آرشیف

2015-1-10

ویدا عزیزی

احـــکــــــــــــــــــــام ازدواج

 

سؤال 1_ عقد ازدواج چیست؟
جواب _ به سبب عقد ازدواج، زن به مرد حلال می شود.
س 2_ ازدواج بر چند قسم است؟
ج _ ازدواج بر یک  قسم است: 1_ دائم.
س 3_ عقد دائم چگونه است؟
ج _ عقد دائم یعنی مدّت زناشویی در آن معیّن نشود، و زنی را که به این قسم عقد می کنند « دائمه » گویند.
س 4_ زن و مرد چه وقتی می توانند به یکدیگر نگاه محرمانه نمایند؟
ج _ زن و مرد تا یقین نکنند وکیل آنها صیغه را خوانده است، نمی توانند به یکدیگر نگاه مَحرمانه نمایند و گمان به اینکه وکیل صیغه را خوانده است کفایت نمی کند، ولی اگر وکیل بگوید: صیغه را خوانده ام، کافی است.
کیفیت خواندن عقد
س 1_ اگر صیغۀ عقد دائم را خود زن و مرد بخوانند، حکم آن چگونه است؟
ج _ باید پس از تعیین مهر، اوّل زن بگوید: « زَوَّجتُکَ نَفسي عَلَی الصِّداق المَعلُوم » یعنی « خود را به ازدواج تو در آوردم به مهری که معین شده است »، پس از آن بدون فاصله مرد بگوید: « قَبِلتُ التَّزویجَ » یعنی « قبول کردم ازدواج را » در این صورت عقد صحیح است.
س 2_ اگر زن و مرد، دیگری را وکیل کنند، حکم آن چگونه است؟
ج _ اگر زن و مرد، دیگری را وکیل کنند که از طرف آنها صیغۀ عقد را بخواند، چنانچه مثلاً اسم مرد احمد و اسم زن، فاطمه باشد و وکیل زن بگوید: « زَوَّجتُ مُوَکِّلَتي فاطمه مُوَکِّلَکَ احمَد عَلَی الصِّداق المعلُوم »، پس بدون فاصله، وکیل مرد بگوید: « قَبِلتَ لِمُوَکِّلي احمد عَلَی الصِّداق »، صحیح می باشد.
س 3_ آیا واجب است لفظی را که مرد می گوید، با لفظی که زن می گوید، مطابق باشد؟
ج _ واجب نیست لفظی را که مرد می گوید، با لفظی که زن می گوید مطابق باشد، بنابراین اگر زن « زَوَّجتُ » بگوید، مرد می تواند « قَبِلتَ التَّزویجَ » یا « قَبِلتَ النِّکاحَ » بگوید.
شرایط عقد
س 1_ شرایط عقد ازدواج کدام است؟
ج _ عقد ازدواج 5 شرط دارد:
اول: به زبان عربی صحیح خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند، صیغه را به عربی صحیح بخوانند، چنانچه ممکن باشد، بنابر احتیاط واجب باید کسی را که می تواند به عربی صحیح بخواند، وکیل کنند و اگر ممکن نباشد، خودشان می توانند به غیر عربی بخوانند، اما باید لفظی بگویند که معنای « زَوَّجتُ » و « قَبِلتَ » را بفهماند.
دوم: مرد و زن، یا وکیل آنها که صیغۀ عقد را می خوانند، قصد انشاء داشته باشند، یعنی اگر خود مرد و زن صیغه را می خوانند، زن به گفتن « زَوَّجتُکَ نَفسي » قصدش این باشد که خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن « قبلت التّزویج » زن بودن او را برای خود قبول نماید. و اگر وکیل مرد و زن، صیغه را می خوانند، به گفتن « زوّجت » و « قبلت » قصدشان این باشد که مرد و زنی که آنان را وکیل کرده اند، زن و شوهر شدند.
سوم: کسی که صیغۀ عقد را می خواند بالغ و عاقل باشد، چه برای خودش بخواند یا از طرف دیگری وکیل شده باشد، اگر چه در وکیل اشتراط بلوغ و عدم کفایت رشد بنابر احتیاط است.
چهارم: اگر وکیل زن و شوهر یا ولیّ آنها، صیغۀ عقد را می خوانند، در عقد زن و شوهر را معین کنند، مثلاً اسم آنها را ببرند یا به آنها اشاره نمایند، پس کسی که چند دختر دارد، اگر به مردی بگوید: « زَوَّجتُکَ إحدی بَناتي » یعنی یکی از دخترانم را به ازدواج تو در آوردم، و او بگوید: « قبلتُ » یعنی قبول کردم، چون در هنگام عقد، دختر را معین نکرده اند، عقد باطل است.
