آرشیف

2014-12-25

علاوالدین جلالی

زندگی مردم ولسوالی چهارسده ولایت غور

 
به نام خداوند مهربان و سلام به بیننده گان سایت وزین جام!
 آمیدوارم که کما فی سابق کاستی های بنده را ازلطف خویش نادیده بگیرید میخواهم ریشته سخن را از سعدی صاحب آغازنمایم

توکزمحنت دیگران بیغمی
نـشـایـد نـهـنـد نامت آدمی

دوستان محترم سفری داشتم به ولسوالی چهارسده  وخواستم مشکیلات مردم ولسوالی چهارسده و دست آوردها وموفقیت های دولت مردان   شما را نیز درجریان گذارم .
 
وضیعت زندگی مردم کوهستانی
 ولسوالی چهارسده متشکل از کوه ها ودره های صعب العبور است که مشکلات زیاد فرا  راه مردم محل وجود دارد که تشریح آن بسا وقت گیرومشکل است که هرمحل مشکلات خاص خوده دارد مگر میخواهم مشکلات مردم منطقه بنام پس ارچه را بخدمت شما یاد آور شوم. مردم این محل بسیار زندگی به نهایت سخت ومشقت باری را سپری مینمایند که باورکردن آن دراین عصر کار آسانی نیست مردم این محل تابحال آب های آشامیدنی و مصرفی فامیل های خویش را از آب باران ویا سیلاب ها ی بهاری که در گودال جمع آوری گردیده تهیه میکنند وبعد از ختم آن آب ها   بالای مرکب از مصافه 10 الی 15 کیلومتری قریه های خویش  آب میاورند پیشه آن مردم فقط مالداری بوده که بد بختانه طی این چند سال خشکسالی یا کمبود برف وباران  آن هارا به خاطر امرار معیشت فامیل های خویش به مصرف رسانیدند و اکثرحیوانات باقی مانده شان به اثر زمستان سخت سال گذشته به اثر کمبود علوفه و افتیدن از زغن ها ازدست دادند .
سخن به این جاست از گفته مردم محل زمانیکه مردم مشکلات خویش را به حکومت محل ارجاع میکنند برای شان گفته میشود  که رفتن هییت ما به آن جاه کاری آسان نیست چراکه قریه های شما راه موتر وموترسیکل نیست تاما هییت را بخاطربرسی مشکلات شما به آنجاه روان نمایم خدایا از توپناه میخواهم . زمانیکه ما به آن جاه رسیدیم هرساکن محل به دیگری صدا میزد هیت آمد زن ها واطفال از خانه هاخویش  بیرون میشدند بسوی ما متعجب وار نگاه میکردند که هییت چی است زمانیکه ما به سوی آنهای میدیدیم یا خوده پت میکردند ویاکی میگرختند شما قضاوت کنید که آنها کلمه هییت چی توجیه داشتند اگرچه قابل تعجب نیست کسانیکه ازین آب استفاده نماید  باید هییت را انسان خور تعبیر نماید . این عوض است که مردم محل ازان استفاده میکنند

 زندگی مردم ولسوالی چهارسده ولایت غور

  
  در عرصه معارف !
مکاتب ولسوالی چهارسده بدتر از دیگر ولسوالی های غور بوده دراکثر مکاتب  نه سرپناه وجود دارد ونه مواد درسی. در آن ولسوالی تمام مردم حتی معلمین به این باورهستند که مکاتب متوسطه و وابتدایی از گفته معلمین آن ولسوالی یک معلم درتشکیل دارد وبس . ازسرپناه ومواد درسی یاد اصلآ نیست.

 زندگی مردم ولسوالی چهارسده ولایت غور

در عرصه صحت !
ولسوالی چهارسده دارای یک کلینک است که آن نه داکتر دارد ونه دوا دروازه آن قفل و فضای خیلی آرامی در آنجاه حکم فرماست بدون از یک نگهبان دیگر کسی به آنجا کدام مزاحمت ندارد. ازقرار گفته یکی ازساکنین محل زمانیکه دوابه کلینک روان میگردد به مدت دو الی سه روز دوا کارمندان غیرمسول کلنیک خلاص میکنند چراکه کارمندان آن کلینک باید به کارهای شخصی خویش رسیدگی بتوانند.
 
در عرصه بازسازی !
ولسوالی چهارسده که هم مرز باولایت فاریاب است ودریا مرغاب ازبین آن ماننده دریای بی سود هریرود میگذرد ازآن هیچ کس توانای استفاده کردن را ندارد بعد از جنگ دعوای طولانی مردم ولسوالی چهارسده بادولت مردان مرکزی توانستند که امر اعماریک پل را بالای دریای مرغاب را بگیرند که راه چغچران میمنه بهم دیگر وصل گردد مگر کارآن مدت هاست که جریان دارد مگرایام تکمیلی آن آن را کس نمیداند دربین مردم چهارسده مشهور بنام پل مسخره است چراکه تایک طرف آن تکمیل نمیگردد طرف دیگری آنرا آب میبرد.

زندگی مردم ولسوالی چهارسده ولایت غور

ازیک باشنده های محل برسیدم آیا دولت  ازشرکت که این پل را قرارداد نموده پرسان نمیکند که چرا این را تکمیل نمیکنید برایم خندید واشاره به سوی تعمیر ولسوالی نمود وگفت دولت اول دفتر ولسوال ولسوالی را جور کند باز کارپل را شروع نماید خیلی جای تاسف است که این پول های هنگفت که در افغانستان سرازیر شده  به جیب کیها افتیده.

 زندگی مردم ولسوالی چهارسده ولایت غور

وضیعت امنیتی !
وضیعت امنیتی چهارسده مانند دیگر ولسوالی ها بوده و اکثر مناطق آن ولسوالی آرام بنظر میرسد مردم ازجنگ وسلاح منتفر میباشند مگر وضیعت امنیتی در شرق آن ولسوالی که با مرغاب مرزمشترک دارد خوب نیست گاه اوقات راه موصلاتی را بروی مردم ولسوالی چهارسده مصدود مینمایند مردم ولسوالی چهارسده این همه نابسامانی هارا مرتبط به مداخله آشکاراقوام مرغابی میکنند . قرارگفته مردم ولسوالی چهارسده یک عده ازقوم مرغاب قومی را بنام ملکها طالب تراشیده فقط بخاطر بهره برداری اهداف خویش به این ولسوالی استفاده میکنند مردم ولسوالی چهارسده به هیچ ایامی طالب نبوده بلکه سال ها درمقابل طالبان جنگیدن وخسارات زیاد را متقبل گردیدند این یک بازی سیاسی است که مردم این ولسوالی  را از کمک های انکشافی وامدادی محروم میسازند.