آرشیف

2015-1-10

ویدا عزیزی

پـانــــزده راه رسيدن بــــه جنت

1. از هر آنچه كه الله متعال منع فرموده اجتناب نماييد: چه گناهان کبیره باشد و يا دوام بر گناهان صغیره. همچنان در انجام اعمال خير. پيامبر صلى الله عليه وسلم مي فرمايند: شخصیکه براى انجام عمل نيك اراده میکند و قادر به انجام آن نمیشود، الله تعالی آن عمل را از جمله عمل نیک بشمار میآورد و اگر آن شخص اراده عمل نیک را میکند و آن عمل را انجام میدهد، الله تعالی براى او از ده الي هفتصد مرتبه و یا زیادتر از آن پاداش مي دهد. و اگر شخص قصد عمل زشت را میکند و آن عمل را انجام نمیدهد الله تعالی آن عمل را عمل نیک حساب میکند، اما اگر شخص قصد عمل بد را میکند و آنرا انجام هم میدهد پس الله تعالی آن آنرا بحيث یک عمل زشت به حساب میآورد”.
2. تلاوت قرآن کریم و توجه به معنی آن: حضرت محمد صلى الله عليه وسلم فرمودند “هر کسیکه یک کلمه از قرآن مجید تلاوت میکند خداوند جل جلاله در عوض یک كلمه ده برابر پاداش میدهد: من نمیگویم که الم یک کلمه است بلكه الف یک کلمه است و لام دیگر کلمه است و میم کلمه دیگر.
3. راهنمايی مردم به طرف اعمال خیر: پیغمبر صلى الله عليه وسلم فرمودند “هر که كسى را به طرف کار خیر راهنمای میکند، در عوض انجام عمل نیک آن شخص، عین پاداش آنرا نصیب میشود.”
4. امر کردن به طرف خیر و از بین بردن شر: لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ(از ميان فرزندان اسرائيل آنان كه كفر ورزيدند به زبان داوود و عيسى بن مريم مورد لعنت قرار گرفتند. اين [كيفر] به خاطر آن بود كه عصيان ورزيده و [از فرمان خدا] تجاوز مى‏كردند)
5. دعا به خداوند: این بهترین قسم عبادت است قسمیکه پیغمبر صلى الله عليه وسلم فرمودند ” با فضیلت ترین عبادت درخواست از پروردگار است.” .
مهم این است كه دعا کننده یقین داشته باشد که خداوند جواب درخواستش را خواهد داد. پیغمبر صلى الله عليه وسلم فرمودند: ” هيچ مسلماني در روى زمين نيست كه از پروردگار استدعا کرده باشد، مگر آنکه خداوند برایش خواهد داد آنچه را که او استدعا کرده است و یا خداوند گناه او را کم خواهد کرد تا وقتیکه او استدعای چیزی بد را نکند و یا تا وقتیکه او استدعای قطع رابطه خویشی را نکند و یا تا وقتیکه او بی صبر نشود و بگوید “من استدعا کردم و استدعا کردم و هیچ جواب بدست نیاوردم.”
6. ازدواج با زن دیندار: پیغمبر صلى الله عليه وسلم فرمودند “یک زن بخاطر دین مال و زیبائ اش ازدواج میشود: ازدواج با زن دیندار بکن و تو کامگار خواهی بود”. و هم چنان فرمودند: “قلب ممنون، زبان که خدا را یاد میکند و زن پاکدامن که در کار های دنیوی و اخروی کمکت میکند، برايت بهتر از آنانيست كه مال می اندوزند” .
7. تربيت اطفال به رویه اسلامی: پیغمبر صلى الله عليه وسلم فرمودند: ” شخص در جنت صاحب درجه میشود و میگوید: اين درجه از باعث كدام عمل است؟ برایش گفته میشود: فرزندت برایت طلب بخشش خواسته است. 
8. داشتن رویه و اخلاق نیکو: پیغمبر صلى الله عليه وسلم فرمودند:” بهترین دوست و نزدیکترین شما در روز آخرت در نزد من کسان از شما هست که بهترین رویه را دارد و بد ترن و دور ترین شما به من در روز آخرت کساني از شما هستند که بدترین رویه را دارند. آنهائيکه سخن میگویند و متوجه نمیشوند که چه میگویند”
