آرشیف

2016-7-24

گل رحمان فراز

مرورِ بر فعالیت های رسانه ها در ولایت غور!

از اینکه جامعۀ سالم در گرو افراد سالم و مسئولیت پذیر است، مدنی بودن حق طبیعی هر انسان می باشد و برای هر انسان می بایست تا خود را مسئول در قبال ملت شدن اجتماع خویش بداند. جای مسرت است اینکه در طول یک دهه اخیر شاهد فعالیت های بی شماری از جوانان فرهنگی و مدنی برای بیدار سازی اذهان عامه بوده ایم و اتفاقاً نمی توانیم فعالیت های رضاکارانه ایشان را  بدون دستآورد قلمداد نماییم.
از اوایل و آغاز فعالیت های فرهنگی و مدنی برای بیدار سازی اذهان عامه بصورت برازنده و سازنده و حتی پیشرفته سایت وزین جام غور به مدیریت محترم عبدالقدیر اعلم و محترم عبدالقادر اعلم که در قالب فضای مجازی فعالیت دارد، می باشد که در زیر چتر این آدرس نشریۀ نیز تحت نام "شهاب" به امتیاز محترم ملکزاده و مسئولیت نادر اعلم فعالیت داشت و بعد از آن ابتکار ایجاد و تأسیس بنیاد تحصیل کردگان غوری می باشد که بعداً در زیر این چتر نشریۀ نوع ماهنامه را نیز تحت نام "فیروزکوه" فعال نمودند، این نهاد با ابتکار و تلاش محصلین غوری هر یک؛ خیر محمد پژواک،  نبی ساقی، حارنوال گل احمد حیدری، فضل الحق فایق، معاذالله دولتی، صبغت الله اکبری، استاد هدفمند، نجیب الله مقنن، جیلانی روستایی، حارنوال مومن، جلال کوشانی، فخرالدين آریاپور، قاضی ذبیح الله شهاب، قاضی عین الدین یوسفی، داکتر علی رسولی، داکتر همایون، قاضی شهید عبدالله قاضی زاده، داکتر شریف قاضی زاده، داکتر شکور عزیزی، داکتر ضیا فیروزکوهی، قاضی قربان شهید، انجنیر گل محمد کمالی، استاد عبدالقیوم شاداب، عبدالغفور صمیم، عبدالغفور مدیر بانک، احمدالله جلالی، قاضی سخی سخا…! عرض اندام نموده بود و به توصیه و مشوره استاد خالقداد فیروزکوهی اجرا و انجام فعالیت داشت و خوشبختانه فعالیت های این مرجع برای منسجم سازی اندیشه های نسل جوان و تحصیل کرده غوری قابل قبول و قابل تحسین بود.
در اوایل و یا اوسط فعالیت های مرجع فوق، تیم دیگری از محصلین غوری مقیم کابل عرض اندام کرد و فعالیت های شان را در قالب یک نشریۀ تحت نام "پیام شهروند" آغاز کردند که در این چتر دانشجویان آن زمان هر یک؛ سید فرید ضیا – صاحب امتیاز نشریه فوق و عبدالقادر روشنگر – مدیر مسئول پیام شهروند کار می کردند که فعالیت های این تیم مجزا از تیم فوق اما با اهداف مشترک که همانا بیداری سازی و پخش اطلاعات بود مثمر و قابل افتخار پنداشته می شد که فعالیت های این تیم هم در ولایت غور از خود حامیان و مشوقین خاص خود را داشت.
بعد از گذشت سه دوره فعالیت رسانه ای فوق، تیم دیگری آغاز به فعالیت نمود که فعالیت ها در زیر چتر نشریۀ "جام" به ابتکار محترم حامدالله دادفر، محترم گل احمد عثمانی و محترم امیری لعلی خلاصه می شد که این ها هم در امر اطلاع رسانی کوشش های نموده بودند و مخاطبین خاص خود را دریافته بودند.