پنجم: زن و مرد به ازدواج راضی باشند، ولی اگر زن در ظاهر با کراهت اجازه دهد و معلوم باشد قلباً راضی است، عقد صحیح است.
س 2_ اگر در عقد ازدواج یک حرف غلط خوانده شود که معنای آن را عوض کند، حکم آن عقد چیست؟
ج _ بنابر احتیاط عقد باطل است.
س 3_ کسی که دستور زبان عربی را نمی داند، اگر قرائتش صحی باشد و معنای صیغۀ عقد را بداند و آن را قصد نماید، آیا می تواند عقد بخواند؟
ج _ بله، می تواند عقد بخواند.
س 4_ اگر زنی را برای مردی، بدون اجازۀ آنان عقد کنند و بعد زن و مرد بگویند به آن عقد راضی هستیم، آیا عقد صحیح است؟
ج _ بله، عقد صحیح است.
س 5_ اگر زن و مرد یا یکی از آن دو را به ازدواج مجبور نمایند و بعد از خواندن عقد، راضی شوند و بگویند به آن عقد راضی هستم، حکم آن چیست؟
ج _ بنابر احتیاط مستحب دوباره عقد را بخوانند.
س 6_ آیا پدر و جدّ پدری می توانند برای فرزند نابالغ یا دیوانۀ خود که در حال دیوانگی بالغ شده است، همسر بگیرند؟
ج _ بله، می توانند برای آنها همسر بگیرند.
س 7_ بعد از آنکه طفل بالغ شد و یا دیوانه عاقل گردید، آیا می تواند آن عقد را بر هم بزند؟
ج _ اگر ازدواجی که برای او کرده اند، مفسده ای نداشته، بنابر احتیاط نمی تواند آن را بر هم بزند، اما اگر مفسده ای داشته، می تواند آن را بر هم بزند.
س 22_ دختری که به سن بلوغ رسیده و رشیده است، برای ازدواج چه باید بکند؟
ج _ دختری که به سن بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، بنابر احتیاط باید از پدر، یا جدّ پدری خود اجازه بگیرد، اما اجازۀ مادر و برادر، لازم نیست.
س 8_ در چه صورت اجازه پدر و جدّ، برای دختر لازم نیست؟
ج _ اگر پدر و جدّ پدری غایب باشند، به طوری که نتوان از آنها اجازه گرفت، یا دختر باکره نباشد، اجازۀ پدر و جدّ لازم نیست.
س 9_ اگر پدر یا جدّ پدری، برای پسر نابالغ خود زن بگیرد، پسر بعد از بالغ شدن چه باید بکند؟
ج _ باید خرج آن زن را بدهد.
س 10_ اگر پدر یا جدّ پدری برای پسر نابالغ خود زن بگیرد، پرداخت مهریۀ زن چگونه است؟
ج _ چنانچه پسر در هنگام عقد، مالی داشته، مهر زن را بدهد و اگر در موقع عقد، مالی نداشته، بنابر احتیاط باید پدر یا جدّ او، مهر زن را بدهند.
بر هم زدن عقد ازدواج
س 1_ مرد چگونه می تواند عقد را بر هم بزند؟
ج _ اگر مرد بعد از عقد بفهمد، زن یکی از این هفت عیب را داراست می تواند عقد را بر هم بزند:
اول: دیوانگی
دوم: بیماری خوره
سوم: بیماری بَرَص
چهارم: کوری
پنجم: زمین گیر بودن
ششم: افضا بودن، یعنی راه بول و حیض، یا راه حیض و غایط زن یکی شده باشد.
هفتم: گوشت، یا استخوانی در فرج او باشد که مانع نزدیکی شود.
س 2_ زن چگونه می تواند عقد را بر هم بزند؟
ج _ اگر زن، بعد از عقد بفهمد شوهر او دیوانه است، یا آلت مردی ندارد، یا مرضی دارد که نمی تواند نزدیکی نماید و یا تخمهای او را کشیده اند، می تواند عقد را بر هم بزند.
س 3_ در چه صورت است که مرد و زن باید بدون طلاق از هم جدا شوند؟
ج _ اگر مرد یا زن، به جهت یکی از عیبهای که در دو مسأله پیش گفته شد، عقد را بر هم بزند، باید بدون طلاق از هم جدا شوند.
س 4_ حکم پرداخت مهریه در این دو مسأله چیست؟
ج _ اگر به جهت آنکه مرد نمی تواند نزدیکی کند زن عقد را بر هم بزند، شوهر باید نصف مهر را بدهد، ولی اگر به جهت یکی دیگر از عیبها، مرد یا زن، عقد را بر هم بزند، چنانچه مرد با زن نزدیکی نکرده باشد، چیزی بر او نیست، اما اگر نزدیکی کرده باید تمام مهر را بدهد.
