آرشیف

2020-6-14

دوکتور ص. سعیدي

انساني ارزښت که دیني عقيده؟

مونږ کله چې پردې خبره بحث کوو له دین نه مو د اسلام دین او له ارزښتو نه مو د نن د مود خبراو د دین نه بهر انسانی معیارونه او د هغه کافی والی او یا دا دوه یو د بل په مقابل کې د مخامخ او تضاد هڅې ته یو کتنه ده.
ابوهریره‌ در حدیثی می فرماید که:‌ پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «کل مولود یولد علی الفطرة، فابواه یهودانه، او ینصرانه او یمجسانه » (فتح الباری: 246/3 .)
(هر مولودی با فطرتی سالم به دنیا می‌آید، و اين پدر و مادر او هستند كه وى را يهودى و نصرانى ویا مجوسی  می سازند.
فترت انسانى با فترت اسلامى در تضاد نيست ولى با داشتن تربيه و اخلاق اسلامى چيزى بالاتر و اضافه تر برآنچه انسان و انسانيت دارد افزوده ميشود. در قانون انسانيت، در اخلاق انسانيت وجدان و قاضى درونى حاکم است، اما در اعتقاد دينى دين اسلام بالاتر ازين قاضى درونى که ما آنرا ملکۀ  وجدان و شرف ميدانيم، يک قاضى و حاکم بالاتر وجود دارد که در نتيجه شخص مسلمان نه از ترس صرف وجدان و جامعه، بلکى ازترس الله (ج) و به خاطر رضاى الله (ج) و نظارت وى در همه موارد در اعمال و کردار خود دقت ميدارد. لذا اين دو يعنى انسانيت و اسلاميت در دين مبين اسلام پهلوى هم، هماهنگ هم و مقوى همديگر عمل ميکنند.
در حدیثی شریف آمده است :
«الراحِمونَ يرحمهم الرحمنُ ارْحموا مَنْ في الأرض يرحمكم من في السماء)، مفسَّر بالرواية الأخرى لهذا الحديث «ارحموا أهل الأرض يرحمْكُم أهلُ السّماءِ» رواه الإمام أحمد وصححه الحاكم .در احادیثی ونصوص صریح این واقعیت عالی انسانی بیان شده است که: رحم کنيد بر آنکه در روى زمين است تا رحم کند بر شما آنکه در آسمانهاست. صرف همين يک امر و صراحت دين مبين اسلام، اګر مسلمان از آن پيروي کند،کل مشکل تلفيق انسانيت با دين مبين اسلام و مشکل بشريت را عمدتا حل ميکند.
برای تکمیل بحث داشتن عقیده و ایمان به الله تعالی خوب، بهتر و ضروری است، نظارت خویش و اعمال خویش به اساس قاضی داخلی حد اقل است اما کامل تر نیست. کاملترش اعتقاد به ذات الهی و قضاوت داخلی اعتقاد دینی و در برای ما مانند مسلمان، دین مقدس اسلام است.
دین اسلام برای سعادت بشریت و صلح و سلام  خیر و ضرورت بشر آمده والله تعالی به آن ضرورت ندارد. اما دین را وسیلۀ کشتن، بستن، انفجار، انتحار، استحمار، قتل و غارت انسان و موجودات زنده ګشتانده دلیل میګردد که مردم به ماندن در همان سطح ارزشهای انسانی تأکید کنند و دین را موجب شرارت بدانند و از اعتقاد به آن منکر شوند که ګناه تنفر از دین  و برګشتن از دین به دوش همین افراطیون و تاجران دین است. الله تعالی ایشان را به یقین جزا خواهد داد و جزای الهی باوجود فرصت مؤقت جهت سوء استفاده، سخت و دشوار است و ما به روز حساب باور داریم.
و ما علينا الا البلاغ المبين
دوکتور صلاح الدین سعیدی
 13/6/2020