آرشیف

2014-12-15

محمد رضا احسان

درخشش روح الله نیکپا در المپیک لندن

من پیش از اینکه در مورد مسابقهء قهرمان کشور روح الله نیکپا و پیروزی او سخن بگویم و بنویسم؛ در مورد سابقهء ورزش در افغانستان به شکل مقدمه یک دو خط می نویسم:
طوری که به همه معلوم است ورزش افغانستان در طول سه دهه جنگ در افغانستان به صفر تقرب داشت و حتی میتوان گفت صفر بود. و پیش از آن هم در دوران حکومت خلقی ها و ظاهر شاه و داوود خان ورزش افغانستان درخششی نداشت که بتوان از آن یاد کرد، اما یکبار با سر کار آمدن اداره فعلی و دولت فعلی زمینه برا ی ورزش پیش آمد و ورزش رشد نسبی کرد و علاقه مندی ها به ورزش بالا رفت تا در سال 2008 شهرتی جهانی کسب کرد. در سال 2008 در مسابقه المپیک چین روح الله نیک پا با آوردن اولین مدال افتخار آفرین و تاریخی برنز پرچم کشور را بر فراز قله های جهانی به اهتراز آورد و برای مردمش تاریخ ورزشی ساخت.

درخشش روح الله نیکپا در المپیک لندن

از آن تاریخ به بعد یکی پی دیگری ورزشکاران افغانستان مدال بدست آوردند و ورزش کشور را به کاروان ورزشی جهان نزدیک ساخت چنانچه شاهد اشتراک افغانستان در در مسابقات جهانی متعدد بودم و حالا شاهد شرکت کشور در المپیک لندن هستیم.
از افغانستان پنج نفر در مسابقه المپیک لندن اشتراک کردن که از آن جمله اشتراک تهمینه کوهستانی و روح الله نیکپا و نثار احمد بهاوی همراه با امید های ملیون ها مردم افغانستان همراه بوده و هست.

تهمینه کوهستانی

تهمینه کوهستانی هر چند نتوانست در مسابقهء دوش صد متری مدالی را نصیب افغانستان سازد اما حضورش به عنوان یک دختر خانم افغان یک جهان ارزش داشت و افتخار بود.

درخشش روح الله نیکپا در المپیک لندن

روح الله نیک پا ورزش کار با سابقه در رشتهء تکواندو در طی رقابت های بسیار دشوار و پی هم اینبار نیز برای کشور مدال آورد و پرچم افغانستان عزیز را بر فراز قله های بلندی پیروزی به اهتزاز در آورد. وی برای گذراندن این نبرد مرحله های دشواری را پشت سر گذاشت تا توانست مدال برنز بگیرد که رقابت هایش از این قرار بود:
1- رقابت با رقیب لهستانی برای راه یافتن به مرحلهء 4/1 نهایی و پیروزی روح الله نیکپا به او.
2- رقابت با رقیب ایرانی برای راه یافتن به مرحلهء نیمه نهایی و با تفاوت بسیار کم شکست از او.
3- رقابت با رقیب افریقای مرکزی برای راه یافتن به دور رقابت برای برنز.
4- رقابت با رقیب انگلیسی برای بدست آوردن مدال برنز و پیروزی روح الله نیکپا.
با پیروزی روح الله نیکپا مهمترین چیزی که در بین مردم کشور و جوانان کشور میشد مشاهده کرد اتحاد و یک پارچگی تمام و همه برای پیروزی روح الله نیکپا دعا می گفتند که واقعا احساسات ملی و دیانت و یک پارچگی ملت شریف مانرا نشان میداد و همه سایت ها و فیس بوک از عکس ها و اخبار پیروزی نیک پا بود و تبریکی به یکدیگر…

نثار احمد بهاوی

امروز نیز امید دوم افغانستان پس از روح الله نیکپا؛ یعنی نثار احمد بهاوی برای مبارزه تکواندو می رود و به امید اینکه او هم مثل نیک پا دست خالی بر نگردد و برای کشورش افتخار آورد، دوستان گرامی برای موفقیت وی دعا کنید.
موفقیت روح الله نیک پا را به همه ملت افغانستان تبریک عرض میدارم

نوشته:
(محمدرضا احسان