زنهایی که ازدواج به آنها حرام است
.
س 1_ اگر کسی زنی را برای خود عقد نماید، چه کسانی بر او مَحرم می شوند؟
ج _ اگر کسی زنی را برای خود عقد نماید، اگر چه با او نزدیکی نکند، مادر، مادرِ مادر آن زن و مادرِ پدر او هر چه بالا روند، با آن مرد محرم می شوند و نمی تواند با آنها ازدواج کند.
س 2_ اگر زنی را عقد کند و با او نزدیکی نماید، چه کسانی بر او محرم می شوند؟
ج _ دختر و نوۀ دختری و پسری آن زن هر چه پایین روند، چه در وقت عقد باشند یا بعد به دنیا بیایند، با آن مرد محرم می شوند.
س 3_ اگر با زنی که برای خود عقد کرده، نزدیکی نکرده باشد، آیا می تواند با دختر آن زن ازدواج کند؟
ج _ تا وقتی آن زن در عقد اوست، نمی تواند با دختر او ازدواج کند.
س 4_ آیا می توان با خواهر زن ازدواج کرد؟
ج _ اگر زنی را برای خود عقد کند آن زن در عقد اوست، نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.
س 5_ اگر شخصی زن خود را طلاق دهد تا چه موقعی نمی تواند با خواهر او ازدواج کند؟
ج _ اگر شخصی زن خود را به صورتی که در احکام طلاق گفته می شود « طلاق رجعی » دهد، در بین عدّه نمی تواند خواهر او را عقد نماید، لکن در عدّۀ « طلاق باین » که بعد بیان می شود، بنابر احتیاط مستحب با خواهر او ازدواج نکند و اما اگر زنی را مُتغه نماید، بنابر احتیاط واجب از ازدواج با خواهر او، در مدت عدّه، هر چند مدت مُتعه گدشته و یا متمتّع مدّت را بخشیده باشد، خودداری نماید.
س 6_ آیا انسان می تواند با خواهر زاده و برادر زادۀ زنش ازدواج کند؟
ج _ بله، ولی انسان نمی تواند بدون اجازۀ زن خود، با خواهر زاده و برادر زادۀ او ازدواج کند و اگر بدون اجازۀ زنش آنان را عقد نماید و بعد زن بگوید به آن عقد راضی هستم، اشکال ندارد.
س 7_ اگر زن بفهمد شوهرش، برادر زاده و یا خواهر زادۀ او را عقد کرده و حرفی نزند، چنانچه بعد رضایت ندهد، عقد آنان چگونه است؟
ج _ عقد آنان باطل است.
س 8_ اگر انسان پیش از ازدواج با دختر عمّه یا دختر خالۀ خود، با مادر آنان زنا کند، آیا می تواند با آنان ازدواج کند؟
ج _ دیگر نمی تواند با آنان ازدواج کند.
س 9_ اگر با دختر عمّه یا دختر خالۀ خود، ازدواج نماید و پیش از آنکه با آنان نزدیکی کند با مادرشان زنا نماید، حکم آن چیست؟
ج _ بنابر احتیاط مستحب از آنها جدا شود.
س 10_ اگر با زنی، غیر از عمّه و خالۀ خود زنا کند، آیا می تواند با دختر او ازدواج کند؟
ج _ بنابر احتیاط مستحب با دختر او ازدواج نکند.
س 11_ اگر زنی را عقد نماید و با او نزدیکی کند، سپس با مادر او زنا کند، آن زن بر او حرام می شود؟
ج _ خیر، آن زن بر او حرام نمی شود. و همچنین است اگر پیش از آنکه با او نزدیکی کند با مادر او زنا نماید، گر چه بنابر احتیاط مستحب، از آن زن با طلاق جدا شود.
س 12_ آیا زن مسلمان می تواند به عقد کافر در آید؟
ج _ زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر درآید، چه اهل کتاب باشد یا کتاب نداشته باشد.
س 13_ آیا مرد مسلمان می تواند با زن کافر ازدواج کند؟
ج _ مرد مسلمان نمی تواند با زنهای کافر که اهل کتاب نیستند ازدواج کند، ولی ازدواج با زنهای اهل کتاب یعنی یهود، نصاری و مجوس، به عقد مانعی ندارد.
س 14_ اگر با زنی که در عدّۀ طلاق است زنا کند، حکم آن چیست؟
ج _ اگر با زنی که در عدّۀ طلاق رجعی است، زنا کند آن زن بر او حرام می شود و اگر با زنی که در عدّۀ متعه، یا طلاق باین و یا عدّۀ وفات است زنا کند، بعداً می تواند او را عقد نماید، اگر چه بنابر احتیاط مستحب با او ازدواج نکند. معنای « طلاق رجعی »، « طلاق باین »، « عدّۀ متعه » و « عدّۀ وفات » در احکام طلاق گفته خواهد شد.
