آرشیف

2005-6-9

جام غور

​راههای برفگير ولايت غور باز شده است

راههای برفگير ولايت غور باز شده است
جادههای برفگير برخی از ولسواليهای ولايت غور که اخيراً در اثر ريزش برف بسته شده بود به کمک شماری از سازمانهای خارجی باز شده است. آقا محمد صديقی رييس انکشاف دهات هرات گفت "از دو هفته پيش کار بازگشايی جاده های هشتاد روستا در ولايت غور به شدت جريان دارد." آقای صديقی افزود که روند کمک رسانی به آسيب ديدگان آغاز شده و نخستين کاروان کمکها که شامل چهل تن مواد غذايی و پوشاک است، به ولسواليهای شهرک و فارسی فرستاده شده است. بارش برف شديد و راهبندان در دو ماه گذشته ارتباط ميان بسياری از روستاها و ولايات را قطع کرده و فعاليتهای امداد رسانی به مناطق آسيب ديده را با مشکل مواجه کرده بود. در ولايت غور نزديک به سيصد و پنجاه تن شامل کودکان و زنان در اثر برف کوچ (ريزش بهمن) و بيماريهای ناشی از سرما جان داده اند.
 
تلاش دولت برای پاکسازی جاده های پر برف
رياست انکشاف دهات ولايت هرات اعلام کرده که کار پاک سازی جاده ولسوالی فرسی این ولایت تکمیل شده است. اين جاده که هرات را به ولايت غور وصل می کند در اثر برفباری های سنگين امسال به روی ترافیک مسدود شده بود . آقا محمد صديقی رييس انکشاف دهات ولايت هرات به گزارشگر محلی بی بی سی گفته است که گروه نجات مسافرانی را که در اين راه گير مانده اند به زود ترین فرصت ممکن نجات خواهد داد. او همچنين گفته است که امروز (21 فوریه) ۲۴ تن مواد غذايی به ولسوالی شهرک ولايت غور فرستاده شده است.  آقای صديقی از رساندن ۶۰ تن کيسه های مواد غذايی از طريق هوا به ولسوالی های آسيب ديده ساغر، دولينه و تولک ولايت غور نيز خبر داده است.  رييس انکشاف دهات ولايت هرات گفته است که به زودی يک گروه کاری متشکل از رياست های انکشاف دهات، صحت و فوايد عامه به ولايت غور می روند تا خسارات ناشی از برفباری های اخير را ارزيابی کنند. 
 
کندک ارتش ملی وارد جغچران می شود
يک کندک (واحد) از نيروهای ارتش ملی افغانستان در ولايت هرات آماده رفتن به ولايت غور شده است. شورای امنيت ملی افغانستان شب گذشته با پخش اعلاميه ای يک کندک ارتش ملی را موظف کرد که تا برای تامين امنيت وارد شهر جغچران شوند. ظاهر عظيمی سخنگوی وزارت دفاع می گويد که اين کندک فردا صبح از ولايت هرات عازم غور خواهد شد. به گفته سخنگوی وزارت دفاع هر دو طرف درگير در ولايت غور اعلام کرده اند که مطابق تصميم شورای امنيت دولت انتقالی عمل خواهند کرد. تصميم شورای امنيت ملی افغانستان به دنبال شورشی که به رهبری يک فرمانده محلی در شهر جغچران، مرکز ولايت غور، رخ داد، گرفته شد. عبدالسلام خان، فرمانده شورشی که کنترل شهر جغچران را روز 18 ژوئن به دست گرفت، از چند سال پيش با افرادی که از سوی دولت مرکزی تصدی امور ولايت غور را برعهده گرفته اند، در رقابت بوده است. پيشتر ژنرال محمد زمان، رئيس پليس شهر جغچران، به بی بی سی گفت وی آماده بازپس گرفتن اين شهر است و فقط منتظر صدور مجوز از طرف شورای امنيت افغانستان است. کمتر از يکماه پيش نيز اين شهر صحنه درگيری بود.  در آن زمان فرمانده عبدالسلام اعلام کرده بود تا زمانی که وی در دولت مرکزی مقامی نداشته باشد از همکاری با گروههای خلع سلاح که به محل رفته اند، خودداری می کند. مقامات در افغانستان تلاش دارند هزاران نفر را تا پيش از برگزاری انتخابات سراسری، که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، خلع سلاح کنند.
 
