آرشیف

2018-11-25

از حدیث مبارک دانسته میشود که: از حائض نماز و روزه ساقط است

304 حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ أَبِي مَرْيَمَ، قَالَ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِي زَيْدٌ هُوَ ابْنُ أَسْلَمَ، عَنْ عِيَاضِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الخُدْرِيِّ، قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي أَضْحَى أَوْ فِطْرٍ إِلَى المُصَلَّى،ابو سعید خدری گفت : پیغمبرخدا (ص) درعید قربان یا عید فطر به طرف مصلی بیرون آمدفَمَرَّ عَلَى النِّسَاءِ، فَقَالَ: بر زنانی که حاضر بودند گذشت و فرمود : «يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ تَصَدَّقْنَ فَإِنِّي أُرِيتُكُنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ النَّارِ»ای گروه زنان صدقه دهید ، همانا من نشان داده شده ام ، (یا نموده شده ام ، یا خبر داده شده ام) شما را ، که بیشترین اهل دوزخ اید (یعنی خداوند متعال در شب معراج یا در حالت نماز کسوف برایم نشان داد ، که شما بیشترین مردم دوزخ هستید) فَقُلْنَ: وَبِمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟گفتند به چه مستحق دوزخیم ای رسول خدا ؟  قَالَ: «تُكْثِرْنَ اللَّعْنَ، وَتَكْفُرْنَ العَشِيرَ،فرمود : بسیار لعنت می کنید (‌که به اتفاق حرام است) و شوهران را ناسپاسی می نمائیدمَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِينٍ أَذْهَبَ لِلُبِّ الرَّجُلِ الحَازِمِ مِنْ إِحْدَاكُنَّندیدم از ناقصات عقل و دین احدی را، که از یکی از شما زنان ، برای عقل مردی که استوار ومصمم است ، رباینده ترباشد»، قُلْنَ: وَمَا نُقْصَانُ دِينِنَا وَعَقْلِنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ؟گفتند چیست کمی دین و عقل ما ای رسولخدا  ؟ قَالَ: «أَلَيْسَ شَهَادَةُ المَرْأَةِ مِثْلَ نِصْفِ شَهَادَةِ الرَّجُلِ» فرمود آیا نیست شهادت زن ،‌ مثل نصف شهادت مرد  قُلْنَ: بَلَى،گفتند بلیقَالَ: «فَذَلِكِ مِنْ نُقْصَانِ عَقْلِهَا،فرمود:‌ این از کمی عقل او استأَلَيْسَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَلَمْ تَصُمْ آیا نیست وقتیکه حیض شود نماز نمی گذارد و روزه نمیگیرد» قُلْنَ: بَلَى،گفتند بلی چنین استقَالَ: «فَذَلِكِ مِنْ نُقْصَانِ دِينِهَا»فرمود :‌این ازکمی دین او است 

از حدیث مبارک دانسته میشود که:
از حائض نماز و روزه ساقط است 
در حدیث سبب بیشتر بودن زنان در جهنم لعن و شتم کردن و ناسپاسی آنان است ، و طبق قواعد فقهی احکامی که در قرآن یا حدیث بطور خاص ذکر میشود ، از قبیل ذکر خاص و اراده عام است ، یعنی هر کسی چه مرد باشد یا زن اگر صفات مذکور را داشته باشد ، مستحق عذاب الهی است
 زنی که بطور دائم نماز را می خواند و روزه اش را میگیرد ، ثواب روزه و نماز ایام عادتش هم به او داده میشود.
 مراد از نقصان دین ، نقصان در عبادت است نه دراصل دین یعنی عبادتی که زنان انجام می دهند ، نسبت به عبادت مرد ها کمتر است.
 مستحب است که امام به همراه مردم به طرف مصلی عید جهت ادای نماز بیرون شود.
 تشویق بر صدقه دادن زیرا صدقات گناهان را از بین می برد خصوصاً در روزعید.
 ملاک شهادت عقل است.
 تشویق بر رفع مشکلات مساکین و چیزی برای آنان سوال کردن.
 شهادت دو زن معادل یک مرد است.
 مراجعه نمودن متعلم یا کسی که معنای یک مقوله ، برایش ظاهر نمی گردد.
 جواز اطلاق کفر به غیر کفر بالله.
 نکوهش دعا به لعن ، زیرا دعا به دوری از رحمت خداوند (ج) است.
 انکار نعمت حرام ، و کفران نعمت مذموم است.
 استعمال کلام قبیح مانند لعن و شتم حرام و از جمله گناهان است ، که اگر برآن مداومت کند ازجملۀ گناهان کبیره میگردد ، امام نووی گفته که لعن و شتم از جمله گناهان کبیره است ، زیرا پیامبر(ص) مرتکبین آنها رامستحق جهنم دانسته است.
 صدقه عذاب را دفع و سبب کفاره گناهان میشود.
 جواز بیرون شدن زنان بهمراه مردم جهت ادای نماز به عید گاه.
 جواز موعظه کردن امام ، بطورعلیحده برای گروه زنان
گاهی نقصان دین ، گناهی بدنبال ندارد.
مراد به ذکر نقصان عقل ودین ملامت کردن وتحقیر زنان نیست ، زیرا رسولخدا صلی الله علیه وسلم هیچ انسانی را کوچک نمی شمرد ، بلکه قول پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم ناظربه اصل خلقت است ، وبرای بشریت بیان میکند که زن ومرد دو جنس متفاوت آفریده شده اند ، واین تفاوت در بسیاری از چیزها تجسم عینی دارد ، وهر کدام از زن ومرد خاصیت ها ، امتیازات وتکالیف خود را داشته ، اما درانسانیت ، حقوق ومعاملات وامثالهم حق مساوی ومشترک دارند ، و تفاوتهای فطری بین آنان ، آثاری فطری خاصی بدنبال دارد.