در لابلاي فعالیت های رسانه ای تیم های فوق در کابل، گروهی از مجاهدین تمایل به ایجاد یک نشریه به سطح غور بنام هفته نامه "پیام مجاهد" گردیدند که امورات کاری رسانه ای آن توسط محترم محمد گل یزدان پناه – مدیر مسئول همان نشریه پیش برده می شد.
به محض اینکه محصلین و دانشجویان غوری مقیم کابل از مصروفیت های دروس دانشگاهی رهایی یافتند، وارد غور گردیدند و در آنجا هم اختلاف نظر ها بین فعالیت های تیم تحصیل کردگان غوری ایجاد گردید و همان بود که توده توده دست به ایجاد نشریه های دیگر چون: صراط المستقیم، غرجستان، دولتیار، دریچه و کهساران زدند و نا گفته نماند که در همان دوره، فعالیت های چاپی اطلاع رسانی نشریۀ نوع ماهنامه "فیروزکوه" نیز در پهلوی فعالیت های نشریه های مرتبط به آن فعال بود اما اعضای کلیدی و رهبری این نشریه روز به روز تبدیل می گردید و به روند اجرای فعالیت ها سکتگی وارد می نمود و نمی گذاشت درخشنده تر باشد.
سه نشریة فوق از جمله فعال ترین رسانه های چاپی در غور بشمار می رفت. در قالب فعالیت های سه نشریۀ فوق، فعالیت های چشم گیری رسانه صوتی "رادیو عدالت" نیز قابل قبول مردم بود و وجود رادیو برای اطلاع رسانی مؤثر پنداشته می شد.
در ابتدا علت اصلی ایجاد، تأسیس و آغاز به فعالیت کردن نشریه های فوق فقرا انگیزه برای اطلاع رسانی و بیداری اذهان عامه تشکیل می داد اما کم کم این انگیزه سیاسی شد و حرکت پر تحرک و نیرومند جوانان توسط فقر و عدم توانایی اکمال نیاز ها به رکود مواجه شد و همان بود که تقریباً صفحه فعالیت ایشان بسته شد و دیگر میلی به اطلاع رسانی دیده نمی شد.
به مجرد که تیم بازسازی ولایتی غور (پی آر تی) صندوق ویژه ی را برای حمایت از رسانه ها در نظر گرفت، بازار رسانه سازی رونق گرفت و هر تیم از خود فعالیت های ایجاد نشریه و اطلاع رسانی نشان دادند که به عنوان مثال می توان چنین اشاره نمود؛ استاد نبی ساقی ابتکار تأسیس نشریۀ را تحت نام "21" نمود که بودجه چاپ آنرا دفتر یو اس آی دی  می پرداخت، استاد ندیم مسئولیت نشر و پخش نشریۀ را تحت نام "سام" گرفت، استاد هدفمند مسئولیت نشریۀ "شنسب" را داشت، حامد الله دادفر فعالیت نشریۀ "جام" را دوباره آغاز نمود، نشریۀ "پیام شهروند" هم با مسئولیت و تلاش های مسئول جدید اش محترم سید شکیب زیرک آغاز مجدد فعالیت نمود، محترم حسام الدین فیروزکوهی نیز مسئولیت پخش و نشر نشریۀ را تحت نام فیروزه داشت، استاد مهدوی هم به نمایندگی از رادیو عدالت با پی آر تی قرارداد فعالیت بسته بود و همچنان محمد جان کندیوالی مسئول رادیو تلویزیون محلی غور فعالیت رسانه ای داشت.
از جمله نشریه های فوق؛ فعالیت های رسانه ها و مطبوعات فوق هریک، رادیو تلویزیون محلی غور، رادیو عدالت، پیام شهروند، شنسب، جام، 21، سام، فیروزه..! بستگی به کمک و همکاری تیم بازسازی ولایتی غور داشت، اگرچه بودجه در نظر گرفته ایشان نیز کفایت پیشبرد امور کاری رسانه های فوق را نداشت اما حد اقل انگیزه ی بود برای فعال بودن و فعالیت کردن.