تحصن مسئولان پليس ولسواليها در غور
شماری ازمسئولان پليس ولسوالی های نه گانه ولايت غور در اعتراض به تصميم وزارت کشور که از آنها را از کار برکنار کرده است دست به تحصن زده اند. گفته می شود در حال حاضر رابطه اين ولسوالی ها با مرکز ولايت قطع است. شاهدان عينی می گويند که افسران معترض به هيچ کس پاسخ نمی دهند و درحال حاضر معلوم نيست چه کسی مسئوليت تامين امنيت در اين ولسوالی ها را به عهده دارد.  به گفته اکرام الدين رضا زاده معاون والی غور، سال گذشته وزارت کشور افغانستان با شماری از فرماندهان مسلح درولايت غور قرار داد کرد تا به صورت موقت در پستهای انتظامی کار کنند، اما درسال جديد خورشيدی وزارت کشور اين قرارداد را تجديد نکرده است. 
 
هشدار فرمانده ناراضی ولايت غور
عبدالستار فرمانده نا راضی ولسوالی تولک ولايت غورهشدارداده است که درصورت حل نشدن مشکلات مردم اين ولسوالی، او با زهم دست به سلاح خواهد برد. اين فرمانده که حدود يک ماه پيش عليه والی ولايت غور دست به شورش زد به گزارشگر محلی بی بی سی گفته است که هنوز زمينها وخانه های مردم ولسوالی تولک که از سوی افراد والی غصب شده بود، به آنها بازپس داده نشده است. او گفته است که 35 خانواده مجبور شده اند از اين محل، به ولسوالی شيندند ولايت هرات کوچ کنند. فرمانده عبدالستار گفته است که ادامه اين وضعيت او را مجبوربه توسل به زور می کند. در درگيريهای حدود يک ماه پيش ميان افراد وفادار به والی غور و افراد مربوط به فرمانده عبدالستار، دو تن از افراد تحت امر اين فرمانده ناراضی کشته شدند و خود وی مجبور به ترک ولسوالی تولک شد.
 
آسفالت بزرگراه هرات – غور بررسی می شود
بررسی ها برای آسفالت راه ارتباطی هرات و چغچران، مرکز ولايت غور بزودی آغاز خواهد شد.  اين بررسی از سوی وزارت فوايد عامه افغانستان و يک شرکت ساختمانی وابسته به کشور سوئد آغاز می شود.  يک تن از مسئولان اين شرکت گفت که بررسی های آنان حدود يک سال طول خواهد کشيد اما او افزود که کار آسفالت اين جاده به دليل خرابی راه، حدود چهار سال را در بر می گيرد.  اين بزرگراه، ۳۸۰ کيلومتر طول دارد و هرات را به ولايات غور، باميان و کابل وصل می کند.  گزارشگر محلی بی بی سی در هرات می گويد که آسفالت اين جاده، بخشی از برنامه شاهراه حلقه ای افغانستان را تشکيل می دهد.  همچنين به گفته گزارشگر بی بی سی ، آسفالت اين جاده، فاصله راه ميان هرات و ساير ولايات افغانستان به ويژه کابل، پايتخت را صدها کيلومتر کاهش می دهد.
 
خسارات و تلفات سيل در ولايت غور
هشتاد منزل مسکونی در ولسوالی شهرک ولايت غور در اثر جاری شدن سيل ويران شد. مصطفی، يک تن از باشندگان اين ولسوالی به گزارشگر محلی بی بی سی گفت در جريان جاری شدن سيلاب دو تن از اهالی اين منطقه کشته و چهار تن ديگر مجروح شده اند. او افزود که سيلاب خسارات هنگفت مالی نيز به ساکنان اين مناطق وارد کرده است
 
کمک به آسيب ديدگان از سرما
نيروهای آمريکايی مستقر در افغانستان به همکاری برنامه غذايی جهان (دبليو اف پی) تا دو روز آينده مقداری مواد خوراکی و اشيای مورد نياز را به خانواده های آسيب ديده از سرما، در ولسوالی شهرک ولايت غور توزيع می کنند. به گفته استيو ولمن، سخنگوی نيروهای ائتلاف، عمليات کمک رسانی از طريق هواپيماهای نظامی اين نيروها انجام خواهد شد و مواد خوراکی برای نيازمندان که از اثر سرمای زمستان آسيب ديده اند از هوا پرتاب می شود. يک سخنگوی برنامه غذايی جهان گفت که هجده تن مواد خوراکی، کمپل (پتو) و ساير اشيای مورد نياز به خانواده های نيازمند شهرک، توزيع خواهد شد. گزارش می شود که که در ماه گذشته صدها کودک در اثر سرمای شديد در ولايت غور از بين رفته اند.
 
