آرشیف

2015-1-15

جمشید رحیمی

عملیات نیرو های اردوی ملی در مسیر هرات الی غور

قول اردوی ظفر ولایت هرات طی چند روز گذشته عملیاتی را از ولسوالی چشت هرات الی منطقه کمنج ولسوالی شهرک ولایت غور، بمنظور پاکسازی راه های مواصلاتی و مناطق متذکره از وجود افراد غیر مسئوول و راه گیر براه انداخته بود. در این عملیات اردوی ملی با استفاده از «یک تعداد افراد تفنگدار محلی غیر مسؤول در شهرک» بالای مناطق دیگر هجوم برده و مردم این محلات را مجبور به ترک خانه ها و قریه های شان در این سردی زمستان کرده است.
اردوی ملی بجای اینکه راه غور و هرات را از وجود چنین افراد راه گیر، دزد و غیر مسوول که همه روزه از مسافرین بیچاره اخاذی میکنند پاکسازی کند؛ از یک گروه غیر مسوول علیه گروه غیر مسول دیگر استفاده میکند که باز هم مردم عام و مظلوم را قربانی میگیرد. اردوی ملی در یک یورش که به روز سه شنبه مورخ 22/10/1393 در قریه « سنگ دو رویه» چشت شریف  براه انداخته بود با به آتش گرفتن این منطقه مردم را کاملا از خانه های شان فراری ساخته و همراه با افراد غیر مسوولی که همراه شان بوده دست به غارتگری زده است.
دست آورد این عملیات اردوی ملی بدون توقع چند مورد ذیل بوده است:

  • کشته شدن معلم مکتب مرغه بنام حبیب الله؛

  • زخمی شدن دو طفل و یک زن؛

  • به غارت بردن 120 تخته گلیم «فرش» از خانه های مردم محل؛

  • گرفتن سه قلاده سگ جنگی بشکل زور از مردم.

نمیدانم اردوی ملی چگونه دست به چنین اعمال زشت میزند؟  "گلیم جمعی" که در گذشته در دوره حکومت داکتر نجیب در ولایات شمال توسط قوماندان بزرگ و افرادش صورت میگرفت چگونه به غور و آنهم توسط اردوی صورت میگیرد؟ آیا دوباره به قدرت رسیدن استاد بزرگ(گلیم جمع) در حکومت وحدت ملی باعث این کار شده است؟ و یا اینکه آیا شاگردی از شاگردان " مکتب گلیم جمع" در این عملیات شرکت داشته که خواسته باشد برای استادش تحایفی جمع آوری کند؟ اینها سوالاتی هستند که باید مسوولان که دست به این چنین کارها میزنند جواب دهند.
گفته میشود که بین اردوی ملی و افراد مسلح غیر مسوول توافق صورت گرفته که به کاروان های اردوی ملی مزاحمت صورت نگیرد. همچنان توافق کرده اند که پول و اخاذی های که از موتر داران و همه عابرین که از این مسیر میگذرند بین بعضی مسوولین دولتی غور و هرات تقسیمات برادرانه صورت گرفته و مسوولین دولتی هم شریک هستند.
این گونه اعمال شاید برای اردوی ملی و بزرگان قول اردوی ظفر در هرات خیلی یک دستاورد بزرگ حساب شود ولی در حقیقت چنین عملیاتی باعث میشود که مردم بیچاره و مظلوم کشته و فراری ملک و خانه خود گردند که در نتیجه نفرت و انزجار مردم را نسبت به دولت زیاد میکند.