X

آرشیف

مشاور مسلکی و خواب پریشان!

ګفتم بحث جالب و مهم است. مشکل و راه حل کتابی را میدانم اما ګوش شنوا نیست. 
ګفتم نه تنها نقیصه را میدانم بلکی علت آنرا  و راه حل ممکن را نیز سراغ دارم. 
بلی 
فهم مسلكی در کار اتوریته میبخشد  واتوريته در كار ميدهد.  
بلی در جهان امروز كه امور وسيع و يك شخص نمی تواند عقل کل باشد و ممکن ھم نیست مسایل را یک شخص حل خود حل کند. 
زمانی بود که امام و خطیب مسجد، عالم دین و حاکم و قاضی و څارنوال و حتی تطبیق کننده جزا و یا ناظر تطبیق آن بود.  به این ترتیب حکومتداری ارزان بود و سریع. اینکه عدالت تأمین میشد و یا نه سوال دیګر است. مشکل داری به ولسوال طالب میروی در یکی دو ساعت چټ و پټ و حکم صادر و عملی میشود و السلام. اما تضمین تأمین عدالت وجود ندارد. خوب شد کار مجاهد بود، خراب شد اشرار و جنایتکار بود. و اما در شرایط نورمال جهان امروز در دولتداری نورمال اولا پست و چوکی ھای دولتی به چوکی های سیاسی و مسلکی تقسیم میشوند. 
خوشا به حال آن ملتیکه برای افراد متعهد، مسلکی مشروعیت در بدست آوردن کرسی سیاسی در دولت بدهند. کرسی های مسلکی و افراد مسلکی سرمایهء  ملت و تغیر در رهبری سیاسب نظام به مفهوم با در نظر داشت نتایج انتخابات تغیری در عزل و نصب در پست مسلکی نمی اورند و نمی آيد. مسلکی ھم مسلکی است و حدود خود را میشناسد. تأکید یکسره به مسلکی بودن سبب ایجاد حاکمیتهای غیر متعهد به منافع یک ملت و ایجاد حاکمیت های تجرید شده از ملت میګردد که ما تأثیرات بس تلخ آنرا نیز چشیده و میچشیم.  و اما مس‌ؤول  پست و کرسی سیاسی مانند وزیر و رئيس ارشد  باید با داشتن متخصص مانند مشاور و یا هم فعال ساختن میګانیزم ایجاد روابط تنګا تنګ با مراجع علمی، مسلکی و اکادمیک مسایل تخصصی را در مطابقت تخصص و مسلک تصمیم گرفته، حل و فصل نمایند. 
تصمیم  مرجع مسلکی و پیروی مرجع سیاسی از نظر مرجع مسلکی مسالهء  اجبار مانند قانون نوشته شده،  نیست. اجبار بودن این پيروی از نظر مسلكي  در منطق سلیم مرجع سیاسی و وفاداری وی به تعهد و سوګند است که به ملت داده است که بهترین خدمتګار وطن و ملت باشد.
در همین خواب  وافكار سوال و جواب با خود غرق بودم که به پهلو ګشتم و ناګهان در همان خواب در حالیکه هنوز خواب بودم ګمان کردم بیدار شدم و خود را درافغانستان یافتم. حکومت ائتلافی یادم امد، انتخابات و مشروعیت نتایج ان، اګر برنده نه شود، تهدید روان شدن جوی خون یادم آمد، انتخابات و نتایج انتخابات یادم امد، جان کیری یادم آمد. برای یک لحظه در ذهنم برق زد اګر تیل سربازم را قطع کنند و اګر پروژهء داعش و ایجاد مشګل را برای روسیه با علنیت فعال کنند، اګر آن سناریو جنګ ٥٠ سال اينده در افغانستان را در ذهنم ګذراندم و با خود فکر کردم که اګر سوال و منطق وجود نظامی شان در کشورم منتفی شود و همه با هم برادر وار کنار هم نشسته  و به شخص بیرونی بکویم مادربین خود جور میایم و شما ما را به کار ما بګذارید. آیا در مقام که هستم  باقی خواهم ماند؟ و آیا این درست است که من شایسته تر از همه درین پست و مقامم؟ و این آخیرش من را وحشت زده کرد، در حالیکه عرق و تر شده بودم  که زنګ ساعت ( الرم) به صدا درآمد و فهمیدم که خوابم و باید بیدار شوم که وقت نماز صبح است. شکر خدا (ج) را کشیدم  که خواب بود و من شخص عادیم و این همه بدوشم نیست. پسرم را صدا زدم برخیز صبح است. و همان زندګی فقیرانه روزمره آغاز شده و نه از دولتداری و نه از مشاوریت مسلکی خبری بود. قحط الرجال است و تراژيدی ملت افغان ادامه دارد! 
تعجب درين است که آن دیګر تراژيدی میافریند ګناهګار نیست اما من که ګناه ، تراژيدی و آفرینندهء جنایت و تباهی را نام میبرم، متهم به زهر پراګنی و سم پاشی و ملامتم. 
به من میګویند که نیم پر ګیلاس. را نا دیده ګرفته ام و همیش از جانب خالی ګلاس حرف دارم. من میګویم اول که آغا بلی های حاکمیت کم نیستند که آن دست آورد ناچیز را بزرګ جلوه داده و کف بزنند و دوم آن نیم پر نیم پر نیست، و آن حد اکثر ربع پر را به جان ما نصف پر تحمیل نه کنید. موفقیتها در تناسب به مصارف و قربانی، زمان مصرف شده اصلاً بلی اصلاً قابل قبول نیستند! 

پایان بی پایان

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.