آرشیف

2024-5-6

جام غور

سرازیرشدن سیلاب‌های مدهش در غور؛ راه‌ها مسدود شده و کمک‌رسانی آغاز نشده است

بارنده‌گی‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌های مدهش در ولسوالی‌های مرغاب و چهارسده غور، علاوه بر تلفات جانی، خسارات هنگفت مالی برجای گذاشته است. باشنده‌گان این دو ولسوالی غور می‌گویند که سرازیر شدن سیلاب‌ها ده‌ها منزل مسکونی و دکان را تخریب کرده است. براساس ادعای آنان، صدها جریب زمین زراعتی زیر آب رفته و ده‌ها راس دام تلف شده است.

باشنده‌گان ولسوالی مرغاب ولایت غور می‌گویند که به دنبال بسته شدن مسیر آب دریای مرغاب، نگرانی‌ها میان باشنده‌گان این ولسوالی افزایش یافته و باشنده‌گان روستا‌های «اسفرمان، جه، جنداک، دره‌تخت و اسپرف» و شماری دیگر از قریه‌های این ولسوالی بی‌جا شده‌اند.

محمدعمر، دکان‌دار در بازار شورابه ولسوالی مرغاب، می‌گوید که همه دکان‌های زیر آب شده و دار و ندار دکان‌داران را سیل برده است. این دکان‌دار متضرر می‌گوید: «ساعت‌های ۵:۰۰ نماز دیگر [عصر] بود که از جر و کوه آب به داخل بازار افتاد. من به ۴۷ سال عمر خود چنین سیلی را به یاد ندارم. چیزی که در بازار بود، تخریب شد و سیلاب برد. از بازار شورابه ۵۵ دکان تخریب شد و اجناس همین دکان‌ها را تماماً سیلاب برد که حتا خاشه‌ [چیز ناچیزی] هم به دکان‌ها نماند. یک دواخانه بود و دکان تیل‌فروشی، آن را هم برد. خلاصه این‌که لباس‌هایی که به تن ما بود، ماند، باقی را سیلاب برده است.»

خالد، یکی دیگر از باشنده‌گان ولسوالی مرغاب، می‌گوید که سرازیر شدن سیلاب جان یک کودک را گرفته است. براساس ادعای او، سه تن از باشنده‌گان روستای جنداک مفقود شده‌اند و صدها خانه مسکونی تخریب و ده‌ها رأس دام تلف شده است. این باشنده محل می‌افزاید: «نظر به معلومات ابتدایی که میان مردم و مسوولان [طالبان] دست‌به‌دست می‌شود، ۵۶۲ باب خانه مسکونی کاملا تخریب شده است، ۳۰۳ خانه به‌گونه قسمی تخریب شده و یک هزار و ۷۳ خانواده بدون سرپناه هستند که خانه‌های‌شان تخریب شده و یا هم در خطر غرق شدن قرار داشته است.» خالد ادعا می‌کند که آمار تلفات مواشی نیز بلند است، اما به دلیل نگرانی مردم، تا هنوز هیچ سرنخی از رمه‌ها و چوپان‌های این منطقه در دست نیست.

از سویی هم، سیلاب‌زده‌گان در ولسوالی مرغاب غور می‌گویند با این‌که نزدیک به سه روز از سرازیر شدن سیلاب‌های مدهش در این ولسوالی می‌گذرد، اما تا کنون هیچ کمکی از سوی اداره محلی طالبان در این ولسوالی صورت نگرفته است. به گفته آنان، راه‌های مرغاب با مرکز ولایت غور نیز مسدود است.

محمد‌صابر، سرپرست یکی از خانواده‌‌‌های سیلاب‌زده در مرغاب، با انتقاد از عمل‌کرد طالبان به روزنامه ۸صبح می‌گوید: «اگر یک کودک در زابل و یا هلمند به چاه می‌افتد، طیاره‌ها و چرخ‌بال‌ها فوراً به همان ولایت می‌رود، اما این‌جا سه شبانه‌روز می‌شود که هیچ ‌کس خبر ما را ندارد که زنده هستیم یا مرده.» این باشنده مرغاب می‌افزاید: «سه روز می‌شود که راه‌ها بین قریه‌جات مرغاب هم بسته است و راه مرغاب به فیروزکوه هم که تا هنوز باز نشده است و از طرف دیگر بیش از یک هزار خانواده بی‌سرپناه هستند و چیزی ندارند؛ اما تا هنوز هیچ کمکی به ما صورت نگرفته است.»

مرغاب تنها ولسوالی غور نیست که به دنبال سرازیر شدن سیلاب، باشنده‌گان آن متضرر شده‌اند. باشنده‌گان ولسوالی چهارسده این ولایت نیز می‌گویند که سیلاب‌ها به آنان خسارات زیادی وارد کرده است.

عبدالرحمان، باشنده ولسوالی چهارسده، به روزنامه ۸صبح می‌گوید: «خیلی سیلاب شدید بود و خیلی هم خسارت وارد کرد. یک پیر‌مرد را سیلاب کشت. زمین‌های زراعتی کلا به زیر لای و گل گم ‌شده و همه محصولات مردم از بین رفته است. خیلی پل و پل‌چک تخریب شده و مردم خیلی خساره‌مند شده‌اند.»

با این حال، مقام‌های محلی طالبان جزییاتی از تلفات و خسارات سیلاب‌ در دو ولسوالی غور ارایه نکرده‌اند. عبدالواحد حماس، سخنگوی والی طالبان در غور، می‌گوید که آنان نشستی اضطراری را به منظور کمک‌رسانی به سیلاب‌زده‌گان برگزار کرده‌اند.

از سوی دیگر، نوار صوتی منسوب به احمد‌شاه دین‌دوست، والی طالبان برای غور، در دسترس روزنامه ۸صبح قرار گرفته که نشان می‌دهد او خواستار بازتاب رسانه‌ای وضعیت شده است. او در این نوار صوتی می‌گوید که مشکلات مردم را با نوشتن نامه‌ای با مقام‌های این گروه در میان گذاشته و منتظر دریافت پاسخ است.

گفتنی است که از چند روز به این‌ سو ولایت‌های حوزه غرب کشور گواه بارنده‌گی‌های زیاد و سرازیر شدن سیلاب‌های مدهش بوده است. هرات نیز یکی از ولایت‌های همجوار غور است که سیلاب‌ها در آن جان بیش از ۱۰ تن را گرفته و خسارات هنگفت مالی نیز برجای گذاشته است.