آرشیف

2019-1-16

علم عبدالقدیر

دین مولی وتفسیر ملا

 

برای درک وفهم درست دین ما از اجتهاد علماء وتفسیر دانشمندان استفاده میکنیم اما در کنار دانشمندان اقشار مختلف عمامه پوش بنام ملا وآخند وروحانی دین را تصاحب نموده فهم ودرک قاصر خودرا بخورد مردم میدهند که بجای هدایت ورهنمائی با عث ضلالت وگمراهی میشود .بحث تمرکز ما هم بر تصرفات نا جائز ومحدود ملا های کم فهم است که دین را به افتضاح کشانده اند.بر رسی تفاوت دیدگاه دینی ملا با ارشادات دینی مولی که منظور همان صاحب شریعیت است ریشه در اندیشه ودرک عمیق علامه اقبال لا هوریازین واقعیت درد ناک دارد دارد که از شرائط بد حاکم در جامعه وتصرفات نا همگون ملا ها در  احکام دین در یافته است.او گاهی از تفسیر ها وتا ویل های ملا های کم سواد گیچ وشگفت زده شده میخواهد بگوید دین را از دست اینها نجات دهید والا دین دیگر دین نیست.ملا معمولا خودرا مقدس وسائرین را مجرم وگنهکار فکر میکند حتی نماز گزاران مؤمن ومخلص راکه در صف پشت سرش نماز میخوانند در خطبه  مخاطب قرار داده ایشان را با ذکر کلیمه های خشن چون غافل ، ای جاهل !ای ریا کار کار! ای دوزخی  تحقیر وتو هین میکند ومیگوید وای از آن روزی که در آتش دوزخ بسوزی وکسی بفریادت نرسد ویک گریه ریا کارانه در منبر…به همین دلیل او میگوید دین مولی فکر وتدبیر وجهاد. دین ملا فی سبیل الله فساد.
فی سبیل الله بخاطر این ذکر کرده که سر پوش تمام خطا های ملا همین شعار دین گرائی وخدا پرستی وشعار راه خدا وپیامبراست اما در اجتهاد در تفکر ودر عمل کاملا متفاوت اند.ملا دین را بین مردم نمی برد فقط در محراب ومنبر وخصوصیات شخصی خودش دین است . از ضرورت های اجتماعی از الفت تعامل تساعد وهمکاری وهمدردی مسلمانان نسبت به یکدیگر حرفی به زبان نمی آورد همه دنیارا در حوزه عبادت وذکر متمرکز میسازد.بگونه مثال درین نوشته به نمونه کوچکی ازین تا ویل وتفسیر اشاره میکنیم.
تفسیر احسان بین ارشاد پیامبر وتفسیر ملا.
پیامبر بزرگوار اسلام ص دربرابرسوال جبرئیل که پرسید بمن از احسان بگو ؟گفت:احسان عبادت خالصانه خداست طوریکه فکر کنی تو آنرا می بینی واگر تو آنرا ندیدی او ترا می بنید.
در جای دیگر به ادامه حدیث میفر ماید : حسن احسان رفتار زیبا ،نیکو و تعامل خوش آیند با مردم است.(وقال صلى الله عليه وسلم : " اتق الله حيثما كنت، واتبع السيئة الحسنة تمحها، وخالق الناس بخلق حسن .) همین حسن خلق ومعاضرت ورفتار نیکو حسن احسان است. پیامبر اسلام غالبا بعد از عبادت خدا نیکو کاری وحسن معاشرت با انسانهارا توصیه فرموده.این توصیه در ده ها حدیث تکرار شده که با مردم خوش بر خورد وخوش صحبت باشید وبهترین مردم کسیست که خیر ومنفعتش به مردم برسد خلاصه فرمود.احسان یعنی دقت و نیکویی و محکم کاری  از مهمترین اخلاق اسلامی محسوب می شود؛.ومستند آیه قرآنکریم هم همین است احسان در حوزه تا ثیر گزاری بر دیگران قابل درک وتفسیر و با ارزش است(‏ إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ‏»[نحل/90] ‏
 خداوند به دادگري ، و نيكوكاري ، و نيز بخشش به نزديكان دستور مي‌دهد ، و از ارتكاب گناهان بزرگ ( چون شرك و زنا ) ، و انجام كارهاي ناشايست ( ناسازگار با فطرت و عقل سليم ) ، و دست‌درازي و ستمگري نهي مي‌كند . خداوند شما را اندرز مي‌دهد تا اين كه پند گيريد ( و با رعايت اصول سه‌گانه عدل و احسان و ايتاء ذي‌القربي ، و مبارزه با انحرافات سه‌گانه فحشاء و منكر و بغي ، دنيائي آباد و آرام و خالي از هرگونه بدبختي و تباهي بسازيد ) . ‏
در این آیه خداوند احسان را در مرتبه ی دوم پس از عدل قرار داده و بدان امر فرموده است و این نشان دهنده ی آن نزد خداوند متعال است. خداوند امر می کند و دستور می دهد که در همه ی کار ها احسان و نیکو کاری با مردم وهمنوعان خود را رعایت کنیم..
تفسیر ملا:مجتهد وملا در تفسیر احسان میگوید : احسان یعنی وضو ونماز وحج..آخر اینها از جمله ارکان دیگر است واگر احسان را در حوزه عبادت منحصر بسازیم دیگه احسان واحساس انسانهارا دفن کرده ایم.تفسیر ملا در متن ذیل:  واتبع السيئة الحسنة تمحهاقال تعالى : { إن الحسنات يذهبن السيئات }فالإنسان إذا أساء سيئة في سريره فليحسن حسنة في سريره، وإذا أساء سيئة في علانية فليحسن حسنة في علانية.
