آرشیف

2014-12-15

محمد رضا احسان

روشنفكران خواستار قدغن سه طلاقه و محدود ساختن چند همسري شدند

 
روز شنبه، يگ گروپ از روشنفكران و فعالان مسلمان،  به تدوين قانون خصوصي مسلمانان  در هندوستان يك گام نزديكتر شدند. شوراي ملي در قانون گذاري يك پيش نويس انقلابي را آماده كرده كه در بين امور ديگر از جمله سه طلاقه را قدغن و چند زني را محدود ميكند. بعد از تدوين قانون خصوصي، اين قانون به شوراي ملي براي اصلاح و ثبت در قانون اساسي فرستاده خواهد شد و مسلمانان را از آن چيز هاي كه قرآن ميدهد و چيز هاي كه ملاها(مولوي ها) به آنها  قرن هاست كه انكار كرده اند، آگاه خواهد ساخت.
انجنير اصغرعلي، روشنفكر اصلاح طلب(مسئول و رئيس تشكيلات مربوط به مطالعه جامعه و سكولاريزم)  كه  در تباني با اتحاديهء زنان مسلمان هند و انستيتوت مطالعات اسلامي در دهلي، اين جلسه را برگزار نموده بود، گفت كه  " وضع قوانين قانون خصوصي نياز مبرم زمان است. ما قوانين جديد نمي آوريم بلكه توشه هاي را كه قرآن براي مرد و زن مسلمان ميدهند، تصريح ميكنيم".
هم چنان به گفتهء قطب جهان كيدوِي از انستيتوت مطالعات اسلامي ممبي "جايي براي سه طلاق همزمان نيست و اين رسم بايد منسوخ گردد".
اين گروپ به نتيجه رسيدند كه چند همسري يك مادهء محدود شده بود. به گفته اينها "  روح اسلام تك همسري است". در آن زمان در جنگ احد تعداد بيشماري از مردان كشته شده بودند و تعداد بيشماري از زنان بيوه و يتيم در عربستان بودند.
به فرمودهء قاضي شمس الدين( قاضي محكمهء عالي)" قرآن در صورتي به مردان اجازهء چند همسري ميدهد كه بتوانند عدالت بر قرار نمايند واز هر لحاظ رسيدگي كنند و اين مشخصاً روشن ميسازد كه انسان نمي تواند به تمام آنها عدالت برقرار كند (اين صريحاً منع كردن چند همسري است)؛ بناءً بايد يك همسر بگيرد".
سند پيش نويس هم چنان ثبت نام تمام ازدواج هاي مسلمانان را به حكومت هاي ايالتي اجباري ساخته و از حكومت در خواست مينمايند كه براي ثبت نكاح ها شعبه اي تعيين كنند تا نكاح نامه ها ثبت گردند و رضايت عروس به ازدواج بايد اجباري و سن عروس بايد از 18 پائين نباشد و از داماد از 21 بيست و يك. در حال حاضر نيز تعداد زيادي ازدواج ها در بين مسلمان ها صورت ميگيرد در حالي كه عروس و داماد بسيار كم سن هستند.
  روشنفكران هم چنان در مورد مهريه كه توسط داماد داده ميشود بحث كردند و اينكه يك شوراي اختياري ترتيب گردد و در مورد مقدار مهريه در صورتيكه شوهر درست از همسر مراقبت نتواند، تصميم بيگيرند.
 
 
نوشته: محمد وجيهُ الدين
ترجمه: محمد رضا احسان
منبع: تايمز اُف انديا