در میان نشریه های فوق، نشریۀ فیروزکوه نیز به فعالیت های رسانه ای دخیل بود اما آهسته آهسته بستر فعالیت های رسانه ای خویش را به نشریۀ "شنسب" واگذار کرد و از همان دوره تا حال کدام فعالیتی نداشته است.
در هنگام پیشبرد فعالیت های فوق در کابل و غور، محصلین غوری که در دانشگاه هرات مصروف آموزش و تعلیم بودند نیز آرام ننشسته اند و در آنجا نهاد را تحت نام نهاد سلطان شهاب الدین غوری به ریاست محترم محبوب اکبری فعال داشتند و ایده کلی این نهاد را انسجام محصلین غور شکل می داد که به عنوان مثال می توان از فعالیت های نشریۀ "قوت الاسلام" زیر چتر نهاد اجتماعی و فرهنگی سلطان شهاب الدین غوری با مدیریت عبدالغنی جامع، محبوب اکبری، عبدالظاهر تمیم، مستمند غوری و محمد نادر تابش، نشریۀ "فریاد آشنا" با مدیریت میر احمد حسینی، نشریۀ "نگاه" با مدیریت نصرالله تصرتیار، قادر نادری، شاه محمد شهاب، غلام محی الدین صدیقی و نشریۀ "صدای غور" با مدیریت محمد نصیر نصیری فعالیت داشتند و هرکدام شان موفقیت های ویژه و خاص خود را داشتند.
بعد از مراسم انتقال مسئولیت تیم بازسازی ولایتی غور، فعالیت های نشریه های فوق به رکود مواجه شد و تنها شاهد چند بار محدود پخش نشریه های شنسب، جام، 21، رادیو عدالت و رادیو تلویزیون محلی غور بوده ایم که از فعالیت های رسانه های دیگر اصلا خبری نیست!
با ختم سفر رسانه ای رسانه ها و مطبوعات فوق، تیم تیمهای تازه نفس وارد کارزار اطلاع رسانی در سطح ولایت غور گردیدند که قرار ذیل شرح می گردد: تیمی دیگر که دست به ابتکار آفرینی اطلاع رسانی رضاکارانه زد، اعضای نشریۀ "اندیشه عصر نوین" به مسئولیت گل رحمان فراز و محبوب اکبری، نشریۀ "فکر نو" به مسئولیت محمد نصیر توکلی و رسول اعتماد، نشریۀ "هیس"  با مسئولیت حبیب الله سرود، سید احمد ساهر، یار محمد یاور، نشریۀ "فراز اندیشان" به مدیریت گل رحمان فراز و شهید الله ابراهیمی، نشریۀ "جوانان الله یار" با مدیریت لعل میر دانشور، نشریۀ "آئینه مهر" با مدیریت عبدالمنان ظهیر (مرجع نشراتی انجمن اجتماعی هورخش) ، نشریۀ "اندیشه جوانان" به مدیریت فایق ابراهیمی و محمد الله یعقوبی، نشریۀ روزنه امید به مدیریت وزیر نورانی، نشریۀ "آگاه" به مدیریت نصیر احمد آژند، نشریۀ "طلوع فیروزکوه" به مدیریت استاد ربانی دهزاد، نشریۀ "صبح امید" به مدیریت محمد نادر تابش، دختران دانشجو به مدیریت پروین سعیدی، نشریۀ "طلوع غور" به مدیریت محمد احمدی زیر چتر ریاست اطلاعات و فرهنگ غور، نشریۀ "تصاعد" با مدیریت سید علی مشفق، نشریۀ "اندیشه جوان" با مدیریت محمد صادق یوسفی، نشریۀ "گپ دهکده" با مدیریت نجیب الله ناصری، رضا احسان و محمد احمدی، نشریۀ "دانشجو علم و عمل" با مدیریت همایون تمیم فکرت، نشریۀ "دیدگاه" به مدیریت محمد امین و نشریۀ "ابتکار" با مدیریت باقر مبلغ پور فعالیت های چشم گیری در بخش اطلاع رسانی داشته اند و فعالیت هر کدام شا را باید به دیده قدر نگریست.
