آرشیف

2020-4-9

الحاج امین الدین سعـیـدی

حج و شیوع ویروس کرونا

بسم الله الرحمن الرحیم
کرونا: کوید ـ 19 (سال 1919)
خوانندۀ محترم!
کرونا: کویدـ 19، قرار معلومات موجود بشری، ویروس RNA از ویروس های خانوادۀ تاجدار است که به چشم غیر مسلح دیده نمی شود. بیرون ازجسم هم تَکَثُرکرده  و دیدن آن به میکروسکوپ نوری ممکن است. به سلول و ( أر اِن اِی) انسان  وارد شده و بعد از مدت کوتاه به طور سرسام تکثیر میشود. داخل سلول انسان شده و سلول انسان را به مطابق خواست خویش به کار میگمارد تا این سلول کاملا از بین میرود. 
قرار معلومات ویروس ( کوید – 19) (Covid-19= Corona. Virus.Disease-19)  
در دیسامبر، سال 2019 میلادی  درشهر ووهان کشور چین کشف شد که از طریق  تنفس هوا از راه  دهن، بینی و چشم به اطرافیان سرایت  کرده  و میکند. قرار معلومات این ویروس در محیط  نم ناک، تاریک، سرد  وحتی قرار یک معلومات دیگر حتی در محیط خشک، گرم و روشن هم زنده میباشد و برای تَکَثُر خود محیط و سلولهای موجود زنده را انتخاب کرده وبا تأثیر وارد کردن برآن سیستم دفاعی وجود را فریب داده حجرات و سلوهای موجود زنده را از بین میبرد.
عوارض ، علایم ابتدایی این ویروس همانا  سرفۀ خشک  وعطسه  در جنب آن شخص مبتلا دارایی  تب، سرفه ای خشک و خستگی با دردهای جانکاه را دارا می باشد .
این مریضی تا حال از طریق گرفتن سمپل و نمونۀ ترشحات بینی و یا گلو آزمایش و مشخص گردیده میتواند.اجداد و متشابهات بین این ویروس تاحال در سارس ( SARS ) کشور چین (2003 (، میرس ( (MERS) کشور سعودی و … دیده  و میباشد.
دارو ها و تلاشهای مختلف تا حال سفارش شده  تا حال  به صورت کلینکی  ثابت نه شده.
به صورت منطقی و تأکید بخش از متخصصین  ضد عفونی کردن، غره غره آب گرم با نمک، پوشیدن ماسک، قرنطین وسایر تدابیر صحی از جلوگیری وشیوع هرچه بیشتر این مریض نموده است . والله اعلم  
همۀ  انسانها از هر عمر تحت خطرو تهدید این ویروس قرار دارند،ولی اکثر مبتلایان این ویروس مریضان اند که تکلیف ومشکلات جهاز تنفسی ، قلب ، شکر وغیره … وبخصوص اشخاص  کهن سال وبه صورت کل اشخاصیکه سیستم دفاعی وجود شان ضعیف باشد ، بیشتر مورد خطر وتهدید این مریضی قرار می گیرند.
با تأسف باید گفت که این مریضی «جنی » به سرعت خارق العاده در بین اجتماعت مردم ، نشر وشیوع می یابد .
بنابر همین ترس ورعب از شیوع این مریضی است که ادای نماز های جمعه در زیاتر از مساجد بخصوص در کشور های اروپای وامریکا توقف داده شد واز احتمال تعطیل مراسم حج امسال در کشور عربستان مباحثی در جریان است .
در مورد اینکه ویروس کورنا در ادای فریضۀ حج  و نماز های جماعت را چطور مشکل و ممانعت ایجاد کرده میتواند و حکم ادای فریضۀ حج چطور حل و کدام راه درست و شرعی است؟  درین رساله ما به حل مسئلۀ کرونا و ادای فریضۀ حج  پرداخته و تلاش میداریم  تا جواب درست شرعی درین چوکات خدمت شما تقدیم بداریم. والله اعلم بالصواب. 
حج و شیوع  ویروس کرونا:
قرآن عظیم الشأن در (آیۀ 96 سورۀ  آل عمران ) می فرماید :« إنَّ أَوَّلَ بَیت وَضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ»( بی‌گمان اولین خانۀ (عبادتگاهی) که برای مردمان بنا نهاده شد، خانه‌ایست که در مکۀ  قرار دارد، محل برکت و سبب هدایت برای عالمیان است.)
قرآن عظیم الشأن كعبه را بعنوان اولین خانۀ توحید و با سابقه‌ترین مرکز عبادت عمومی برای بشریت در  روی  كرۀ  زمین معرفی  واعلان داشته است، مرکز عبا دتی  که  هیچ مَعبَدی پیش از آن مركز عبادت  الله (ج) نبوده است و كعبه با این سابقۀ  مقدس، بر بیت المقدس ترجیح یافت و قبلۀ جهانیان به امر الهی جل جلاله، اعلام گردید.
بصورت کل در قرآن عظیم الشأن  ده بار بحث از « حج  » با تكرار  كلمه  «  حج  » ذکری بعمل آمده است. نُه بار  این كلمه  با تعبیر  «  حج »  به   فتح حا   ( ویك بار ) در آیۀ 97 ، سورۀ ال عمران ( با تعبیر ) حج به كسر  حا  بیان  شده است.
كلمۀ «  حَج » به فتح (حاء ) در لغت بمعنى قصد به حركت است؛ كلمه « محجه »   به معناى  راه هموار  ومستقیمى است  كه انسان  را به مقصد رهسپار مى سازد.
