آرشیف

2016-3-20

گل رحمان فراز

وکیل ملکزاده؛ “تبعیض آشکار دولت در قسمت غور و مردم اش جریان دارد!”

پ.ن: در این نشست وکلا با رئیس صاحب جمهور و رئیس صاحب اجراییه؛ وکلای غور محترمین هر یک؛ سناتور محمد داوود غفاری، وکیل کرام الدین رضا زاده، وکیل سید نادر شاه بحر و وکیله رقیه نایل نیز حضور داشته اند که محترم وکیل محمد ابراهیم ملکزاده به نمایندگی از ولایت غور، مشکلات این ولا را به سمع سران حکومت وحدت ملی چنین رسانیده است:
متن آماده شده از صحبت محترم داکتر محمد ابراهیم ملکزاده – وکیل مردم ولایت غور در مجلس نمایندگان برای رئیس صاحب جمهور و رئیس صاحب اجراییه با حضور داشت وزیران کابینه!

سلام به همه حضار محترم!
محمد ابراهیم ملکزاده هستم – نماینده مردم ولایت غور در ولسی جرگه! از اینکه رئیس جمهور و رئیس اجراییه بشمول اعضای کابینه که حضور به هم رسانیده و برای ما فرصت صحبت داده شده است، اظهار امتنان می کنم.
در ضمن، مشکلات وزارت خانه های سکتور خصوصی در افغانستان چون وزارت های: زراعت و مالداری، معادن و صنایع، احیا و انکشاف دهات، فوائد عامه، انرژی و آب و شهر سازی که باید عامل رشد اقتصاد، کاریابی و کاهش فقر در جامعه باشند در مورد انکشاف ولایات محروم و عقب مانده هیچ کاری انجام نداده اند و در میان همان ولایات، ولایت غور به دلایل ذیل محروم مانده است:
1. عدم آشنایی مسئولین با محیط جغرافیایی افغانستان: با وصف گسترش مطبوعات و رسانه ها تا هنوز پنجاه فیصد کارمندان ادارات دولتی و سکتور خصوصی با نام و موقعیت جغرافیایی ولایت غور آشنایی ندارند.
2. ناتوانی در تشخیص اولویت ها: وزارت خانه ها تا هنوز عمق محرومیت و عقب ماندگي در ولایت غور را درک نکرده اند و نمی دانند پروژه باید مطابق اولویت ها داده شود که ولایت غور نسبت به ولایات دیگر محروم تر، نیازمند تر محسوس می شود. 
3. نا توانی در پلان گذاری و برنامه ریزی: اینکه بودجه انکشافی مصرف نمی شود آن هم از بی برنامگی وزارت هاست، یک ولایت که هشت هزار کیلومتر مربع مساحت دارد، یک پروژه اساسی سرک سازی ندارد. بطور مثال: پروژه گردن دیوال، اکثریت مردم به زراعت و مالداری مشغول اند و یک پروژه بخاطر زراعت و مالداری وجود ندارد، بودجه انکشافی بخاطر نبود پلان دوباره به حساب تمویل کنندگان (دونر ها) و بانک جهانی بر می گردد، پنج رودخانه کلان از غور می گذرد که از آنها به نفع مردم هیچ استفاده نشده، از معادن خبری نیست، صنایع دستی بازار ندارد چون اقتصاد نیست و قدرت خرید زیر صفر است.
4. علت اینکه چرا به ولایت های دیگر بیشتر پروژه داده می شود این است که وزیر از همان ولایت است و یا بیشترین کارمندان وزارت از همان ولایت اند، از ولایت غور نه کسی وزیر، معین و نه هم رئیس در مرکز کشور وجود دارد! به همین دلیل؛ گرفتن نام غور به آنها نا شناخته است، تبعیض آشکار در قسمت مردم غور وجود دارد که بار بار بشما رئیس جمهور و رئیس اجراییه گفته شده است و بار ها بصورت انفرادی برای تان تکرار نمودم اما تا هنوز نتیجه ی نداشته است. 
5. تحصیل کردگان جوان ما همه بیکار اند، این وزرای که در این نشست حضور دارند، همه دروازه های خانه ما را بوقت رای دق الباب نموده اند، آنوقت وعده خدمت دادند اما امروز به خاطر رفع نیازمندی مشکلات مردم خود آنها را در وزارت مربوطه پیدا کرده نمی توانیم و یا هر کدام وابسته به جریان های سیاسی اشخاص اند که می خواهند آزادی را از جوانان تحصیل کرده بگیرند و وابستگی های شان را در وزارت ها استخدام نمایند. 
وزرای کابینه همه حاضر اند و کسی پشت سر نیست، اینکه حاضرند لطف نموده بگویند که: چند جوان تحصیل کرده غوری در وزارت ها استخدام شده است؟!
رئیس صاحب جمهور و رئیس صاحب اجراییه!: امروز وضعیت کشور در چه حالت است، حفظ از تمامیت ارضی و محدوده جغرافیایی بنام افغانستان مفت و رایگان انجام نیافته است، بیش از دو میلیون نفوس بخاطر آزادی نام افغانستان شهید و معلول داریم. بعد از این ما کسانیکه این وطن را به همت والای مردم خود نگهداری و پاسداری نمودیم، اگر وضعیت را به روال فعلی دوام بدهید و به خواسته های برحق و معقول ما که نمایندگان مردم هستیم و از حق همه مردم افغانستان نمایندگی می کنیم (و خصوصاً مردم غور که ما نماینده ایشان هستیم برای حکومت وحدت ملی فداکاری های بی شمار داشتند) به شما اجازه نخواهیم داد تا ما را به سکرتریت ها دمی هم انتظار بمانید.
و در صورت ادامه بی توجهی، گرد هم خواهیم آمد و تصامیم خود را بصورت منسجم خواهیم گرفت!
تشکر از توجه تان!

