آرشیف

2017-9-21

گل رحمان فراز

روایتی از تیورۀ پس از شورش!

روایتی از تیورۀ پس از شورش!

داکتر محمد ابراهیم ملکزادهوکیل منتخب مردم در ولسی جرگۀ شورای ملی و یک از رهبران دورۀ طلایی مقاومت در غور طی سفرِ در جریان رخصتی های تابستانی شورای ملی به منظور بازدید از ولسوالی های پسِ بند به تاریخ 15 سرطان 1396 از کابل عازم غور شد. به محض ورود ایشان در ولسوالی های نامبرده و ولسوالی پرچمن ولایت فراه (که در دوره های مختلف با ولسوالی تیوره مشترکات داشته) طالبان دست به پخش یک سلسله گفته ها زدند و با روایت همان گفته ها آمادگی های شان را برای جنگ در تیوره اعلام داشتند. بمنظور حقیقت سازی این مورد خواستم مصاحبۀ اختصاصی را با وکیل ملکزاده روی این مورد در نظر بگیریم که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می داریم:

فراز: جناب وکیل صاحب ملکزاده! ابتدا خرسند هستیم که جناب شما را بعد از مقاومت های شبانه روزی و تلاش های بی دریغ با خود داریم که نبرد ها را موفقانه به نفع شما رقم داد.ملکزاده: نخست از همه اتحاف دعا دارم بر روح پاک کلیه شهدای راۀ حق و راه دفاع از خاک این سر زمین که در سنگر های داغ علیه دشمن می رزمند. سپاس از شما و سپاس ویژه از کلیه مردم که به نفع دولت، آزادی، استقلال و تأمین امنیت…! قلم را گرفته، به ضد دشمنان این خاک چیزی نوشتند و حملات کوردلانه شان را با شدید ترین الفاظ محکوم نمودند. بلی! نبرد تیوره واقعاً نبرد کلیدی برای آرامش کلیه نقاط غور به شمار می رفت. ما نهایت تلاش خود را به خرج دادیم تا بلاخره توانستیم زمینه آرامش کلی را برای مردم محل با شکست دشمنان فراهم سازیم

فراز: وکیل صاحب! سفر تان از کجا آغاز شد؟!
ملکزاده: با استفاده از رخصتی های تابستانی، لازم دانستم تا از ولسوالی های دور دست دیداری داشته باشم. این دیدار را از ولسوالی پرچمن ولایت فراه آغاز کردم. از فعالیت های آشوبگری طالبان در ولسوالی پرچمن آگاهی حاصل نمودم و اینکه مردم این ولسوالی در طول دوره مقاومت و بعد از آن همیشه همگام و هماهنگ با ما اقدام می نمودند، خواستم دیداری از آنجا داشته باشم و بخاطر مدیریت آن اقدامی کنم. در همان وقت طالبان در مسیر گلستان و کوتل وزمین فعالیت های ضد دولتی داشتند که خوشبختانه به زود ترین وقت خنثی شد.

فراز: می خواهم حمله طالبان به تیوره و سرکوب شدن همان حمله توسط نیروهای مقاومت را از زبان خود تان بشنوم!
ملکزاده: بعد از شکست ایشان در منطقه نامبرده، دشمنان دولت تصمیم هماهنگی حملات تهاجمی قوی را بالای ولسوالی تیوره گرفتند. آنها در نخستین حمله تهاجمی که بیشترین نیروی جنگی، تجهیزات و مهمات را با خود داشتند در مقابل مقاومت گران شکست خوردند و مجبور به عقب نشینی گردیدند که به مدت یک شب وضعیت به حالت اولی خود برگشت اما آنها در حمله دومی، با قوی ترین امکانات و افراد جنگی مدرن وارد نبرد با ما شدند که تعداد نیروهای جنگی شان بیشتر از 2000 می رسید. مقاومت در مقابل مهمات و تجهیزات ایشان بی فایده بود و از این خاطر ما مرکز ولسوالی تیوره را با تلفات جانی حدوداً 48 تن شهید و 93 زخمی، تخلیه کامل ادارات دولتی از وسایل دولتی و فراهم سازی زمینه انتقال مردم آسیب پذیر به نقاط امن انتقال دادیم

فراز: این شورش طالبان به رهبری کدام اشخاص صورت گرفت؟
ملکزاده: سرشناسان که در هماهنگی، مدیریت و رهبری طالبان در این نبرد سهم داشتند شامل؛ ملا تیمور شاه (والی اسبق نام نهاد غور)، عبدالقیوم روحانی (والی نام نهاد فعلی طالبان در غور)، عبدالمنان (والی هلمند)، عبدالخالق عابد (والی فراه)، داوود مزمل (قوماندان لشکر سرخ طالبان)، حاجی عبدالناصر (معاون قطعات سرخ طالبان) و مولوی صبغت اللهمعاون کمیسون نظامی زون غرب (که در این جنگ کشته شد) می شوند و همچنان اکثریت قریب به اتفاق طالبان که در ساحۀ غور فعالیت های دهشت افگنانه دارند، در این نبرد طالبان بیگانه را همرایی می کردند.

