آرشیف

2016-6-17

گل رحمان فراز

جزئیات سفر وکیل ملکزاده در ولایت غور!

¤ وکیل صاحب محمد ابراهیم ملکزاده یگانه نماینده است که در بین مؤکلین خویش در تأمین امنیت ولسوالی ها، ارزنده ترین نقش را ایفا می کند و همیشه حدوداً شش ولسوالی در مبارزه و مخالفت با شورشیان در سخت ترین لحظه ها مدیون قومانده، حضور و سوق دهی محترم ملکزاده از دوران جهاد و مقاومت الی فعل حال می باشد.
در سفریکه محترم ملکزاده به منظور بازدید از مؤکلین و تنظیم امورات برای دفاع از حملات شورشیان داشت، چنین تنظیم گردیده بود؛ 
شکی نیست که محترم ملکزاده با مؤکلین اش همیشه در تماس است و بطور مداوم اوضاع امنیتی آنجا را تعقیب می نماید، به محض اینکه شرایط با حضور مجدد دشمنان (شورشیان) وخیم متجلی شد، محترم ملکزاده در تاریخ 17 ثور عازم مرکز غور (فیروز کوه) شد و در همان روز جلسه ی را با محترمین هر یک؛ غلام ناصر خاضح – والی ولایت غور، ژنرال غلام مصطفی محسنی – قوماندان امنیه ولایت غور، ژنرال امیر جان صبوری – رئیس امنیت ملی غور و دگروال محمود اندرابی – قوماندان نظم و امنیت عامه غور دایر کرد و از ایشان از وضعیت کلی امنیتی غور جویای معلومات شد که بعد از ارایه معلومات، ایشان از محترم ملکزاده خواستند تا به تمرکز در تبدیل شرایط امنیتی به وضع اول اش در ولسوالی های چون؛ شهرک، تولک، ساغر و تیوره بدون کمک رسانی دولت بکوشد برای اینکه شورشیان در ولسوالی دولتیار و پسابند دست با اقدامات مخرب می زدند و دولت می خواست کلیه تمرکز اش را در همان دو جهت به خرچ دهد.
این پیشنهاد رهبری مقام ولایت و رجال برجسته امنیتی غور توسط وکیل ملکزاده تأیید شد و ایشان در تأمین مجدد امنیت چهار ولسوالی فوق بدون دریافت کمک نظامی از طرف دولت وعده سپرد و بعد از اختتام جلسه عازم همان ولسوالی ها به منظور دید و بازدید از مؤکلین و سوق ایشان در تأمین امنیت و مبارزه با دشمنان کوردل شد.
اولین دیدار محترم ملکزاده با ولسوال و مؤکلین وی در ولسوالی شهرک صورت گرفت که در همان روز ها، شهرک نفس های آخر خود را می کشید که خوشبختانه با حضور این شخصیت مقاومت دوباره امنیت به وضع اول اش بر گشت که بد بختانه در زمان مبارزه یک عراده موتر توسط مین هدف قرار گرفت که دو عسکر شهید و چهار تن دیگر زخمی شدند. 
در زمان حضور وکیل ملکزاده در ولسوالی شهرک، دشمن تحرکات و حملات خویش را در ولسوالی های ساغر و تیوره افزایش داد که همان باعث شد تا ملکزاده از شهرک به ولسوالی تیوره به قصد نابود سازی حملات شوم طالبان برود که به محض حضور وی در ولسوالی تیوره، طالبان از ولسوالی تیوره به ولسوالی پر چمن ولایت فراه فرار نمودند و بعد از یکسره شدن موضوع تأمین امنیت ولسوالی های شهرک و تیوره، وکیل ملکزاده عازم ولسوالی ساغر (منطقه جواجه) شد و با رسیدن به آنجا، حملات دشمن به زود ترین وقت بدون کدام تلفات دفع گردید.
وکیل ملکزاده می گوید که در کلیه حملات که شورشیان در طول یک ماه به ولسوالی های ساغر، شهرک و تیوره داشتند، تلفات شان کاملاً زیاد بوده و کمر مبارزه ایشان توسط فرزندان صدیق و امنیت خواه این ولسوالی ها شکستانده شده است.
بعد از تأمین امنیت ولسوالی های فوق، وکیل ملکزاده عازم ولسوالی پر چمن ولایت فراه گردید که پرچمن خط دفاعی همان ولسوالی ها در مقابل حملات شورشیان بخاطر هم سرحد بودن اش با ولسوالی های غور به شمار می رود و می تواند در نا امن ساختن ولسوالی شیندند ولایت هرات نیز نقش داشته باشد و همان ولسوالی پایگاه نظامی وکیل ملکزاده در دوران مقاومت بوده است که حدوداً 120000 جمعیت در آنجا زندگی می کند و در زمان جنگ با طالبان یگانه محل بوده است که مهاجرین ولسوالی های فوق به آن پناه می برده اند.
ملکزاده می گوید که ایجاد رابطه با پرچمن و همکاری در تأمین امنیت پر چمن برای غوریان شرط است و تأمین امنیت پر چمن موانع اولی بر سر راه فعالیت های شورشیان در ولایت غور خواهد بود چنانچه در گذشته پایگاه مقاومت و فعلاً قوی ترین مرکز دولت در سطح فراه می باشد و از همان خاطر امنیت پرچمن به غور امنیت آور است.
ملکزاده می گوید که در سال جاری طالبان در نهایت می کوشند تا وضع امنیتی ولایت غور را با افزایش تحرکات و شورش های شان وخیم و دشوار بسازند، وی می گویند که در طول سال جاری جنگ های بی شماری داشته اند اما اندک ترین دست آورد را در پی نداشته است. به گفته وکیل ملکزاده طالبان در طول ماه مبارک رمضان فعالیت های خویش را بر اشغال نقاط ضعیف دولتی بخصوص پوسته های امنیتی، ماین گذاری و برنامه ریزی وقف خواهند داد و بعد از عید ماه مبارک رمضان به عملی کردن پلان شوم شان خواهند پرداخت که از دولت می خواهد تا آمادگی های کلی را در ارتباط داشته باشد.
از وکیل ملکزاده پرسیدم اینکه هرگاه امنیت نقاط های که وی طالبان را جواب دندان شکن داده بود، بعد از ماه مبارک رمضان دوباره وخیم گردد، عملکرد وی چگونه خواهد بود؟! وی خاطر نشان ساخت اینکه همیشه در تماس با ولسوالی های فوق قرار دارد و به محض نا امن شدن همان نقاط دوباره به آنجا به قصد تأمین امنیت بعد از ماه مبارک رمضان سفر خواهد کرد.
گفتنی است که حملات طالبان توسط ولسوال های نام نهاد و والی نام نهاد شان ملا تیمور شاه هلمندی رهبری و سازمان دهی می گردد.
در حاشیه دید و بازدید ها، محترم ملکزاده به یاد خاطرات دوران مقاومت افتید و از قله مرتفع چهل ابدال که پایگاه وی در دوران مقاومت بوده است، دیدن نمود. 
در آخر، سفر وکیل ملکزاده از ولسوالی تیوره غور به ولسوالی پرچمن فراه، از پرچمن به مرکز فراه، از مرکز فراه به ولسوالی شیندند هرات، از شیندند هرات به مرکز هرات و از مرکز هرات به ولایت کابل به تاریخ یک شنبه 23 جوزا (بعد از 38 روز تلاش در تأمین امنیت دیار اش) منتهی شد که از این سفر اش نهایت رضایت مندی را دارد.

با مهر
گل رحمان فراز