آرشیف

2024-5-1

جام غور

دومین افتتاح کار شاهراه هرات-‌غور؛ طالبان از تمویل، هزینه و زمان کار چیزی نگفتند

رژیم طالبان برای دومین بار از افتتاح کار شاهراه هرات-غور خبر داده‌ است. عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای این گروه، در مراسم آغاز کار این سرک، گفته که این شاهراه از پروژه‌های «مهم ملی» در کشور است که در مسیر آن معادن نمک و سنگ‌ مرمر نیز وجود دارد. با این حال، باشنده‌گان غور از ابهام در این پروژه ابراز نگرانی می‌کنند. آنان می‌گویند که هزینه ساخت این شاهراه هنوز روشن نیست و طالبان می‌خواهند با افتتاح‌های نمایشی به چشم مردم خاک بزنند. به گفته آنان، طالبان به‌گونه واضح از منبع تمویل، مدت زمان کار و شروع ساخت این شاهراه سخن نگفته‌اند.  طالبان محلی سال گذشته از آغاز کار این سرک خبر داده بودند، اما پس از چند روز محدود کار آن متوقف شده بود.

طالبان کار ساخت شاهراه هرات-‌غور را بار اول از طریق جمع‌آوری «پول زور» از کسبه‌کاران، کارکنان ادارات دولتی در غور، کارمندان موسسات و پس گرفتن کمک‌های توزیع‌شده موسسات از مردم و جمع‌آوری «خیرات» آغاز کرده بودند.

طالبان محلی غور در آن زمان گفته بودند که کار ساخت شاهراه هرات-‌غور طی سه سال به طول ۳۸۰ کیلومتر تکمیل می‌شود و بهره‌برداری می‌رسد.

همچنان طالبان اعلام کرده بوده‌اند که بودجه ساخت سرک قیصار-‌لامان، از مفاد استخراج معدن سرب و جست ولسوالی تولک ولایت غور تامین می‌گردد که این موضوع با واکنش‌های گسترده باشنده‌گان این ولایت مواجه شده بود.

شماری از مردم غور در این مورد گفته بوده‌اند که ساخت سرک این ولایت از طریق جمع‌آوری پول آنان و «خیرات» ولایت‌های همجوار تامین می‌شود، اما هزینه معدن این ولایت به ولایت‌های همجوار به مصرف می‌رسد. پس از افزایش این نگرانی‌ها، احمدشاه دین‌دوست، والی طالبان برای غور، به کابل رفته بود.

بعد از سفر این مقام محلی طالبان به کابل، برخی از مقام‌های محلی این گروه در غور اعلام کردند که هزینه ساخت شاهراه هرات-‌غور از استخراج معدن سرب و جست ولسوالی تولک تامین می‌شود، اما کار این پروژه همچنان متوقف بود و سرانجام دو روز قبل توسط معاون اقتصادی رژیم طالبان مجددا افتتاح شد.

شماری از باشنده‌گان ولایت غور می‌گویند با این‌که طالبان در افتتاح اول پروژه ساخت شاهراه هرات-‌غور در مورد منبع تمویل، مدت زمان کار و شروع  کار ساخت این شاهراه جزییات ارایه کرده بودند، اما کار آن متوقف شده بود.

این باشنده‌گان غور تاکید می‌کنند که این گروه در زمان افتتاح دوم شاهراه هرات-‌غور هیچ جزییات ارایه نکرده و در حالتی از ابهام کار ساخت این شاهراه را آغاز کرده‌اند.

عبدالقدیر (نام مستعار) از باشنده‌گان غور، می‌گوید با این‌که خبر ساخت شاهراه هرات-‌غور او را خوشحال ساخته است، اما عدم جزییات در مورد این پروژه سبب نگرانی او شده است.‌

این باشنده غور به روزنامه ۸صبح می‌گوید: «خبری خوشحال‌کننده بود، اما از این‌که هیچ یک از مقام‌های طالبان در مورد ساخت شاهراه هرات-‌غور جزییات ارایه نکردند، نگران شدم. در مورد بودجه، منبع تمویل، مدت زمان کار، حجم کار، هزینه ساخت، آغاز و پایان کار و در مورد طول و عرض سرک هیچ معلومات گفته نشد و در یک ابهام کامل افتتاح شد. مرا نگران و بی‌باور ساخت.»

این باشنده غور می‌افزاید که افتتاح پروژه ساخت شاهراه هرات-‌غور با این‌که شور و شوق مردم را برانگیخته، اما عدم ارایه اطلاعات دقیق از چگونه‌گی تطبیق این پروژه آنان را نگران ساخته است.

گل‌احمد، یکی دیگر از باشنده‌گان غور، می‌گوید که «ما، مارگذیده‌ایم و از ریسمان دراز می‌ترسیم.» او می‌افزاید که طالبان سال گذشته نیز آنان را با افتتاح کار ساخت شاهراه هرات-‌غور امیدوار ساخته بود، در حالی که کار ساخت این شاهراه پس از چند روز محدود متوقف شد.

این باشنده غور می‌افزاید: «نبود سرک، غور را به یک‌ زندان جغرافیایی تبدیل کرده است و فراموشی حکومت‌ها این منطقه را محروم‌تر ساخته است. ما خرسندیم از این‌که صاحب سرک می‌شویم، اما وعده‌های دروغین حکومت‌ها ما غوری‌ها را خسته ساخته است. پس از دوره داوود خان ما مردم غور تنها وعده‌های دروغین شنیده‌ایم. هرکه آمد، گفت و رفت.»

گل‌احمد تاکید می‌کند: «طالبان سال گذشته از مردمی که نان نداشتند، پول جمع‌آوری کردند برای سرک. گندم، آرد و روغن موسسات را از خانه‌های مردم پس گرفتند و گفتند به ساخت شاهراه هرات-‌غور مصرف می‌کنیم. در یک نمایش کار ساخت شاهراه را افتتاح کردند، ولی کارش متوقف شد تا این‌که دوباره افتتاح کردند، آن هم به حالتی که هیچ معلومات در مورد منابع این پروژه ارایه نشده است.»

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرای طالبان نیز در توضیح سفر عبدالغنی برادر به هرات در هنگام افتتاح شاهراه هرات-‌غور، هیچ نوع جزییاتی در مورد ساخت‌وساز این سرک نداد.

طالبان در حالی برای بار دوم کار ساخت شاهراه هرات-‌غور را آغاز کرده‌اند که سال گذشته به ‌دلیل پس گرفتن کمک‌های موسسات از مردم، باج‌گیری از کارمندان موسسات و جمع‌آوری پول از نهادهای امدادرسان در غور، سبب متوقف شدن فعالیت‌های نهادهای کمک‌رسان در این ولایت شده بودند.

نهادهای امدادرسان دلیل توقف فعالیت‌های‌شان در غور را دخالت احمدشاه دین‌دوست، والی طالبان برای این ولایت، عنوان کرده بودند.

شاهراه هرات‌-‌غور از بزرگ‌راه‌های مهم کشور است که حوزه غرب را از طریق بامیان و میدان‌وردک به پایتخت وصل می‌کند.