س 15_ اگر با زن بی شوهری که در عدّه نیست زنا کند، آیا می تواند آن زن را برای خود عقد نماید؟
ج _ می تواند آن زن را برای خود عقد نماید، ولی بنابر احتیاط مستحب صبر کند تا آن زن حیض ببیند، سپس او را عقد نماید و همچنین است اگر دیگری بخواهد آن زن را عقد نماید.
س 16_ اگر زنی را که در عدّۀ دیگری است برای خود عقد کند، چنانچه مرد و زن، یا یکی از آنان بداندکه عدّۀ زن تمام نشده و بدانند عقد کردن زن در عدّه، حرام است، حکم آن چیست؟
ج _ آن زن بر او حرام می شود، اگر چه مرد بعد از عقد، با آن زن نزدیکی نکرده باشد.
س 17_ اگر زنی را برای خود عقد کند و بعد معلوم شود که در عدّه بوده، چنانچه هیچ کدام نمی دانسته اند زن در عدّه است و نمی دانسته اند عقد کردن زن در عدّه حرام است، در صورتی که مرد با او نزدیکی کرده باشد، حکم آن چیست؟
ج _ آن زن بر او حرام می شود.
س 18_ اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند، چه باید بکند؟
ج _ باید از او جدا شود، و بعد نیز او را برای خود عقد نکند.
س 19_ زن شوهر دار، اگر زنا بدهد، آیا بر شوهر خود حرامی می شود؟
ج _ بر شوهر خود حرام نمی شود و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد، بهتر است شوهر او را طلاق دهد، ولی باید مهرش را بدهد.
س 20_ زنی را که طلاق داده اند و زنی که متعه بوده و شوهرش مدت او را بخشیده یا مدّتش تمام شده، چنانچه بعد از مدتی دوباره شوهر کند و بعد شک کند هنگام عقد شوهر دوم، عدّۀ شوهر اول تمام بوده یا نه، چه باید بکند؟
ج _ نباید به شک خود اعتنا کند.
س 21_ آیا شخص لواط کننده می تواند با مادر، خواهر و یا دخترِ لواط داده ازدواج کند؟
ج _ مادر، خواهر و دخترِ پسری که لواط داده بر لواط کننده حرام است، در صورتی که لواط کننده بالغ و لواط داده نابالغ باشد. ولی اگر گمان کند که دخول نشده، یا شک کند دخول شده یا نه، بر او حرام نمی شوند.
س 22_ اگر با مادر، یا خواهر و یا دختر کسی ازدواج نماید و بعد از ازدواج با آن شخصی لواط کند، آیا آنها بر او حرام می شوند؟
ج _ آنها بر او حرام نمی شوند.
س 23_ اگر کسی در حال احرام که در احکام حج گذشت، با زنی ازدواج کند، حکم آن چیست؟
ج _ عقد او باطل است. و چنانچه می دانسته زن گرفتن بر او حرام است، دیگر نمی تواند آن زن را عقد کند.
س 24_ اگر زنی که در حال احرام است با مردی که در حال احرام نیست ازدواج کند، حکم آن چیست؟
ج _ عقد او باطل است و اگر زن می دانسته ازدواج کردن در حال احرام حرام است، بنابر احتیاط واجب بعداً با آن مرد ازدواج نکند.
س 25_ اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آنکه نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، چه إفضا شده باشد یا نه، حکم آن چیست؟
ج _ نزدیکی با او بنابر اظهر حرام نیست.
س 26_ چه موقع است که زن بر شوهرش حرامی می شود؟
ج _ زنی را که در سه نوبت طلاق داده اند، بر شوهرش حرام می شود.
س 27_ زنی را که در سه نوبت طلاق داده اند، چگونه شوهر اول می تواند دوباره او را برای خود عقد نماید؟
ج _ اگر با شرایطی که در احکام طلاق گفته می شود، یا مرد دیگری ازدواج کند سپس طلاق بگیرد، شوهر اول می تواند دوباره او را برای خود عقد نماید
ترتیب کننده :ویدا (عزیزی)
                       سال 1391
 

