آرشیف

2014-12-28

محمداسحاق فایز

آنـــچــه برای انتخابات آینده باید گفت

بسمه تعالی
حالا که خواسته یا ناخواسته کرزی پذیرفت که تیمش در دور اول انتخابات  ریاست جمهوری تقلب کلانی را به نفع او سازماندهی و به انجام رسانیده اند، انتخابات مطابق به مفاد قانون اساسی کشور به دوریگر رفت که قرار است روز شانزدهم عقرب بر گزار شود.

کرزی باپذیرقتن نتیجه بررسی های کمیسیون شکایات، ولو اگر در زیر فشار پذیرفته باشد، به قانون اساسی کشور خود ولو ناوقت احترام گذاشت و این را مردم افغانستان و جهان به دیده قدر خواهند نگریست.

در تمام دنیا زعمایی که به دموکراسی و آرای مردم خود ارج میگذارند، پس از اینکه احساس کنند در انتخابات موفق نشده اند، با رعایت قانون و احترام به قانون به این مناسبت به رقیب پیروز خود تبریک می گویند و از همکاری هایشان در راستای خدمت به نظام و جامعه ابراز آماده گی می کنند.

افغانستان از شمار کشور هایی است که در سه صد سال اخیر، به نحوی در گیر جنگ ها و مخاصمات با بیرونی ها و یا از خودی ها بوده است  و در این گیرو دار چه بسا پدر ها و برادر ها که بدست فرزند ویا برادری کشته شده اند و یا کور گردیده اند تا تاج سلطانی برسری گذاشته شود ودر این راه هیچگاه به نظر و آرای مردم این سرز مین توجه نشده است.

تاریخ شاهد است که فرزندان تیمورشاه درانی، برای رسیدن به قدرت میان همدیگر چه کردند. شماری از مورخان را باور این بوده که حتی پادشاه روشنفکر و جوان افغانستان امان الله،  که در راستای حصول آزادی و استقلال  کشور ما اهمتام بخرچ داد، در توطیه شکا رگاه کله گوش شریک بود که منجره به کشته شدن امیر حبیب الله پدرش شدو پس از آن او به پادشاهی افغانستان دست یافت.

زمامداران دیگر افغانستان نیز جز ظاهرشاه، به نحوی در راستای حصول تخت و تاج یا کشته شده اند و یا هم در این آروز مرده اند.

اینک که دور دمکراسی در افغانستان آغاز شده است، کرزی با وساطت بیمانندی از ماه جوزا بدینسو تلاش نمود تا در قدرت باقی بماند وبیگمان اتلاف چهار ماه وقت در انتخابات افغانستان، این گفته را مهر تائید می گذارد.

باید دانست که کرزی با وجود اینکه نتوانست از زیر بار قانون وفیصله های کمیسیون های مرتبط به انتخبات شانه خالی کند، این بار نیز تلاش بخرچ خواهد داد که با ذرایع مختلف و گوناگون دست به اعمال نفوذ، جعل و تقلب بزندو به یقین که نمی گذارد فرصت های دیگری را ازدست بدهد.

کرزی در اوایل پس از سقوط طالبان در میان مردم افغانستان و جامعه  جهانی از وجه و اعتبار خوبی برخوردار شد. میزان محبوبیت او در چندسال اخیر به دلیل ضعف مدیریت و گماشتن مشاورین بد اندیش و قومگرا در کنار خود، کارش را به رسوایی کشانید تا آنجا که اداره کشور به بحران انجامید و شیرازه های نظام به تزلزل افتاد.

بهترین راه برای کرزی احترام گذاشتن به قانون و نظریات مردمش بود که درپی افول آفتاب اقبالش،  با فروتنی و تواضع تمام از قدرت کناره گیری می کرد و به این ترتیب همانند یک چهره ملی و خیراندیش در بیرون از نظام در اداره کشور و استقرار صلح و ثبات در افغانستان مدد می رسانید و نمی گذاشت تا آبروی نظام و دموکراسی نوبنیاد افغانستان بریزد.

حالا نیز برای هردو کاندیده ها لازم است تا به قانون و رای مردم احترام بگذارند و در دور دوم از هرگونه تقلب و دستبرد به آرای مردم افغانستان خود داری کنند.

لازم است هردو طرف از طریق مجاز و قانونی به قدرت برسند و به این منظور از قبول هرگونه حکومتی  که غیر از راه انتخابات  باشد، خودداری کنند تا حکومت آینده افغانستان دارای مشروعیت قانونی باشد.

شکی نیست که در انتخابات شانزده هم عقرب میزان مشارکت مردم به پیمانه انتخابات دور اول نخواهد بود ولی رفتن به انتخابات برای قانونی ساختن و مشروعیت بخشیدن به نظام آینده در افغانستان ضرورتی جدی  می باشد.

چنین معلوم میشود که شماری  که مزه شیرین قدرت و کرسی ها و رهبر بودن را چشیده اند تلاش دارند تا مردم ما را برای حفظ قدرت و کرسی و مناسب و مقام برای خود خویشاوندان و شاید هم فرزندان شان، از رفتن به انتخابات به بهانه های مختلف باز دارند و دست به ایجاد حکومت غیر قانونی ائتلافی و یا مشارکتی بزنند ولی توجه باید کرد که این نوع حکومت ها در افغانستان نه تنها کار ساز نبودند، بل چهره افغانستان را همچنان در انظار جهانیان بد جلوه داد.

