آرشیف

2016-1-27

گل رحمان فراز

||◀◇ به اروپا نروید، بلکه کشور تان را اروپا سازید! ◇▶||

داکتر محمد اشرف غنی – رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان و داکتر عبدالله عبدالله – رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی با سر دادن شعار فوق (اروپا نروید بلکه کشور تان را اروپا سازید!) برای چندین بار از مردم خواهان عدم ترک وطن شان گردیدند و ایشان را برای آبادی و انکشاف کشور شان مؤثر دانستند.
در یک سفر که رئیس جمهور غنی در این اواخر به کشور آلمان داشت، از طریق یک مصاحبه صوتی رادیویی اش خطاب به خانواده های مهاجر افغان گفت که آنعده افغان هایکه خود را بخاطر رسیدن به خاک های اروپا ایثار کرده اند و زندگی کردن به سرزمین اروپا از جمله بزرگترین آرزو هایشان محسوب می شود، بدانند که اروپا خاک شان نخواهد شد.
رئیس جمهور غنی خاطر نشان ساخت اینکه بهترین شغل راحت برای افغان های مهاجر در کشور های اروپایی کاسه شویی است نه وظایف که به مهارت های اساسی و مسلکی نیاز دارد و باید بدانند که سرنوشت شان هیچگاه به حالت خیالی و رویایی شان مبدل نخواهد گردید.
داکتر غنی در همان دید و بازدید اش یک فراخوان عمومی برای کلیه افغان های مهاجر خصوصاً طبقه دانش آموخته و نسل جوان اعلان نموده بود و حتی اصرار کرده بود که هرچه عاجل تر به کشور شان بر گردند و به زندگی عادی شان ادامه دهند.
لیستی از معلومات موثق به دسترس من رسیده است که زندگی فامیل های محترم سران حکومت وحدت ملی را نشان می دهد؛

فامیل اشرف غنی در آمریکا
فامیل ژنرال دوستم در ترکیه
فامیل سرور دانش در ایران
فامیل داکتر عبدالله در هند 
فامیل حاجی محمد محقق در ایران و ترکیه 
فامیل وزیر خارجه در ترکیه و لندن 
فامیل وزیر مالیه آمریکا 
فامیل وزیر داخله در هالند
فامیل وزیر دفاع در ترکیه
فامیل وزیر معادن در کانادا
فامیل غلام جیلانی پوپل در آمریکا
فامیل محمد حنیف اتمر در تاجیکستان و لندن 
فامیل ذاخیلوال در کانادا 
فامیل وزیر شهر سازی در لندن و دوبی
فامیل وزیر تجارت در آمریکا 
فامیل وزیر اطلاعات و فرهنگ در آمریکا

وقتی به لیست فوق نگاه اجمالی می اندازم، واقعاً شوکه می شوم و سراسر در حیرت می افتم و بخود می گویم که ع و غ چگونه می توانند جرأت بیان اینگونه کلمات را بخود پیدا نمایند وقتیکه زاویه انتقاد 360 درجه به طرف خود شان منعکس می شود؟!
سئوال من برای همه عالی جنابان این است که: چرا اینقدر اصرار برای بازگشت و برگشت مهاجرین افغان خصوصاً نسل تحصیل کرده جوان از کشور های خارج به کشور خود شان دارند؟! آنها به چه آبروی این موضوع را ایراد می دارند؟! آیا آنها توانستند برای هزار ها بیکار سهولت کاریابی را مهیا سازند که حالا دست به چنین فراخوانی می زنند؟!
پس، خوب است که سران حکومت وحدت ملی قبلی از خواهش های برگشت مجدد افغان های مهاجر از کشور های خارج به افغانستان، زمینه های کاریابی را برای افغان های مقیم در افغانستان بخصوص طبقه تحصیل کرده فراهم سازد و به محض اینکه شرایط کاریابی برای افغان های داخلی فراهم شد، افغان های ماجر بدون کدام دعودت نامه راهی کشور بومی شان خواهند شد و مشکلات بکلی برطرف! 

با احترام
گل رحمان فراز