ضد حمله نيرو های اسماعيل خان در ولسوالی چشت
نيروهای وفادار به اسماعيل خان والی هرات مستقر در ولسوالی چشت اين ولايت، ادعا می کنند که روز گذشته در يک ضد حمله عليه نيرو های ابراهيم ملک زاده والی غور آنها را از منطقه دره تخت ولسوالی چشت بيرون رانده اند. نيرو های وابسته به ابراهيم ملک زاده دو روز پيش "دره تخت" را از نزد نيرو های وفادار به اسماعيل خان تصرف کرده بودند. غلام حضرت فرمانده پليس ولسوالی چشت می گويد اين درگيری که تا حوالی ساعت 7 شام ديروز به طور پراگنده ادامه داشت در نتيجه آن نيرو های مهاجم مجبور شدند عقب نشينی کنند. فرمانده پليس ولسوالی چشت می گويد که اين درگيری ها تلفاتی جانی و مالی در پی نداشته است. تا کنون والی غور و منابع غير وابسته اين ادعا ها را تاييد نکرده است.
 
و تهديد امنيت چخچران به وسيله محمد زمان فرمانده برکنار شده در آن شهر
اما انتخابات و خلع سلاح هم چنان دو موضوع اصلی است که اين روزنامه ها به طرح ديدگاه های خود در باره آنها پرداخته اند. انيس در ادامه ابراز نظرهايی که اين روزها در رسانه های مختلف در مورد انتخابات منعکس می شود، در سرمقاله ی شماره امروزش تلاش کرده است به اين پرسش پاسخ دهد که آيا تلاش ها در افغانستان به بن رسيده است؟ انيس انتخابات آينده را چالش مهمی در برابر دولت می داند و نگران اين امر است که چون در طول مدت بيش از دو سال گذشته دولت موفق به خلع سلاح کردن آنانی که امنيت را تهديد می کنند نشده است، در دو ماه آينده هم نخواهد توانست. انيس به اين عقيده است که بايد صبر کرد تا تعداد سربازان ارتش و پليس ملی به آن حدی برسد که بتوانند به صورت همزمان در تمامی نقاط حضور داشته باشند، آنگاه انتخابات می تواند در فضايی به دور از تهديد تفنگ برگزار شود. اراده در سرمقاله شماره امروز دولت را به خاطر آنچه رفتار مصلحت انديشانه با فرماندهان سرکش محلی خوانده انتقاد کرده است. به عقيده اراده دسته ای از فرماندهان محلی که در نتيجه ی عملکرد های غير سخت گيرانه دولت مرکزی دلير شده اند ادعا دارند که مردم از آنها حمايت می کنند و دولت هم در خيلی از موارد با چنين اشخاصی به نرمی رفتار کرده است. روزنامه هيواد خواستار اجرای يک عمليات سراسری و فوری عليه مراکز تهديد کننده امنيت شده و ضمن يادآوری حوادثی همچون کشته شدن کارگران چينی، مين گذاری در راه کاروان نيروهای آلمانی، برخورد های پراکنده در قندهار و ارزگان و درگيری ها ميان تفنگ سالاران طرفدار دولت در مناطق مختلف از دولت افغانستان و نيز نيروهای ناتو خواسته است بيش از اين مردم را در انتظار تامين امنيت مطلوب نگذارند. اصلاح ضمن اشاره به حوادث اخير در چخچران مرکز ولايت شمال غربی غور به نکته مهم اما نسبتا فراموش شده ای اشاره کرده و نوشته است: " وضعيت در هر حال در چخچران عادی خواهد شد اما آيا عاملان مرگ آنانی که قربانی جاه طلبی های مسئولان محلی شدند مورد بازخواستی قرار خواهند گرفت؟" اين روزنامه از مسئولان ارشد وزارت دفاع و داخله خواسته است تا برای جلوگيری کردن از تکرار چنين وقايعی در آينده جنگ افروزان غور را به دادگاه بکشانند.
 