و همچنان فرمودند: ” شخص که رویه نیک میداشته باشد پاداشى را نصیب میشود که اشخاص دیگر در شب بیداری و روزه گرفتن آن پاداش را بدست مياورند. .
9. ادای نماز های نفلی: بهترین وقت برای نمازهای نفلی سوم حصه شب میباشد که درین وقت دروازه های جنت باز بوده و دعا مورد قبول قرارمیگیرد. پیغمبر صلى الله عليه وسلم فرمودند: ” الله تعالی انتظار میکند تا اینکه یک و نیم یا دو حصه از سه شب میگذرد و میگوید: “بندگان من به جز از من از کسی دیگر نمیخواهند، هر کسی از من استدعا کند دعايش را قبول میکنم. هرکسی چیزی از من بخواهد برایش میدهم. هرکسی طلب آمرزش بکند، مورد بخشش قرارمیگیرد. و این تا دمیدن صبح دوام دارد”.
به همین قسم انجام دادن نمازهای سنت سبب بدست آوردن خوشنودی و مغفرت الله تعالی میگردد.
10. فرمانبرداری و احترام به والدين: این یکی از بهترین راهاى بدست آوردن رضایت و پاداش خداوند جل جلاله نيكى با والدين و فرمانبرداري آنان است. خداوند همزمان از کسانی یاد میکند که او را پرستش مى كند و از کسانیکه فرمانبرداری از پدر و مادر میکنند. خداوند در قرآن کریم میفرماید و َقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى (الاسری-۲۳).
11. جهاد در راه خدا: در حدیثی پیغمبر صلى الله عليه وسلم میفرماید:” یک روز دفاع کردن در راه خدا بهتر است از یک سال روزه پيهم. هر کسیکه در حالت دفاع از دین خدا کشته میشود خداوند او را از بزرگترین ترساننده نجات میدهد و برایش توشه و بوی خوش از جنت مهیا ميسازد” .
12. به یاد داشتن خداوند در همه حال: پیغمبر صلى الله عليه وسلم اشاره میکنند که خداوند جل جلاله میفرماید: “من به گمان بنده ام هستم، من همراه کسی میباشم که نام مرا بیاد میآورد. اگر کسی نام مرا به تنهاى یادآور میشود، من نام او را به تنهايي ياد ميكنم و اگر کسی نام مرا در مجلس ذکر میکند من هم نام او را در دربارم بهتر ازآن ذکر مکنم”(البخاری).
13. سخن راست گفتن و از كسى هراس نداشتن: پیغمبر صلى الله عليه وسلم میفرماید: سردار شهدا حمزه فرزند عبدالمطلب کسی هست که با حاکم بیعدالتی روبرو میشود و او را نصیحت میکند و به خاطر نصیحتش کشته هم میشود”.
14. سخاوت و انفاق در راه خدا: الله تعالی در قرآن کریم میفرماید:
الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ (البقره 247).
كسانى كه اموال خود را شب و روز، و نهان و آشكارا، انفاق مى‏كنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى‏شوند.
همچنان مي فرمايد:
وَأَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ الصَّالِحِينَ (المنافقون- ۱۰)
و از آنچه روزى شما گردانيده‏ايم انفاق كنيد پيش از آنكه يكى از شما را مرگ فرا رسد و بگويد پروردگارا چرا تا مدتى بيشتر [اجل] مرا به تاخير نينداختى تا صدقه دهم و از نيكوكاران باشم.
15. آموختن علم سودمند: شخص باید علمى را بیاموزد که برایش در روز آخرت سودمند باشد و مطابق آن عمل کند. علم معتبر آن است که به اساس سنت و قرآن استوار باشد.

ترتیب کننده: ویدا (عزیزی)