آرشیف

2018-11-13

این حدیث نبوی از کتاب صحیح الباری نقل گردیده است

باب 55 : پرهیز نکردن از بول از گناهان کبیره است .

216حَدَّثَنَا عُثْمَانُ، قَالَ: حَدَّثَنَا جَرِيرٌ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحَائِطٍ مِنْ حِيطَانِ المَدِينَةِ، أَوْ مَكَّةَ،از ابی عباس(رض)روایت است که فرمود: پیغمبرخدا (ص) از کنار باغی از باغهای مدینه یا مکه عبورکردفَسَمِعَ صَوْتَ إِنْسَانَيْنِ يُعَذَّبَانِ فِي قُبُورِهِمَا، آواز دو نفری راشنید که در قبرهای شان عذاب می شدند فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يُعَذَّبَانِ، وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ» رسول خدا(ص)فرمود: این دونفر عذاب داده می شوند و عذاب داده نمی شوند در گناهی (که مردم آنرا) کبیره (میدانند) ثُمَّ قَالَ: «بَلَى، سپس فرمود :‌ بلی (کبیره است) كَانَ أَحَدُهُمَا لاَ يَسْتَتِرُ مِنْ بَوْلِهِ، یکی از آن دو از ادرارخود پرهیز نمی کرد وَكَانَ الآخَرُ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ»و دیگری پیش مردم به سخن چینی میرفت. ثُمَّ دَعَا بِجَرِيدَةٍ، بعد از آن رسول الله(ص)  شاخۀ خرمای خواست فَكَسَرَهَا كِسْرَتَيْنِ، آن را دو قسمت کرد فَوَضَعَ عَلَى كُلِّ قَبْرٍ مِنْهُمَا كِسْرَةً، و هر قسمت آنرا روی یکی از دو قبر گذاشت فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، لِمَ فَعَلْتَ هَذَا؟ برای شان گفته شد: ای رسولخدا(ص) چرا این کار را کردی؟ قَالَ: «لَعَلَّهُ أَنْ يُخَفَّفَ عَنْهُمَا مَا لَمْ تَيْبَسَا» أَوْ: إِلَى أَنْ يَيْبَسَافرمود : به علت تخفیف دادن عذاب آندو ، تازمانی که این دو پارۀ شاخه خشک نشوند ، یا تا خشک شدن آن دوپارۀ شاخه . (لعل در این جا برای تعلیل است نه برای شک)
عدم پرهیز از بول چون موجب بطلان نماز وتنجیس لباس است ، لذا از جملۀ گناهان کبیره میباشد وسخن چینی هم از گناهان کبیره است زیرا محبت وعلاقه ودوستی بین مردم را از بین میبرد.
عذاب قبر حق است وایمان آوردن به آن واجب میباشد ، خطابی گفته حدیث شریف دلیل است برمستحب بودن تلاوت قرآنکریم برقبرها است ، زیرا وقتی که به تسبیح درخت عذاب میت کم شود ، به تلاوت قرآنکریم بطریق اولی کم خواهد شد .
امام ابی حنیفه واحمد رضی الله عنهما عقیده دارند که ثواب قرائت قرآن به میت میرسد. 
 روى أَبُو بكر النجار فِي كتاب (السّنَن) عَن عَليّ بن أبي طَالب، رَضِي الله تَعَالَى عَنهُ، أَن النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم قَالَ: (من مر بَين الْمَقَابِر فَقَرَأَ: قل هُوَ الله أحد، أحد عشر مرّة، ثمَّ وهب أجرهَا للأموات أعطي من الْأجر بِعَدَد الْأَمْوَات) 
ابوبکر نجار در کتاب سنن از حضرت علی روایت کرده که نبی کریم صلی الله علیه وسلم فرمود: کسی که بین قبرها مرور نماید ویازده مرتبه قل هو الله احدرا بخواند وثوابش را برای اموات به بخشد خداوند متعال برایش به عدد اموات اجر می دهد .
وَعَن أبي بكر الصّديق، رَضِي الله تَعَالَى عَنهُ، قَالَ رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم: (من زار قبر وَالدية. أَو أَحدهمَا، فَقَرَأَ عِنْده، أَو عِنْدهمَا يس، غفر لَهُ)
وازابی بکر صدیق رضی الله عنه روایت شده که پیامبرخدا صلی الله علیه وسلم فرمود : کسی که قبر والدین خود یا قبر یکی از آنها را زیارت نمود وسورۀ یس را در نزد قبر یکی یا هردوی آنها خواند برایش بخشیده میشود .
 
