آرشیف

2021-12-16

جام غور

آثار و آبده های تاریخی بادغیس رو به نابودی است.

شماری از باشنده گان بادغیس می گویند، اگر به وضعیت آثار و آبده های تاریخی این ولایت توجه ای نشود در آینده نزدیک بیشتر این آبده ها به گونه کامل از بین میرود.

قلعه نریمان یکی از ده ها آبده تاریخی ست که در ولسوالی آبکمری و در فاصله 30 کیلومتری غرب شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس و در یک تپه بلندی موقیت دارد.

به گفته شماری از فرهنگیان بادغیس، این قلعه پس از گذشت هزاران سال و چند دهه کاوش گیرهای بی رحمانه از بر یافتن گنجینه، قسمت های زیادی آن تخریب و از بین برده شده است.

مسعود از فرهنگیان بادغیس میگوید، نه تنها قلعه نریمان، بلکه مکان های باستانی زیادی است که در این ولایت رو به نابودی کامل است.

« به ارتباط قلعه نریمان می گویند که در آن بسیار آثار های تاریخی داشته که تخریب شده. بزرگان قصه می کنند داخل این قلعه آثار های تاریخی بسیاری داشته که به زمان های سابق مردم می آمدن به اینجا و کندن کاری می کردند و از آن خیلی وسایل های خوب خوبی بیرون کردن به آن زمان های سابق تقریباًبه طول 20 – 25 تا40 -50 سال به پیش که به او زمان یعنی 60 سال به پیش را قصه می کننداینها مرغ طلا را بیرون کرده بودند و حتا کوزه های بیرون کرده بودند که به داخل آن آثار از طلا بود»

از سوی هم باشنده گان و فعالان مدنی بادغیس از بی توجهی مسولان حکومت پیشین انتقاد می کنند و میگویند، اگر آثار و آبده های تاریخی این ولایت بازسازی و حفظ و مراقبت نشود بزودی این هویت فرهنگی شان به ویرانه مبدل خواهد شد.

محمد رفیق احدی باشنده و محمد یار ناظم از فعالان مدنی بادغیس می گویند:

« خود آثار و آبدات تاریخی نماد فرهنگ و تاریخ کشور را نشان میدهد و در حفظ آن باید اطلاعات و فرهنگ اقدامات لازم نماید که از این بیشتر آثار و آبدات تاریخی به ویرانی مبدل نشود»

« مسئولین باید موجه آثار های تاریخی باشند تا اینکه تخریب نشود چون میتواند یک جایگاه فرهنگی در یک جامعه داشته باشد، متاسفانه در ولایت بادغیس آثار های تاریخی حفظ نمیشه و روبه نابودی است»

در همین حال مسولان امارت اسلامی بادغیس می گویند که حفاظت و نگهداری از آثار و آبده های تاریخی این ولایت در اولویت کاری آنان قرار دارد.

تداوم جنگ های 20 سال گذشته و عدم توجهی مسئولان دولت قبلی و سازمان های بین المللی حفاظت از میراث های فرهنگی باعث شده تا بیشتر مکان های تارخی و باستانی افغانستان به ویژه بادغیس تخریب و مورد هجوم کاوشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

این درحالیست که سال پار قلعه مورچاک در ولایت بادغیس در دیگری میان نیروهای امارت اسلامی و دولت پشین بخش های از آن بگونه کامل تخریب شد و تاهنوز هیچ توجهی به آن نشده است.

نویسنده: معروف سیدی