آرشیف

2015-1-28

گل رحمان فراز

چگـونه در زنـدگی مـوفــــق شویـم؟

 

اغلب اشخاص فقط میخواهند زندگی خوش و خوب داشته باشند و همواره در زندگی شاد و موفق باشند، اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چگونه می توانید ابعاد تازه ای را وارد زندگی خود سازید؟ 
منظور از ابعاد تازه در زندگی، نو آوری ها و افق های تازه ای است که برای خود بوجود می آوریم و معنی و وضع تازه و عمیق تری به زندگی خویش می دهیم. بعضی وقت ها به حالات روبرو شدیم که بخودمان قول میدهیم از فردا زندگی بهتری را آغاز کنیم، اما متاسفانه بعد از مدتی قول خود را میشکنیم. بیشتر مردم بر این باور اند که کسب موفقیت در زندگی سخت و دشوار است، اما در حقیقت برای دست یافتن به موفقیت در زندگی به تلاش و کوشش و جدیت نیاز است. فقط کافی است بخواهیم و اراده کنیم. 
اگر میخواهید در زندگی فردی موفق باشید به نکاتی ذیل توجه کنید:

1. کنترول اضطراب:
یکی از مهم ترین راه های استثنایی برای کسب موفقیت در زندگی کنترول اضطراب است. درصد قابل توجهی از مردم دچار استرس و اضطراب نتوانستند آنرا بطور کامل کنترول کنند. البته اضطراب تا حدودی طبیعی است و همراه با ما. هنگامیکه دچار اضطراب می شوید، یک نفس آرام و عمیق بکشید به صورت دم و باز دم، بعد بدن تان را شل کنید و اندام ها را بکشید و سپس کلمات آرامش بخش را با خود تکرار کنید، به عنوان مثال با خود بگویید، من آرام هستم و یا من اضطراب ندارم و از محیطی که باعث ایجاد اضطراب به شما شده است، خارج شوید. سعی کنید استرس خود را کنترول کنید. زمانیکه بتوانید با این روش یا هر روش دیگری که خودتان میدانید اضطراب تان را کنترول کنید، آن وقت میتوانید با آرامش بیشتری مشکلات زندگی را بررسی و سپس حل و فصل کنید؛ زیرا توانسته اید در زندگی به آرامش نسبی دست یابید. در نتیجه یک گام در جهت موفقیت، در زندگی برداشته اید.

2. تغذیه سالم:
روش دیگری از راه های موفقیت در زندگی توجه داشتن به تغذیه سالم است. شما با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و استفاده بیشتر از سبزی ها، مواد معدنی، انواع ویتامین ها و ثابت نگهداشتن قند خون میتوانید فشار های روانی را کم کنید. تلاش کنید به جای استفاده از مواد غذایی کنسرو شده و پر چرب، بیشتر از غذاهایی خانگی و طبیعی استفاده کنید، زیرا غذاهایی کنسرو شده بیشتر شامل مواد افزونی است و فقط باعث اضافه وزن میشود. پس از رژیم غذایی خود غافل نشوید، که سلامت بدن را تضمین می کند. زمانیکه از لحاظ روحی و جسمی سالم باشید، می توانید به موفقیت های زیادی در زندگی خود دست یابید.

3. ورزش:
ورزش کردن هم روی موفقیت شما در زندگی تاثیر می گذارد. پس هر روز ورزش کیند، زیرا بدن به ورزش روزانه نیاز دارد. در واقع سعی کنید ورزش را در برنامه های روزانه خود بگنجانید. بد نیست بدانید ورزش فقط برای سلامتی جسم نیست، بلکه در روحیه ما نیز خیلی موثر است. پس از چند دقیقه ورزش روحیه پس از ورزش و بعد از ورزش را مقایسه کنید. ورزش سموم بدن را دفع میکند و باعث شادابی می شود، گالری های اضافه در بدن را میسوزاند، ضریب هوشی را بالا میبرد و خستگی ناشی از کارهای روزانه را از بدن ما از بین میبرد. در نتیجه زمانیکه ورزش میکنید سالم تر و سر حال تر میشوید، آن وقت بهتر می توانید با مشکلات خود کنار بیایید.