نظر به اینكه  در زیارت  كعبه  وانجام مراسم  آن، قصد  سفر  و حر كت  نهفته است، آن را حج  نامگزاری نموده اند.
خوانندۀ محترم!
 نباید فراموش کرد که: رفتن وزیارت کردن حج در زندگی یکبار فرض است، وحتی در روایات متفق علیه آمده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم، پیش از هجرت و بعد از نبوّت درمکۀ مکرمه، و قبل از هجرت بعد از نبوت، صرف یک ‌بار ویا هم دوبارمراسم حج را انجام فرموده اند. (واقدى‏، محمد بن عمر، المغازی، جلد ‏3، صفحه 1089، بیروت، اعلمى‏، چاپ سوم‏، 1409ق.).
ولی بعد از هجرت: چهار باربه سفرعمره رفته وآخرین بار آنها  همراه حج تمتع بود.
( دلائل النبوة، ج ‏4، ص 92). بنا روایت مشهور؛ پیامبرصلی الله علیه وسلم  یک حج تمتع به همراه عمره، در سال دهم هجری انجام دادند که در کتب مستند تأریخ اسلام به  «حجة الوداع» شهرت دارد .(تفاصیل  موضوع :ابن حَزم اندلسی‏، ابو محمد علی بن احمد، جوامع السیرة النبویة، ص 14، بیروت، دار الکتب العلمیة، ؛ دلائل النبوة، ج ‏5، ص 454؛ سهیلی، عبد الرحمن، الروض الانف فی شرح السیرة النبویة، ج ‏7، ص 26، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1412ق.).
مسلم و ثابت است که سفر به حج و عمره نباید غرض  هم چشمی و نه هم تبلیغ ورسانی و نه هم شهرت طلبی، صورت گیرد، نشر و پخش مطالب درین مورد برای تربیه و تشویق امر مفید و خیر میباشد و الله تعالی برقلبها دانا است.
چنانچه میدانیم و گفته آمدیم، سفر به بیت الله شریف صرف یک سفر و پرواز جسم  نیست، بلكه زیارت بیت الله ،  پرواز جسم  مقدمه  ووسیله  براى   پرواز  روح است و عملی کردن و اجرای مناسب مقرره مطابق سنت رسول الله صلی الله علیه و سلّم امر الهی و ادای وجیبه و فریضۀ یک مسلمان است.
اما  حج « به كسر حا » طوریکه  در (آیۀ 97  سورۀ  آل عمران) آن ذکری بعمل آمده است .« وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیهِ سَبِیلًا »( و الله حج خانۀ کعبه را بر مردمانی که توانایی رفتن به آنجا را دارند واجب گردانیده است ( برکسانی از مسلمانان است که توان رسیدن به آن جا از لحاظ مالی و جانی و وسائل راه را داشته باشند).
كلمۀ حج  به معناى  قصد  زیارت  بیت الله  است، ولى  كلمه  حج به معناى  نتیجۀ  قصد  است؛ یعنى  تنها قصد زیارت بیت الله  كافى نیست  بلكه  باید زیارت بیت الله باید ذی معنی وذی مفهوم ودارای هدف واقعی صورت گیرد.
در سفر  حج  مقدمه  وپیش زمینه  حج است وهدف  اصلى  رسیدن  به مقصود  واهداف حج  است، باید حج حساب شده وبا محتوا به جا  آورد نه  حج مفهوم  وبى محتوا.
طوریکه یاد آور شدیم؛ حج یک مسلمان باید یك حركت  عظیم معنوى وحساب شده باشد،  که هم جسم وروح در آن به سفر بپردازند.
وبه عباره دیگر:حج در لغت به معنى  اراده زیارت كردن  ودر اصطلاح  عبارت از آن عبادت   جامع است  كه مسلمانان به بیت الله  رفته وبا خالق یکتا ،خویش  تعهد مى بندد ، وخود  را به طور كامل  به پروردگار  خویش  مى سپرد وخود را مسلمان حنیف مى سازد.
تقدس و بزرگی، پاکی و عظمت خانۀ کعبه هم بخاطر نور الهی و رحمت الهی است که بر بیت الله وارد، گزیده و انتخاب شده است.
بنابراین، قبل از آنكه« حج » یك حركت  صورى، وبه اصطلاح یک سفر خشک  ظاهرى  باشد، قبل از آنکه به شکل تمرکز و اساس قرار داده شود،  حج به مفهوم واقعی آن  یك حركت  درونى  وسیر وسیاحت باطنى وخانۀ کعبه به خاطر نور و رحمت الهی  مورد تقدس و عظمت است.
أدای فریضۀ حج  از جملۀ  ركن  پنجم  اسلام  برای مسلمان بوده ، وبمثابه حق  الله تعالی  بر بندگان بر كسانى است  كه توانایى  رسیدن  به بیت الله  را مطابق رهنمودها و هدایات اسلامی  داشته باشند. كسانیكه  با وجود  استطاعت  حج نمى كنند، در حقیقت حق خداوند متعال را تلف مینمایند و مرتکب گناه میشوند. حج هجرت است وآنهم هجرت  مقدس از  همه وابستگى ها وعادت  ها  بسوى  خالق  وبسوى فطرت  الهى.
فضیلت  احسان و هزینه در سفر حج:

ادامه مطلب در اینجا