در آخر، متن تهیه شده فوق به دسترس رئیس صاحب جمهور و رئیس صاحب اجراییه قرار گرفت و ایشان وعده نمودند که در مجلس بعدی به جواب هر نکته ذکر شده خواهند پرداخت!

حمایت نوشت: 
حضور به هم رسانیدن منسجم وکلای غور و اتفاق نظر شان بخاطر حل مشکلات موجود در ولایت غور و رهایی این ولایت از فقر، تنگ دستی، بی کاری، بی توجهی حکومت وحدت ملی یک گام ارزنده، قابل ستایش و آینده دار بشمار می رود که مطمئنا مورد حمایت و استقبال کلیه مردم ولایت غور قرار خواهد گرفت، نکته مسرت و قابل عطف است که وکلای عزیز مان دوشادوش هم از سران حکومت وحدت ملی به نفع و فلاح ولایت دور از توجه و دور افتیده ی غور حق طلبی می کنند.
هرگاه این روال هم بستگی بین وکلای مان از اول جریان می داشت و نفاق نظر ها در حرکات شان دیده نمی شد، بدون شک پیروزی، پیشرفت و جلب توجه سران با ما می بود. باز هم جهان سپاس از ایشان که این لطف و ایثار را به حق مردم غور نمودند و خانه شان آباد.
در رابطه به متن فوق که فشرده ی از صحبت های محترم ملکزاده است باید گفت که واقعاً متن فوق از لابلاي واقعیت ها و مشکلات است که مردم غور با آن دست و پنجه نرم می کنند اما کسی وجود ندارد که به مشکلات شان راه حل بسنجد.

موضوعات درخور توجه را که ملکزاده صاحب اشاره داشتند و شایسته یادآوری مجدد دریافتم، قرار ذیل اند؛
– خاطر نشان ساختن اینکه: "تبعیض آشکار دولت در قسمت غور و مردم اش جریان دارد!"
– کم دانشی مسئولین با محیط جغرافیایی افغانستان
– ضعف دولت در تشخیص اولویت ها
– بی مهارت بودن و مسلکی نبودن افراد که پلان طرح می کنند و برنامه ریزی می نمایند.
– گوشزد سازی بی کفایت بودن وزرای کابینه با حضور داشت خود شان در نشست.
– مشکلات فقر ولایت غور.
– واسطه بازی ها و تقرر بر اساس شناخت در وزارت ها.
– ذکر عدم توجه حکومت وحدت ملی به ولایت غور با حضور داشت رئیس جمهور و رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی. 
– ذکر بی توجهی وزرا برای وکلا در امورات کاری و رفع مشکلات موکلین. 
– اخطاریه جدی برای سران حکومت در صورت ادامه روال نا بسامان به حالت کنونی.

در خاتمه، جا دارد تا بار دیده از احساس همدردی و صحبت عادلانه وکیل صاحب محمد ابراهیم ملکزاده که در واقعیت دل مردم غور را بر سر حکومت وحدت ملی با سخنان سنجیده ی شان یخ کردند صمیمانه و بدور از تملق اظهار امتنان نمایم. در واقعیت ما مشکل و یا خصومت با هیچ یک از وکلای محترم نداریم، همینکه انتقاد از کارکرد شان می کنیم به معنی مخالفت با ایشان نیست بلکه تنها جلب توجه شان به موارد است که شایسته و درخور توجه از طرف ایشان دیده می شود.

با احترام
گل رحمان فراز