والحسنات التي تمحو السيئات كثيرة، منها الوضوء، الصلاة، الصيام، الحج ، ذكر الله عز وجل …كلها مكفرات .
در حالیکه کار های شایسته آن است که درد ورنج ومشکلات مردم را کاهش دهد واین کار های نیکو زیبائی وحسن انسان نماز خوان ومؤمن را به نمایش میگذارد.اما ملا میگوید همین عبادت کافیست مارا چه به درد ورنج مردم منظور ازین نوشته این است که دین تنها ذکر وعبادت نیست .نیکی واحسان به بندگان خدا عبادت وایمان مارا تا ئید میکند منهای آن عبادت هم بی اثر بوده خدا ازین عبادت بی نیاز است…شما نیکی کنید یعنی برای دیگران خداوند برای شما پاداش بیشتر میدهد.شما در ایات ذیل مطالعه میکنید که عمل صالح ونیکوچگونه توصیه شده .
خداوند اعمال نیکوکاران را ضایع نمی کند:
ِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»[توبه/120]…وهم ایه‏ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً ‏»[کهف/30] ‏
 كساني كه ايمان آورده‌اند ( به خدا و دين حقي كه به تو وحي شده است ) و كارهاي شايسته كرده‌اند ( پاداششان در پيشگاه آفريدگارشان محفوظ است ) . ما پاداش كسي را هدر نمي‌دهيم كه كار نيكو كرده باشد ..
دلیل محرومیت امت اسلام چیست؟
چرا محروم ونا کام هستیم ؟بخاطر اینکه کار هایمان را به زیبایی انجام نمی دهیم در کارهایمان دقت نمی کنیم، تمام کارها و برنامه هایمان در مرحله ی شعار و حرف است و از حرف گذر نمی کند،کارهایمان فرمالیته است؛ به این سبب می بینیم که تحصیل علوم توسط دانش آموزان و دانشجویان ،کارصنعتگران،تدریس اساتیدو معلمان و کار اقشار دیگر جامعه مملو از غفلت و تقلب و…است.و این کار را زرنگی و مهارت می نامیم، در صورتی که اتقان و خوب انجام دادن هر کاری یکی از سنت های زنگی مسلمانان باشد. پیامبر(ص) فرموده اند:
امروز غرب به این حدیث عمل کرده غیر مسلمانان به این حدیث عمل می کنند ولی مسلمانان فقط آن را به زبان می آورند و دیگر آن را عملی نمی کنند. در کشورهای اسلامی ساعات کار هر وقت آمدی وهر وقت رفتی در دفتر هم هیچ پلان وبر نامه وجود ندارد بازی با موبائل ئتما شائی سریال ها در تلویزیون.در خصوص ساعات کار کارکنان آمارهایی گرفته شده است؛ فکر می کنید چند ساعات کار مفید انجام می شود؟ باور کردنش خیلی سخت است، اما این آمارها نشان می دهند که هر کارمندی به طور متوسط در روز 12الی 13 دقیقه کار مفید انجام می دهد ، اما در کشورهای غربی میزان ساعات کار مفید بین 8 الی 10 سا عت است چه تفاوت عظیمی !
احسان در صحبت.
خداوند می فرماید:«وجادلهم بالتی هی أحسن.احسان با پدر و مادر.خداوند می فرماید:« وبالوالدین احسانا
احسان در جواب دادن سلام
خداوند فرموده است:« ‏ وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيباً ‏»[نساء/86] ‏ هرگاه شما را درودي دادند ( اعم از سلام كردن و دعا نمودن و احترام گذاردن ) به گونه زيباتر و بهتر از آن يا ( دست كم ) همانند آن ، آن را پاسخ گوئيد . بيگمان خداوند حسابرس هر چيزي است ( و حساب هر چيزي را دارد ) . ‏
احسان در رها کردن و طلاق دادن زن
خداوند فرموده:« الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ »[بقره/229]‏
بلی! خداوند محسنین را دوست دارد.و براستی ما چقدر کوشیده ایم که از محسنین باشیم .هر کدام از ما باید در جای و نقش خود کار و وظیفه اش را با احسان یعنی در بهترین حالت انجام بدهد .زیرا خدای ما می فرماید :
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ / ملک 2همان كه مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد، و اوست ارجمند آمرزنده.یعنی کیفیت عمل بر کمیت آن ارجحیت دارد.و اینگونه است که احسان و نیکو عمل کردن همه زندگی مؤمن را دربر می گیر. قال صلى الله عليه وسلم في حديث جبريل عليه السلام المشهور لما سأله عن الإحسان قال: ( الإحسان أن تعبد الله كأنك تراه، فإن لم تكن تراه فإنه يراك )
ه باتوجه به این حدیث نبوی، داشتن چشم خدابین برای عبادت نیاز است چراکه عبادت زمانی لذت‌بخش است که عاشق، معشوق خود را با تمام وجود، حس کند و او را در حالی‌که با چشم دل، به عیان می.بیند عبادت کند، افزود
وقال صلى الله عليه وسلم" اتق الله حيثما كنت، واتبع السيئة الحسنة تمحها، وخالق الناس بخلق حسن .