در ولايت نا امن غور ثبت نام رای دهندگان ادامه دارد
دفتر هيات نمايندگی سازمان ملل متحد در کابل اعلام کرد که مراکز ثبت نام رای دهندگان در چغچران مرکز ولايت غور مجددا آغاز به کار کرده اند. مانويل دسلوا سخنگوی سازمان ملل متحد در کابل گفت بعد از درگيری و تشنجات اخير در چغچران وضعيت در اين شهر به حالت عادی برگشته است. اما به گفته آقای د��لوا فعاليت های سازمان ملل متحد دراين ولايت همچنان متوقف است.  بر اساس گزارش سازمان ملل متحد روزانه يکصد هزار نفر برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری افغانستان در در سراسر کشور ثبت نام می کنند. به گفته مسولان دفتر مشترک انتخابات، ميزان مشارکت زنان در ثبت نام نسبت به ماهای گذشته افزايش يافته است. در حال حاضر بيش از 36 در صد ثبت نام کنندگان را زنان تشکيل می دهند.
 
کشف اسلحه از ولايات مرکزی افغانستان
مقامات نيروهای بين المللی ياری امنيت آيساف در افغانستان می گويند ظرف يک هفته گذشته چندين انبار اسلحه را از ولايات کابل، غور و بغلان کشف کرده اند.  يک سخنگوی نيروهای آيساف در کابل می گويد آنان اين مهمات را به منظور تخريب، به برنامه آغاز نو افغانستان تحويل داده اند.
 
هرات در فهرست ميراث فرهنگی جهان
سازمان علمی- آموزشی و فرهنگی ملل متحد (يونسکو) اعلام کرده است که به زودی آثار تاريخی شهر هرات در غرب افغانستان، در فهرست ميراث فرهنگی جهان ثبت می شود. ملاما مليزيا، مسئول دفتر يونسکو در افغانستان، در يک کارگاه بررسی آثار باستانی هرات گفت: "يونسکو تلاش دارد تا در سايه امنيت نسبی موجود در افغانستان، ‌بازسازی آثار باستانی اين کشور را که در سالهای جنگ صدمه ديده، آغازکند." يونسکو در حال حاضر، مناطقی از شهر باستانی باميان، محل تنديسهای ويران شده بودا به دست طالبان و منار جام در ولايت غور افغانستان را در فهرست ميراث فرهنگی جهان به ثبت رسانده است. در کارگاه بررسی آثار باستانی هرات، که به مدت ده روز ادامه دارد، ۲۴ تن از محققان و باستان شناسان خارجی و داخلی شرکت دارند. اين کارگاه از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با همکاری يونسکو راه اندازی شده است. احمد فريد حيدری، رييس برنامه ريزی و ارتباط خارجی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، گفت: "يونسکو در نظر دارد علاوه بر آثار تاريخی هرات، آثار باستانی ولسوالی بلخ در ولايت بلخ و بند امير در ولايت باميان را نيز بازسازی کند و در فهرست ميراث فرهنگی جهان به ثبت رساند. وليشاه بهره رييس اطلاعات و فرهنگ هرات نيز گفت: "در نخستين گام، منارهای مصلی، مسجد جامع بزرگ و قلعه اختيارالدين که به قرن نهم قمری تعلق دارد توسط يونسکو ثبت می شود". اين درحالی است، که يکی از شش منار مصلای هرات، در حال فروپاشی است و بخشهايی از آثار تاريخی موجود در اين ولايت باستانی، در سالهای جنگ آسيب زيادی ديده است.
 
نظاميان ناتو هفته آينده به غرب افغانستان می روند
نيروهای بين الملی ياری امنيتی به فرماندهی ناتو، هفته آينده به غرب افغانستان می روند. يک سخنگوی نيروهای ائتلاف بين المللی ضد تروريسم گفت که قرار است گروه بازسازی ولايتی (PRT) کشور ايتاليا، در اواخر هفته آينده، جايگزين نيروهای آمريکايی مستقر در هرات شوند. سيندی مور در نشستی با خبرنگاران گفت: " مراسم انتقال در هرات روز پنجشنبه ۳۱ مارس برگزار می شود. در اين مراسم صلاحيت کاری نيروهای ائتلاف به گروه بازسازی کشور ايتاليا انتقال خواهد يافت". او خاطر نشان کرد که نيروهای ائتلاف، همچنان به همکاريهای خود خود در عرصه بازسازی اين مناطق، به ويژه بازسازی جاده ها ادامه خواهند داد.  خانم مور همچنين گفت که با گسترش ناتو به غرب افغانستان، فعاليت نيروهای ائتلاف ضد تروريسم بيشتر در جنوب و شرق افغانستان متمرکز خواهد شد. او افزود که ارزيابيها به منظور ايجاد يک گروه بازسازی ولايتی به فرماندهی کشور ليتوانی در چغچران مرکز ولايت غور آغاز شده و قرار است.  فعاليت گروه های بازسازی تحت فرماندهی نيروهای بين المللی کمک به امنيت (آيساف) در غرب افغانستان در راستای اجرای تصميم اين نيروها مبنی بر گسترش به چهار ولايت غربی غور، بادغيس، هرات و فراه صورت می گيرد. آيساف که از سال گذشته به فرماندهی ناتو اداره می شود، دارای ۸۳۰۰ سرباز از بيش از ۳۰ کشور است. اين نيروها بيشتر در کابل و همچنين در غالب گروه های بازسازی ولايتی در ۹ ولايت شمالی افغانستان فعاليت می کنند. همچنين نزديک به بيست هزار از نيروهای عمدتاً آمريکايی که بيشتر مشغول مبارزه با بقايای شبکه القاعده و گروه طالبان هستند در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان حضور دارند. 
 
