آرشیف

2018-1-19

گل رحمان فراز

وضاحتی بر انتقاد محترم عطامحمد دهقانپور!

 

چو کفر از کعبه بر خیزد 
کجا   ماند   مسلمانی ؟!

مطلبی انتقادی را در رابطه به دیدار آقای دهقانپور با زرداد فریادی نوشته بودم که خشم شان را در پی داشت و با انتقاد بر تخلص من (فرود در "فراز") بر من تاخته بود تا جل به آب رفته اش را در نزد مردم از دیدار با زرداد غدار بکشد که خوشبختانه دلایل اش بی منطق و عاری از اصول نقد پذیری و حل انتقاد می باشد. نمی خواهم هم چون ایشان در پاسخ بفرمایم که شما را به دیدن زرداد فریادی چه؟! بروید و با تاسی از حکم تخلص تان دهقانی کنید بقول شاعر: 

کار هرکس نیست خرمن کفتن 
گاو نر می خواهد و مرد کهن

نقد چه بسا اصلاحات بمیان می آورد و چه قدر برای بروز داشته ها مؤثر واقع می شود! تا هنوز ملا های زیادی را دیدم که به شخصیت بی دین آقای دهقانپور مهر تأیید می زدند و وی را منکر دین و نا فهم شریعت می پنداشتند ولی حالا معلوم شد که اهل مطالعه و فهیم علوم دینی نیز می باشد. از این پس می خواهم لقب ملای دموکرات و کمونیست دین فهم را افتخاری به جناب دهقانپور صاحب تفویض دارم. جدی نگیرید اگر اینکه موضوعات و نبشته های دینی آقای دهقانپور هم چون آقای غنی در محل های کاربردی ربط ندارد چون تازه کار است و آهسته آهسته در این هنر مهارت حاصل خواهد کرد و دیگر نمی توان ایشان را بی خبر از شریعت و منکر از دین اسلام دانست. جان بیرون داد نقد من هویداگر این اصل بود که دیگر نمی توان شعر (چو کفر از کعبه…) را مصداق اصلی و بیانگر واقعیت ها قرار داد و شمار کرد.
من در ابتدای نقدم کلمه "ذلت" را کار برده بودم که به نظر آقای دهقانپور توهین بر شخصیت شان محسوب شده بود. گویند: "مار گزیده از ریسمان دراز می ترسد!" طوری به نظر می رسد که جناب دهقانپور در رابطه به خودش چنان بد شنیده و توهین دیده است که سخن مستقیم و بی آلایش را نیز توهین فکر می کند. من با ذکر واژه "ذلت" خواستم شرح حال ناتوانی، ضعف و انزجار آقای دهقانپور را به تصویر بکشم. ذلت در لغت به معنای خواری، بیچارگی، ناتوانی، ضعف و انزجار می باشد نه توهین و تحقیر!
شما دیدار با زرداد فریادی را از لابلاي آیه شریف نیکو جلوه داده اید و اشاره کرده اید که وی حالا از وضعیت قبلی و حالت سابقه اش دور مانده است. آیا نشنیده اید که ترک عمل موجب مرض است؟ آنکه عادت به روشی داشته باشد، بزودی اصلاح پذیر نیست. 
در نوشته شما چنین شرح یافته است که نشست با زرداد به معنی پیروی از عملکرد وی نخواهد بود، جناب عالی! اگر هدف تان تعظیم بر زرداد و اخذ نقشه های بربادی نمی بود، چه نیازی به دیدارش داشتید و این دید و بازدید ها نه به حاضرت به کار تان می آید و نه به آخرت، بلکه آخرت تان را خدشه دار نیز می سازد چون زرداد کسی است که بدون پابوسی و معذرت خواهی از همه مردم افغانستان بخشیده شود. 
در قسمت دیگر نوشته تان ذکر نموده اید که نظر به قانون اساسی کشور، جرم زرداد مشهود نیست! شما را به آیین کمونیستی تان قسم، چند نوع گزارشات از جنایات زرداد در دوره تان شنیده اید، آیا در این قضاوت، ویژگی صداقت تان را از بین نبرده اید؟! آیا سیاست همین است که با هر کس در مقضای زمانی بدون کدام گذشته نگری نشست و برخواست باید کرد؟
اینکه شما ادعا دارید که زرداد در خانه کرایی بسر می برد که کرایه را دوستان اش می پردازند، آیا این قدر از ترفند های سیاسی بی خبر هستید که نمی دانید چگونه توانسته است با این هنر اش یک کمونیست مطلق بنام دهقانپور، یک ذو المذهبه انعطاف پذیر بنام حمیدی و یک ملای دمبکی بنام خلیلی را جلب دیدارش و علاقه مند رفتار و عملکرد اش سازد؟! سعدی می گوید:

ترحم  بر  پلنگ   تیز   دندان 
ستم کاری بود بر گوسفندان

شما نمی دانید که چه جرمی را در قبال دیدار زرداد مرتکب شده اید؟ بدان معنی که هزاران بی گناه با دستان زرداد غدار شهید شدند و شما می روید به گذشته زرداد مهر تأیید می زنید، متأسفم به حال تان و تأسف به روند تصمیم گیری سیاسی شما! از همین خاطر است که با فهمش عالی؛ جایگاه محدودی را در سیاست باز نموده اید چون عقربه چرخش تان در هر محور ممکن بود و است.
خداوند می فرماید: 
[وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الإثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ] سوره المائده، آیه ﴿۲﴾
ترجمه: و در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد، و در گناه و تعدى دستيار هم نشويد، و از خدا پروا كنيد كه خدا سخت كيفر است.
و در جای دیگر می فرماید که:
[وَلا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ] سوره هود، آیه﴿۱۱۳﴾
 ترجمه: و به كسانى كه ستم كرده اند متمايل مشويد كه آتش [دوزخ ] به شما مى رسد، و در برابر خدا براى شما دوستانى نخواهد بود، و سرانجام يارى نخواهيد شد. 
جناب دهقانپور! اینکه زرداد حالا به نزد شما به لباس دوست نمایان شده است خیلی محکم به دوستی اش باورمندی نداشته باشید، سعدی بخاطر هدایت شما چه گل گفته است:
           دشمن  دوست  نما  را   نتوان  علاج  کرد
          شاخه را مرغ چه داند که قفس خواهد شد
آرزو دارم، دیدار شما بیشتر از اینکه به نفع زرداد تمام گردد و اندیشه هایشان به شما بخاطر عمل انتقال نکرده باشد. چون رفتن به آن کیش ویرانی ها را در پی خواد داشت.
نوت: امیدوارم بزودی شاهد انتحاری، کمپاین خشونت علیه زن و اعلام جهاد علیه دولت فعلی توسط شما و همراهان تان نباشم. شاید بگویید کیش آنها را اختیار نخواهم کرد ولی گویند (ز همراهان جدایی مصلحت نیست…!)

با درود و دعایم برای هدایت تان
نویسنده: گل رحمان فراز

 

وضاحتی بر انتقاد محترم عطامحمد دهقانپور!وضاحتی بر انتقاد محترم عطامحمد دهقانپور!