از جمله نشریه های اندیشه عصر نوین، هیس، فکر نو، فراز اندیشان، جوانان الله یار، آیینه مهر، طلوع فیروزکوه، صبح امید و طلوع غور و آگاه، نشریه های چون؛ آیینه مهر، طلوع فیروزکوه، صبح امید، طلوع غور، روزنۀ امید و آگاه نشریه های بوده اند که فعالیت های شان بصورت غیر رسمی بدون داشتن جواز فعالیت انجام می یافته است و فعالیت های شان مقطعی بوده است که بعد از چاپ چند شماره حالا اصلاً خبری از فعالیت ایشان نیست.
محور فعالیت های نشریه های چون: گپ دهکده، تصاعد، ابتکار، اندیشه جوان، دیدگاه، دانشجوی علم و عمل مختص یک ولسوالی (لعل و سرجنگل) بوده است و تمرکز اصلی شان را اطلاع رسانی در لعل و بامیان تشکیل می داده است و از این خاطر اکثریت مردم غور از فعالیت های شان چندان آگاهی ندارند.
در جریان فعالیت های چاپی نشریه های فوق، رسانه های صوتی نیز آرام ننشسته اند و ساحه فعالیت های رقابتی پخش اطلاعات در این ولایت به اوج خود رسید و از همان خاطر رادیو های به نام های: رادیو سرحد – به مدیریت سید عمر سیدی، رادیو فیروزکوه و رادیو عدالت فعالیت های قابل قبول رسانه ای داشتند که ساحه رقابت شان بر پیشکش نمودن اطلاعات دقیق و بی طرف برای شان فرصت محبوب شدن بین افراد اجتماع را مهیا ساخته است و حالا هر کدام شان از خود شنونده خاص دارند.
هنوز هم فعالیت نشریه های که با جمع آوری بودجه از طریق حق عضویت اعضا ایجاد گردیده بودند، دیده می شود که به عنوان مثال می توان از نشریه های: فراز اندیشان، گپ دهکده، دیدگاه یاد کرد. سه نشریه مذکور حالا در میدان فعالیت های فرهنگی، اطلاع رسانی برای مردم و بیدار سازی اذهان عامه حضور سبز دارند و نشرات شان را بصورت ماهوار می داشته باشند. 
در میان نشریه فوق، نشریه های مانند: صدای غور، شهرداری، طلوع غور، معارف، دختران دانشجو، اراده نشریه های بودند که از خود استقلالیت کاری نداشتند و طرزالعمل شان توسط ادارات چون؛ مقام ولایت غور، ریاست شهرداری غور، ریاست اطلاعات و فرهنگ غور، ریاست معارف غور و دارالمعملین عالی غور و شورای ولایتی غور تعین می نموده است و کس توان عبور از مرز تعین شده ادارات فوق را در امر اطلاع رسانی نداشته است. علاوه بر آنها، نشریه های دیگر در امر اطلاع رسانی و فعالیت شان مستقل بودند و اگر اینکه زیر چتر نهاد خویش کار می کرده اند به معنی وابسته بودن شان نبوده است بلکه آرمان هر دو مشترک بوده است.
کلیه نشریه های فوق انگیزه و اراده اطلاع رسانی برای مردم را دارد و جبر روزگار و یا اقتصاد غیر قابل قبول ایشان را نمی گذارد تا دامنه فعالیت های قبلی را دوباره بگشایند. پس، از کلیه بزرگان و فرهنگ دوستان که توانایی حمایت نشریه ها را دارند صمیمانه تقاضا می کنیم تا بخاطر فعال سازی فعالیت های این نشریه ها دست ایشان را بگیرند و نگذارند تجارب کافی و فعالیت های چند ساله ایشان به فراموشی سپرده شود.
با مهر 
گل رحمان فراز