سيل در افغانستان 88 قربانی گرفت
مقامات افغانستان گفته اند دست کم 88 نفر در اثر وقوع سيلاب های شديد در مناطق جنوبی و غربی اين کشور کشته شده اند. هزاران نفر نيز در اثر سيلاب هايی که پی طغيان رودخانه ها به راه افتاد، بيخانمان شده اند. اين رودخانه ها هم در اثر برف هايی که آب شدند و هم در اثر بارش باران های سنگين طغيان کردند.  داد محمد رسا، از سخنگويان وزارت داخله افغانستان گفت روز جمعه 85 نفر در ولايت فراه غرق شدند که اکثر آنها کودک بودند. سه نفر نيز در ولايت غور در مجاورت ولايت فراه جان خود را از دست دادند.  لطف الله مشعل، از ديگر مقامات وزارت داخله افغانستان گفت در ولايت اروزگان 600 باب منزل مسکونی در اثر سيل تخريب شده و مردم منطقه اکنون به شکلی اضطراری و فوری نيازمند مواد غذايی و چادر هستند.  افغانستان بعد از هفت سال خشکسالی، امسال شاهد بارش بسيار سنگين برف بود.  سازمان ملل متحد نيز هفته گذشته اعلام کرد که در اثر بارش بارانهای فصلی و جاری شدن سيلاب در دو ولايت جنوب غربی افغانستان، به بيشتر از هزار منزل مسکونی آسيب رسيده است.
 
200 کودک افغان در اثر سرما جان باختند
وزير بهداشت افغانستان تاييد کرده است که دست کم 200 کودک در اثر بيماری های ناشی از سرمای شديد در اين کشور جان خود را از دست داده اند.  محمد امين فاطمی، وزير بهداشت افغانستان گفت طی شش هفته اخير، 211 کودک در اثر بيماری هايی که به هوای سرد مربوط می شود از جمله عفونت های دستگاه تنفس و سياه سرفه جان باخته اند.  اما او اضافه کرد که در افغانستان روزانه به طور متوسط بيش از 700 کودک در اثر بيماری های مختلف می ميرند.  کشور افغانستان دارای يکی از بالاترين نرخ های مرگ و مير کودکان است و سازمان ملل متحد برآورد کرده است که جلوی هشتاد درصد از اين ميزان مرگ و مير را می توان گرفت.  سازمان های کمک رسانی بين المللی در برخی از مناطقی که دسترسی به آنها بسيار دشوار است، با هواپيما مواد غذايی و دارو پرتاب کرده اند. ولايت غور در غرب افغانستان يکی از اين مناطق است.  بر اساس گزارشهای خبری راههای ارتباطی هزاران نفر از مردم افغانستان نيز در مناطق دورافتاده کشور نيز بدليل سرما با بقيه نقاط کشور قطع شده است.
 
شيوع سياه سرفه در افغانستان
مقامات وزارت کشور افغانستان گفته اند که طی 3 هفته گذشته 40 نفر در اثر ابتلا به سينه بغل (سينه پهلو/ذات الريه) و سياه سرفه درگذشته اند. بر اساس همين گزارشها بيشتر قربانيان در ولايات لوگر، غور و بدخشان بوده اند. بارش برف و بدی وضعيت آب و هوا مانع از دسترسی تيمهای پزشکی به منطقه شده است. حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان، کميته ای متشکل از وزرای مختلف کابينه برای کمک به حل اين مشکل و از جمله واکسيناسيون مردم تشکيل داده است. پيشتر در اواخر ماه ژانويه وزير صحت عامه (بهداشت) افغانستان، گفت که 25 کودک در اثر سياه سرفه و 3 کودک در اثر ابتلا به سرخکان (سرخک/سرخچه) جان خود را از دست داده اند.