آرشیف

2015-1-25

محمد نادر علم

رسوایی‌هــای سالیانِ روحانیون کاتولیک در کلیساهای جهان

 
در پی آشکار شدن رسوایی‌های سالیانِ روحانیون کاتولیک در کلیساهای جهان، پاپ سرانجام در روز دوشنبه پانزدهم  فبروری، رهبران امور کلیسا را به واتیکان فراخواند تا در جهت چاره این مشکل به مشورت بنشینند.
هر سال هزاران نفر کودک و نوجوان از سوی خادمان کلیسا مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرند. از سال 1995 تاکنون حداقل 94 کشیش در آلمان متهم به این عمل شده اند. در میان تجاوزشدگان، بیشتر آنان کودکانی هستند که در پرورشگاه‌ها و دیگر شبانه‌روزی‌های وابسته به کلیسا به سر می‌برند.
واتیکان در 1962 سوگندنامه‌ای به زبان لاتینی به کلیساها ابلاغ نمود که کشیش‌ها باید در این مورد سکوت اختیار کنند و چیزی آشکار نگردانند تا این رسوایی به خارج از کلیسا راه نیابد.

هفته‌نامه "اشپیگل" که در هشتمین شماره امسال خویش از ابعاد این موضوع در جهان گزارش مفصلی تهیه کرده است، می‌نویسد:
سکوت کم‌کم شکسته می‌شود. هر روز قربانیان تازه‌ای لب به سخن می‌گشایند. در همین چند روز گذشته 150 نفر از آنان در ایالت‌های مختلف آلمان از این جنایت سخن گفته‌اند و این تازه نوک کوه یخ است که دیده می‌شود. فبروری امسال سرانجام کلیسا مجبور شد اعلام دارد که این فاجعه را در کلیساهای کشور پی‌گیری خواهد کرد.
پس از گذشت سال‌ها، هر روز افراد بیشتری از چگونگی مورد تجاوز قرار گرفتن خویش در بنیادهای وابسته به کلیسا سخن می‌گویند. هم اکنون بسیاری از کشیش‌ها در همین رابطه بازداشت شده و در انتظار محاکمه و دادگاه هستند.

دختر پانزده‌ساله‌ای می‌گوید، بارها از سوی کشیش مجبور شده است تا بر صندلی اعتراف طوری بنشیند که او بتواند با دیدن آن صحنه، خود ارضای کند.

مردی اعتراف کرده است که در مدرسه کلیسا بوسیدن و در آغوش کشیدن او، آن‌گاه که نوجوان بوده، از سوی پدر روحانی بسیار اتفاق می‌افتاد. دیگری می‌گوید، یکی از پدرها کودکان را به اتاق خویش می‌کشاند، عریان می کرد، بر تخت خویش می‌خواباند و با یک چوب‌ بر سرین ایشان می‌زد و بعد آنجا را نوازش می کرد.

معلوم نیست چه تعداد کودک مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند، اما آمار کنونی تکان‌دهنده است. آن‌چه در این زمینه در چند سال گذشته در امریکا و ایرلند آشکار شد، زلزله‌ای‌ست عظیم در ارکان کلیسا.
آمار در امریکا به مرز وحشتناکی رسیده است. از سال 1950 بیش از پنج‌هزار کشیش، دوازده هزار کودک و نوجوان را مورد تجاوز قرار داده‌اند. برخی از مجامع مسیحی به علت اوج فاجعه و جرایمی که طبق دادگاه به پرداخت آن محکوم شده‌اند، تعطیل گشته‌اند. برای نمونه یکی از آن‌ها در لس‌آنجلس بیش از 66 میلیون دالر جریمه شده است. کلیساهای امریکا در این رابطه تا کنون دو میلیارد دالر جریمه شده‌اند.

فاجعه سکس در کلیسا، ایرلند را نیز به لرزه درآورده است. یک کمیسیون تحقیق اعلام داشته که بین سال‌های 1914 تا 2000 در شبانه‌روزی‌های کاتولیک‌ها 35 هزار مورد سوء استفاده جنسی بوده است.
سال گذشته آشکار شد که کلیسای ایرلند از کارکنانش خواسته تا در مورد سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسا سخنی بر زبان نیاورند. رهبری آنان از دادن هرگونه اطلاعات به پلیس که به صدها مورد می‌رسد، سکوت اختیار کرد. آنگاه که موضوع به مطبوعات کشیده شد، معذرت خواست.