 واز انس رضی الله عنه روایت شده که رسولخدا صلی الله علیه وسلم فرمود: هر کس این دعا راــــــ 
(الْحَمد لله رب الْعَالمين رب السَّمَوَات، وَرب الأَرْض رب الْعَالمين، وَله الْكِبْرِيَاء فِي السَّمَوَات وَالْأَرْض، وَهُوَ الْعَزِيز الْحَكِيم، لله الْحَمد رب السَّمَوَات وَرب الأَرْض رب الْعَالمين، وَله العظمة فِي السَّمَوَات وَالْأَرْض وَهُوَ الْعَزِيز الْحَكِيم هُوَ الْملك رب السَّمَوَات وَرب الأَرْض وَرب الْعَالمين، وَله النُّور فِي السَّمَوَات وَالْأَرْض وَهُوَ الْعَزِيز الْحَكِيم)ــ 
یک مرتبه بخواند وبعد ازآن بگوید الهی ثواب این دعا را برای پدر ومادر من برسان ، هر حقی را که پدر ومادرش برگردن او داشته باشند ، اداء میگردد.
وروى الدَّارَقُطْنِيّ:(قَالَ رجل: يَا رَسُول الله كَيفَ أبر أَبَوي بعد مَوْتهمَا؟ فَقَالَ: إِن من الْبر بعد الْمَوْت أَن تصلي لَهما مَعَ صَلَاتك، وَأَن تَصُوم لَهما مَعَ صيامك، وَأَن تصدق عَنْهُمَا مَعَ صدقتك)
ودارقطنی روایت کرده که مردی گفت : ای رسولخدا چه گونه برای پدر ومادرم بعد از مرگ آنان نیکوئی کنم ، رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود : همانا از جملۀ نیکوئی بعد از موت : نماز خواندنت برای آن دو به همراه نمازت ، وروزه گرفتنت برای آنها به همراه روزه ات ، وصدقه دادنت برای آنان به همراه صدقه ات ، میباشد .
عَن أنس، رَضِي الله تَعَالَى عَنهُ: (أَنه سَأَلَ رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم، فَقَالَ: يَا رَسُول الله إِذا نتصدق عَن مَوتَانا ونحج عَنْهُم وندعو لَهُم فَهَل يصل ذَلِك اليهم؟ قَالَ: نعم، ويفرحون بِهِ كَمَا يفرح أحدكُم بالطبق إِذا أهدي إِلَيْهِ) . 
واز انس رضی الله عنه روایت شده که وی از رسولخدا(ص) سوال کرد گفت: ای رسولخدا وقتی که عوض مرده های خود صدقه بدهیم وعوض آنان حج کنیم وبرای آنان دعا کنیم ، آیا ثواب آن اعمال به آنها میرسد ؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم گفت: بلی ، وخوش میشوند مانند اینکه یکی از شما زمانیکه طبقی برایش هدیه داده شود ، خوشحال می گردد. 
وَفِي (الصَّحِيح) (قَالَ رجل: يَا رَسُول الله إِن أُمِّي توفيت، أينفعها أَن أَتصدق عَنْهَا؟ قَالَ: نعم).
ودر صحیح آمده مردی گفت: ای رسولخدا مادرم فوت نموده آیا صدقه دادن عوضش برای او فائده میکند رسولخدا صلی الله علیه وسلم فرمود: بلی (عمدة القاری)