4. افکار مثبت:
برای رسیدن به موفقیت در زندگی باید افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کرد، زیرا افکار مثبت یکی از عوامل موثر بر موفقیت در زندگی محسوب میشود. وقتی افکار منفی به سراغ تان آمد و ذهنتان را درگیر خود کرد، یک نفس عمیق بکشید و سپس با آرامش به موضوعات خوب و امید بخش فکر کنید، زیرا افکار منفی مانع رسیدن به اهدافتان می شود.
اگر بتوانید بر افکارتان مسلط شوید، آن وقت میتوانید با روحیه مناسب و خوب به هدف تان در زندگی دست یابید. موفقیت ما در زندگی به نوع تفکر و نیز نگرش ما بستگی دارد. پس همیشه مثبت فکر کنید و شاد باشید، زیرا لحظه ها در گذرند.

5. روحیه خوب
یکی دیگر از مهم ترین راهکار های موفقیت در زندگی داشتن روحیه مثبت و بالاست. ما میتوانیم با انقلاب درونی تغییرات مثبتی در روحیه خود و اطرافیان ایجاد کنیم. اگر روحیه مثبت داشته باشیم، چهره و نگا ما بشاش می شود و روحیه اطرافیان ما نیز بهتر میشود و اگر روحیه منفی داشته باشیم هم حال خودمان را خراب کرده ایم و هم حال اطرافیان را. شما با داشتن روحیه بالا می توانید افکار منفی را از ذهن تان پاک کنید و با آرامش خاطر به دنبال کسب موفقیت در زندگی بروید. پس مراقب روحیه خود باشید.

6. کوشش کنید اجتماعی باشید:
نشست و برخاست میان افرادیکه در یک اجتماع جمع میشوند نیز بالای حافظه و روحیه انسان ها تاثیر کاملا مثبت دارد، پس همیشه کوشش کنید. هدف از تجمع افراد از یک اجتماع بدرستی همان مدارس، مکاتب، سمینار ها، ورکشاپ ها، جلسات، گردهمایی ها، کنفرانس ها…وغیره میباشد. که از این طریق یک شخص میتواند با چندین شخص دیگر ارتباط دوستی و رویه همکاری برقرار کند.

7. مطالعه:
خواندن کتاب ها چه از طریق سخت افزار ها (کتابی) و چه از طریق نرم افزار ها (کمپیوتری) برای انکشاف ذهن انسان خیلی موثر و ارزشمند میباشد، به مطالعه نمودن ذهن انسان توانایی درک خوبی از بدی و آشنایی با فنون دوست یابی را پیدا میکند. اغلب اشخاصیکه دست به تالیف کتاب ها، جریده ها و نشریه ها میزنند، پیش از پیش مهارت های دوستیابی توام با مطالعه را از طریق مطالعه دریافتند و اکثر آن اشخاص دارایی صفات نیک، خندان، سکوت، اجتماعی و نظرده اند.
نکته پایانی قابل ملاحظه این است که هیچوقت خوشبختی را به داشتن پول و غنامندی نجویید بقول معروف، درست است که با پول بد بختی را از خود دور کرده میتوانیم اما خوشبختی را خریده نمیتوانیم، پس باید گفت که دو عنصر مهم خوشبختی زا وجود دارد که انسان را از بد بختی نجات میدهد که آنها عبارت از تفکر وسیع و دوستان حقیقی (دوستان که حرف روی پرده و پشت پرده ای شان مشابه است) اند. صحت ام میتواند ثروت بیحدود برای کاربرد تفکر و دریافت دوستان حقیقی باشد. 
و در پایان موفقیت در زندگی به نحوه تفکر و نیز نگرش ما بستگی دارد. پس اضطراب خود را کنترول کنید، به تغذیه خود توجه داشته باشید، ورزش کنید و افکار منفی را از ذهن تان بزدایید و در نهایت روحیه ای بالا داشته باشید.

 

با احترام
گل رحمـان فــراز
22 دلو 1392 – 11 فبروری 2014