در سال 2002 کلیسای کاتولیک فیلیپین از مردم به خاطر فراوانی تجاوزات جنسی مردان کلیسا به کودکان این کشور معذرت خواست. هنوز سالی از این واقعه نگذشته بود که اسامی 34 کشیش که به سوء استفاده جنسی از کودکان محکوم شده بودند، اعلام شد.

در کانادا معلوم شد که صدها کودک در پرورشگاه‌های تحت سرپرستی کلیسا مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. به همین علت کلیسا به پرداخت ملیون‌ها دالر خسارت محکوم گشت. در سال 1999 دادگاه کانادا پس از سال‌ها کشمکش، سرانجام کلیسا را در مورد سوء استفاده‌های جنسی کشیشان از کودکان، مسئول شناخت.

در آمریکا در سال 2002 کشیشی در دادگاه به اتهام تجاوز به 130 کودک بر صندلی اتهام قرار گرفت. دادگاه او باعث شد تا موارد دیگری آشکار گردد. متعاقب آن محاکمه کلیسا از مردم پوزش طلبید.

روزنامه "دی‌ولت" در شماره دوازدهم فبروری خود می‌نویسد، آگاهان حدس می‌زنند که از 18 هزار روحانی کلیسای کاتولیک این کشور در سال 2005، دو درصد آنان تمایلات پدوفیلی (بچه‌بازی) دارند. هم‌چنین گفته می‌شود که 20 درصد روحانیون کاتولیک این کشور تمایلات همجنسگرایانه دارند.

واتیکان سال‌هاست که می‌کوشد این فجایع را مخفی نگاه دارد. پاپ ژان پل دوم نخستین مقام رسمی کلیسا بود که سرانجام در سال 2002 مجبور شد تا در گردهمآیی روز جهانی جوانان، از قربانیان جنسی کلیسا سخن بگوید. او در این رابطه گفت: "برای ما مهم این است که به جای کشیش زیاد، کشیش خوب داشته باشیم." پاپ جدید دگربار راه آشکار شدن این فجایع را مسدود کرده است. برای او چنین جنایاتی به گذشته تعلق دارند و پایان یافته‌اند.

در این میان اما جنبشی دیگر نیز دیده می‌شود و آن این‌که کلیسا می‌پذیرد موضوع را پی‌گیری کند ولی نه خارج از کلیسا. این پیشنهادی‌ست که مجمع روحانیون کاتولیک آلمان طرح کرده و از کشیشان خواسته تا اطلاعات خویش را در اختیار کلیسا بگذارند و موضوع از سوی واتیکان دنبال گردد. آنان البته هر گونه گزارشی را در این رابطه به زبان لاتین می‌نویسند تا مبادا عمومی گردد. می‌گویند نباید حرمت کشیش و پدر روحانی خدشه‌دار گردد. همه سعی آنان بر این استوار است که پای ادارات قضایی را از موضوع دور نگاه دارند و این خود باعث تنش بین قوانین اجتماعی و کلیسا شده است.

کشیشی که خود در جوانی در کلیسا مورد تجاوز قرار گرفته، در نامه‌ای می‌نویسد، موضوع هنوز هم برایم تازگی دارد، از یادم نمی‌رود. من موارد دیگری نیز جمع‌آوری کرده و به مقامات کلیسا گزارش داده‌ام. می‌گویند فعلاً سکوت لازم است. موضوع ولی فراموش‌شدنی نیست.

یکی از قربانیان با جمع‌آوری هفت‌هزار امضاء از کلیسا خواسته است تا در این مورد با مقامات قضایی همکاری کنند تا حداقل قربانیان از حق دریافت خسارت بهره‌مند گردند. در واقع اگر این موارد در محاکم قضایی طرح گردد، کلیسا مجبور است به قربانیان خسارت بپردازد و این خود مبلغ کلانی خواهد بود که در کنار آبروی از دست رفته قرار می‌گیرد.

در آمریکا دو درصد کشیش‌ها مورد اتهام هستند. در آلمان از 20 هزار روحانی حدس زده می‌شود که 400 نفرشان خلافکار باشند