلام داشته است. دین اسلام  طی هدایات  خاصی  اسلامی  به پیروان خویش هدایت میفرماید:  کشتن اسير  جواز ندارد . فرق نه ميکند  اسير در حـال جـنـگ دسـتـگـيـر شده باشد، ویا هم در ختم جنګ اسير ویا گرفتار شده باشد . دین اسلام  هدایت میفرماید که باید اسیران جنګی  باید به پشت جبهه منتقل  شود  واګر اسیران  از راه رفتن بازماند، مسلمانان حق ګشتن آنرا  ندارند.  باید در همه ای  احوال حکم محکمه با صلاحیت و مشروع در مورد ګرفته شود .
طوریکه این حکم اسلامی  در یکی از احادیث چنین بیان ګردیده است : «  اِذا اَخـَذْتَ اَسـيـرا فـَعـَجَزَ عَنِ الْمَشْىِ وَ لَيْسَ مَعَكَ مَحْمِلٌ فَاَرْسِلْهُ وَ لاتَقْتُلْهُ فَاِنَّكَ لاتَدْرى ما حُكْمُ القضا ُ فيهِ»
اگـر اسـيـرى گـرفـتـى و او از راه رفـتـن عـاجـز شـد و وسـيـله اى نـداشـتـى كـه او را حمل كنى ، پس او را رها كن و نكش ، چون نمى دانى كه حکم محکمه در مورد چطور است .

 والسلام علی من التبع الحق و الهدی
 
نام مقاله : مُثله يا بريدن اعضای بدن انسان در اسلام
تتبع ونگارش : الحاج  امین الدین سعیدی- سعید افغانی  
مـدیـر مرکز مطالعات ستراتیژیکی افغان و
مسؤل مرکز فرهنگی دحق لاره  – جرمنی
ادرس  ارتباطي : بريښنا ليک :saidafghani@hotmail.com