مردم ما همانگونه که مزه تلخ کرزی را در چند سال اخیر چشیده اند، مزه مهره های نامدار دیکر را نیز چشیده اند و هیچ آرزو ندارند تا این مهره  های معلوم الحال دوباره بر سرنوشت شان استیلا یابند.

طالبان اگر به خشونت و کاشتن تخم رعب و وحشت بر دلهای مردم، بر برخی از مناطق افغانستان دست یافته اند، ضعف حکومت و نظام در چند سال اخیر نیز سبب شده است تا در برخی از مناطق،  دل و دماغ مردم را تصرف کنند.

مردم به قانون و قانونیت و تحکیم ثبات و امنیت در کشور خود نیاز دارند وعملکرد شماری از شخصیت های طرازاول جامعه که خودها را میراث خوار قدرت و رهبریت مردم میدانند، سبب شده است تا پایه های نظام و حاکمیت قانون و دولت استحکام نیابدو همچنان متزلزل بماند.

این قماش از شخصیت ها می دانند که اگر افغانستان صاحب یک نظام مردمسالار و قانونی شد و حاکمیت قانون درکشور شکل گرفت، دیگر برای ایشان در میان مردم جایی باقی نمی ماند.

مردم می دانند که نقش شماری از شخصیت ها در ناتوان ماندن حکومت در افغانستان بارز و برجسته بوده است.

مردم می خواهند تا به هرترتیبی که شده است صاحب یک حکومت مقتدر و برخاسته از آرای  خود شان باشند واز این روی برپایی هرگونه حکومتی  که در آن چهره های ناکام کنونی در کشور ما دوباره سخن ا ول را بزنند، دل نمی دهند .

مردم افغانستان آرزو دارند تا انتخابات شفافی در شانزدهم عقرب داشته  باشند و کسانی که در نتیجه برپایی آن انتخابات به قدرت میرسند، بفکر بیرون کردن کشور شان از بحران کنونی باشد و کشور را به سمت و سویی به حرکت در آورد که بتواند در فرجام صلح را در کشور تأمین نماید و مردم را از فقر وبد بختی های روز افزون کنونی نجات بدهد. 

برای این منظور این باید هارا به پیشگاه همه آنانی که بنحوی در کارزار های انتخابات آینده دخیل اند پیشکش می داریم:

      دور دوم انتخابات حتمی در موعد تعیین شده برگذار شود.

      هردوکاندیدا ها ازتعمیل نفوذ، تقلب و جعل درروند انتخابات برای دستیابی به پیروزی  خود داری کنند.

      کمیسیون مستقل انتخابات ازوجود کسانی که به نحوی درتقلب کاری های دور اول انتخابات دخیل بوده اند، پاکسازی شود.

      تلاش صورت گیرد تا امنیت در روز انتخابات به نحو بایسته آن تأمین شود.

      تا آنگاه همه افرادی که در روند انتخابات درکشور، در مرکز و لایات دست به تقلب زدندیامحاکمه شوندویاهم ازوظایف شان سبکدوش گردند.

      برای تحقق بهتر انتخابات در کشور ناظرین بیشتر بین المللی فرا خوانده شود.

      تمام حوزه ها وسایت های انتخاباتی بلافاصله پس از انجام رای دهی به گونه جدی در کنترول ناظران و نماینده گان احزاب و جامعه مدنی قرار گیرد.

      نتیجه انتخابات در هر حوزه و سایت انتخاباتی بلا فاصله در حضور داشت ناظرین جهانی و داخلی و نماینده گان احزاب و کاندیدا ها و نماینده گان جامعه مدنی درج فورمه ها، مهر و نشانی شده و بدون تعلل به مرکز فرستاده شود.

      هنگام بررسی شکایات به نقل این اوراق که در دسترس نماینده گان کاندیدا ها قرار داده میشود، توجه و ارج گذاری شود.

      نتایج حاصله از شمارش آرا بلا فاصله در مرکز درحضور داشت ناظرین جهانی، نماینده گان کاندیدا ها و دیگر ناظرین اعلان و ثبت و به دسترس رسانه ها و به اطلاع مردم رسانیده شود.

       انتخابات و روند شمارش آرا درمحلاتی که در آنجا ها میزان تقلب در دور اول گسترده بوده است، زیر نظارت جدی ناظران جهانی و طرفهای ذیدخل در انتخابات صورت گیرد.

      دست والیان،  قومندانان امنیه ولایات، ولسوال ها وسایر اراکین بلند پایه دولتی از گار زار انتخاباتی کوتاه شود.

      جمعبندی میزان رای  های ریخته شده به صندوق ها بگونه منظم وسیستماتیک از هر ولایت ارایه شود تا با بی نظمی و پراگنده گی امکان دستکاری وجود نداشته باشد. یعنی کمیسیون میزان شمارش آرا را به ترتیب ولایات اعلام بدارد.

      اهتمام بخرچ داده شود تا نتیجه انتخابات به اسرع وقت و در کمترین زمان تعین شده اعلان کردد تا جلو بدترشدن اوضاع اقتصادی، امنیتی،اجتماعی و سیاسی گرفته شود.

      تلاش صورت بگیرد تااز هرگونه اعمال تنش آمیز، تفرقه انداز، قوم کرایانه، و تعصب بار در هرجایی و در محلات رای دهی جلوگیری شود.

شاید موارد  دیگری نیز موجود باشد که بتواند روند انتخابات را به نحوی بهتر کارسازی کند و من آرزو دارم تا این موارد دیگر نیز روشن شود تا در روز معین ما شاهد انتخاباتی شفاف، معقول و بدور از تقلب باشیم.