آرشیف

2014-12-15

محمد رضا احسان

شگفت هاي هزارهء جديد (1)

نوشته: مايكل ديويد

تصور كن، سي سال پيش را، آيا گفته ميشد كه در سال 2000 يك توتهء پلاستيك كوچك شما را قادر ميسازد كه از يك گوشهء جهان به گوشهء ديگر آن تماس تيليفوني برقرار کنید. يا اين كه يك مبايل به اندازهء كه در بين دست تان گنجايش دارد بتواند از طريق الكترون ها مكالمات را به صفحهء كمپيوتر بفرستد، و يا پست تصويري بفرستد، و با همان صفحهء خوردش جواب دريافت كند. باورش مشكل به نظر مي آمد، اما امروز تكنولوژي با هماهنگي مبايل به شما اجازه ميدهد كه در هر زماني و در هر مكاني، نزديك يا دور، در سراسر جهان ارتباط بر قرار كنيد. قسمي كه ما داخل مبداء اين دوره هزار سالهء جديد ميشويم، يك نظر بيندازيد به كيف تان شما چيزي ديگري را ميابيد كه توسط آن هر نوع موسيقي دلخواه تان را ميتوانيد باز كنيد و گوش فرا دهيد.
نظري بيندازيد به بند دست تان؛ اين امكان است كه شما يك ساعت ديجيتالي را در دست داشته باشيد كه سيستيم موقعيت يابي جهاني(2) را دارد. كه موقعيت دقيق شما را در سيارهء زمين از طريق ماهواره نشان داده ميتواند. و حتي ساعت هاي اين اواخر كه ميتواند پيام هاي الكتروني را از يك كشور به كشور ديگر ارسال كند.
آيا به اندازه كافي متحير كننده نيست؟ در بارهء اين چه، كه شما ميتوانيد هر نوع ويديوي دلخواه تان را در صفحهء همين ساعت دستي تان تماشا كنيد، شما همچنان ميتوانيد به عنوان گوشي استفاده كنيد و هم گيرنده يا وصل كننده تماس خود را در همين صفحهء خورد ببينيد. اينها كه متذكر شدم خيالات براي آينده نيستند بلكه واقعيت های هستند که امروز وجود دارد. طولی نخواهد كشيد كه جهان را دقيقا در سر انگشت داشته باشيد و توانايي اينكه ارتباط برقرار كنيد در هر حالت؛ كار يا بيكاري، و موسيقي بشنويد تماما در يك قطعهء احاطه شدهء تكنولوژي به اندازهء يك چاكليت.
اين يك ماهيت زمان است، شما توسط يك توتهء خورد پلاستيك ميتوانيد خودروي تان را توسط كليك يك دكمه از گاراج بیرون آريد تا شما را به فروشگاه بزرگی ببرد و بعد شما را به يك سفينهء هوايي برده و در آنجا داخل هوتلي بزرگ و شناور شما را از يك قاره به قارهء ديگر ببرد، بعد از پايين آمدن در قارهء ديگر شما توسط خودرو يا ماشين خودتان از سفينه بيرون بر آييد و به دوست تان زنگ بزنيد كه درغذاي شام بر ميگرديد و با آنها خواهيد بود. تصاوير از غذاهاي شما به كمپيوترشخصي شما انتقال داده شوند تا شما فرمايش دهيد كه از فلان رنگ غذا خوش تان مي آيد و از فلان رنگ غذا خوش تان نمي آيد و كدام نوع غذا را ميخواهيد یا نمی خواهید. حتي شما وقتي كه در سفينه هستيد ميتوانيد صبحانه را در نيويورك، غذاي ظهر را در اروپا ، شام را در افريقا نوش جان نماييد و پس از آن قهوه و استراحت در آسيا، تماما از يك هوتل و يك پيشخدمت. بعد از ماشين تان قدم به بيرون ميگذاريد و جاكت مخصوص و با تكنولوژي بالاي تان را ميپوشيد، و آن جاكتي است كه ساخته شده داراي تقويت موجي در آستين و سيستيم خِرَد اقليم در استر خود. نخنديد، بخشي از اينها حقيقت است. يك طراح يك جاكت نيم تنهء را بوجود آورده كه ماسك ضد مه و دود، يك روپوش همراي عينك آفتابگير و همان سيستيم تقويت موجي را دارد.
باز گرديم به همان هوتلها و اتاق هاي درون سفينه كه توسط كمپيوتر كنترول ميشود و يك فيلم را در صفحهء که از ضخامت ورق روزنامه نازكتر است تماشا کنید. امروز تلويزيون هاي گاز پلاسما در بازار عرضه شده اند كه تصاوير را خيلي كلا ن و با آواز دلنشين و ديد بيسار روشن و شفاف نشان مي دهد…