فراز: علت سقوط تیوره به دست طالبان را در چه می بینید؟
ملکزاده: با توجه به حساس بودن ولسوالی تیوره ولایت غور که از جملۀ اساسی ترین محلات جیوپولیتیک بشمار می رود و سرحد مشترک با ولایات نا امن کشور دارد. تعداد نیروهای امنیتی مستقر در تیوره قبل از آغاز جنگ کافی نبود که این خود عامل اصلی سقوط آن شده می تواند. مورد دوم هماهنگی وسیع، تهاجم کلی و پلان جدی طالبان برای سقوط مرکز مقاومت هم یکی از علت ها بود، مورد سوم را دست داشتن طالبان به مهمات بی شمار و تجهیزات مدرن شکل می داد که طالبان به پیشرفته ترین امکانات جنگی چون تانگ های زرهی (ضد مرمی)، اسلحه های مجهز با کمره های شب بین…! وارد میدان نبرد شده بودند.

فراز: از نظر شما، ضعف طالبان را در چه بود؟
ملکزاده: مهم ترین نقطه ضعف طالبان را عدم مقاومت شان در جنگ های رو در رو شکل می داد. نیروهای مقاومت بدون شک با ارادۀ قوی و آرمان راستین در مقابل ایشان می جنگیدند که بصورت قطعی در نبرد های روزانه پیشتاز میدان نیز بودند اما از طرف شب به وسایل و تجهیزات پیش رفته دسترسی نداشتند و همان بود که شدت حملات دشمن از طرف شب بیشتر برای مقاومت گران وارد می شد.

فراز: از هماهنگی همکاری های سران حکومت، سران مرکزی ارگان های امنیتی و کمک های نیروهای امنیتی اداره محلی غور تا چه اندازه رضایت دارید؟
ملکزاده: جا دارد تا از هماهنگی های عاجل رئیس صاحب جمهور، رئیس صاحب اجراییه، وزرای ارگان های امنیتی، محترم ویس برمک –  وزیر مبارزه با حوادث (سرپرست فعلی وزارت امور داخله)، قل اردوی 207 ظفر، قل اردوی 203 انصار، والی صاحب و سران ارگان های امنیتی غور…! صمیمانه تشکری نمایم که واقعاً در هماهنگی حملات هوایی و عملیات زمینی سهم بارز گرفتند.

فراز: فکر نمی کنید که طالبان بار دیگر تصمیم تهاجم مجدد بالای ولسوالی تیوره را بگیرند؟
ملکزاده: تلفات و خسارات سنگین که در نبرد تیوره به طالبان وارد شده است، انگیزه تهاجم و نبرد را از ایشان بکلی ربوده است و طالبان به صورت کل از لحاظ روحی شکست خورده اند که فکر نکنم بتوانند در آینده نزدیک عزم آماده شدن به میدان نبرد را بگیرند.
همچنان سنگر های دفاعی نیروهای مقاومت و نیروهای امنیتی بصورت اساسی، مستحکم و با هزینه هنگفت ساخته شده است که این خود برای سرکوب حملات شان کمک خواهد کرد.

فراز: مؤثریت سفر رئیس اجراییه در ولسوالی تیوره را در چه می دانید؟
ملکزاده: رئیس صاحب اجراییه با آمدن اش در تیوره، احساس اهمیت ولسوالی تیوره را برای حفظ امنیت پنج ولسوالی دیگر و حتی شهر فیروزکوه درک کرده و آشنایی با جغرافیای مهم این ولسوالی را حاصل نمود (که سفر وی باعث شد تا دولت حدود 250 تن پولیس محلی را در تشکیلات خویش به این منطقۀ حساس اضافه کند). علاوه بر آن، روحیۀ مقاومت گران و نیروهای امنیتی را (که در نبرد با دشمنان دولت می جنگیدند) بلند برد، مردم دانستند که دولت مشکل و مقاومت ایشان را فراموش نکرده است و با آمدن اش بسته های کمکی (حوادث) برای فامیل های بیجا شده را با خود آورد که در همان شرایط مردم به آن سخت نیاز داشتند

فراز: علاوه بر شکست طالبان، بیرون راندن شان از ولسوالی تیوره و فراهم سازی مجدد محیط آرام برای مردم تیوره، به چه ابتکار تان افتخار می کنید؟
ملکزاده: افتخار می کنم اینکه بار دیگر فرصت فراهم شد تا در سخت ترین شرایط در کنار مردم و نیروهای امنتی و مقاومت در نبرد با مخالفین دولت ایستادگی کنم، زمینه تعلیم و تربیه (که توسط مکاتب برای شاگردان فراهم می شود) حتی در جریان جنگ آماده سازم و نگذارم تجهیزات دولتی (که در دسترس نیروهای دولتی در تیوره قرار داشت) به دست طالبان برای استفاده به ضد افراد دولتی و حامیان دولت استفاده گردد.

فراز: در کل تلفات جانی