شب ها كه ميخوابيد، به شكل بسيار آرام و محترمانه توسط هشدار ساعت تان بيدار ميشويد. هم چنان سر وقت و سر صبح است كه نوع رباط هاي ناظر با چاي و شيريني براي تان حاضر ميشوند، بعد شما شايد ميخواهيد كه عينك هاي نمايش دهنده تصاويرابعادي تان را به چشم كنيد و به خانهء كه قرار است طراحي شود قدم گذاريد و راپله تانرا بيازماييد و در بين اتاق حركت كنيد، تمام تزئينات خانه را ببيند، اینها همه قبل از اينكه آن خانه ساخته شده باشد.
يك دقيقه صبر كنيد! آيا ما از موضوع خارج شده ايم؟ نه. تمام اين اختراعات متحير كننده يا از قبل در دسترس است ويا در دست طراحي در گوشهء از اين جهان است. مفهوم يا انگارهء طرح يك سفينهء هواي كه هوتل هاي شناور را انتقال ميدهد، با 2000 دوهزار نفر گنجايش، که از يك قاره به قارهء ديگر پرواز كند از همين حالا پيش برده شده است. و تكنولوژي بسته بندي شده در آن قطي هاي كوچك پلاستيك و آن ساعت هاي دستي روز به روز بيشتر بسط داده شده اند.
حالا شما تمام سبك هاي مربوط به آيندهء زندگي تان و تمام ابزار آنرا كه نيازمند داريد. ظاهرا از اين به بعد شما ديگر در يك دفتر كار نميكنيد؛ مبايل شما، كمپيوتر لپتاب، كمپيوترهاي نازك و کوچک، مبايل شما كه به اندازهء يك قطي كبريت است و يك موتر كوچك به اندازهء موتورسايكل كوهي كه شما ميتوانيد در هر جا پارك كنيد، حتي در كنار راهرو.
و اما شما چه چيز هایی را در 2000 خواهي خورد و نوشيد و در كجا؟ با ارتباط با دید آشنای ناظر قرنِ بعد، در رستورانت فضایی، شاید با استفاده از جدیدترین تکنولوژی که جاذبه و جو خودش را بوجود بیاورد، همرا با میز های شناور و خدمه ها و لیست های غذایی که نوع نوع کلچه و شیرینی ها را با فیشن ها و مدل های خاص تقدیم می کند. 
بنظر می رسد که فیشن کم کم از نفوذ لزجیء گذشته دور می شود و انقلاب خودش را با استفاده از مواد قرض گرفته شده ی تکنولوژی و تحقیقات صنایع، با فورمول های تک تاز پیش می گیرد، حدس بزن چه- سفر فضایی و…
در حال حاظر لباس های استایلی یی ورزشی و تکه های خراش نشدنی برای بسیاری از انجمن های طراحان بین المللی اهمیت پیدا کرده… 
زمانیکه شما برای تعطیلات تان برنامه ریزی می کنید، ممکن است شما به وسایل تزریق نیاز داشته باشید، اما شما به سوزن نیازی ندارید. تزریقی های الکترونیکی از راه رسیده که نیازی به سوراخ کردن پوست ندارد. یک شرکت بریتانیایی این مسئله را با طراحی کردن صندوقچه های کوچک- به طور تخنیکی اندازه گیرِ امواج خیلی کوچک – به پیش گرفته که تهیه ادویه و چرب کردن پوست را به شکل بهتر و پیشرفته تر کمک می کند… صحبت از زیبایی، آرایش و رنگ و روغن برای زیبایی گفته می شود که قدم بزرگ بعدی باشد. به این ترتیب ماسک یا پوشه هایی را تهیه می کند که هم پوست را از شعاع آفتاب محافظت کند و هم چهره چروکیده و نشانه های پیری را تغیر دهد که قبلا به واسطه ی در معرض بودن آفتاب، بوجود آمده.
البته تجهیزاتی با تکنولوژی بسیار بالا برای هر چیز، برای کار یا بازی، هدف آینده ی ما است که ممکن است، به حد اقل اجتماعی بودن ما و بیشتر منزوی بودن و بخود وابسته بودن ما هم بیانجامد؛که کمپیوتر های خویش را برای قدم زنی برداریم و داخل موتر های خود زندگی کنیم.
و شاید امیدوارانه یک سناریوی مشابه این خواهد بود؛ قسمی که ما راه های شگفت انگیزی را کشف می کنیم که کار و محیط زندگی آسوده خود را گسترش بدهیم و صحتمندی خود را حفظ کنیم، ما جامعه ی دوستانه تر و اجتماعی تر خواهی شد. پس از آن تنها مشکل ما تصمیم گیری ی گرفتن جای و وقتِ دو هفته ی رخصتی برای رفتن به مریخ یا ماه خواهد بود، و اینکه از کدام ایستگاه فضایی به ماه یا مریخ برویم…

 

_________________
(1) the wonders of the new millennium
(2) global positioning system