 

زن

 
 
·        زن همچوگل است وهر که آن را ببوید چیزی ازآن کم نشود.

  •         مکر،گریه ونخ ریشتن سه خاصیتی است که خداوند بزنان داده تاآنهابتوانند نان خود شان را درآورند.(جاسر)

  •         زن همان کودک است منتهی کمی درشت تر.(کلئویول)

  •         اگرازطبقه بالا ترزن بگیری بجای خویشاوند ارباب خواهی داشت .(کلئویول)

  •         زن فرشته است که درایام طفولیت پرستارما ،دردوران جوانی کامبخش ماودرروزگارپیری تسلیت ده ماست .(آره تسن)

  •         قلب زن همیشه مانند ماه درحال تغیر است وهمیشه مردی درآن وجود دارد.(پنچ)

  •         زن عمیق ترمی بیند ومرد دورتر عالم برای مردقلبی است وقلب برای زن عالمی .(کرابه )

  •         زن مخزن اسرار خلقت است .)تکارل کونزوکو)

  •         زن تاج آفرینش است .(هردر)

  •         زن چون بوی خوش گل بوستان است کمش درد سربرد وزیادش سردردآورد.

  •         درهرچیززیبا چیزی اززن وجود دارد .(فونتنل)

  •         مردان قانون وضع می کنند وزنان اخلاق بوجود می آورند .(کوندورسیه )

  •         زن زیباجهنم است ،دوزخ کیف پول وبهشت چشم .(فونتنل)

  •         مردان همانطوری خواهند بود که زنان می خواهند آنها با شند .(ناپلئون)

  •         زن دانا به مرد الهام می دهد وزن زیبامرد رامفتون خویش می سازد واما زن مهربان مرد را تصاحب می کند.

  •         ولی زن چیست ؟ زن مقبولترین اشتباه طبیعت است .(کولی)

  •         تسخیر یک کشوربزرگ ازتسخیر قلب کوچک زن آسانتراست .(ناپلئون)

  •         زن عشق خود راتاچهل سال می تواند مکتوم بدارد ولی بغض خودرا تا یک ساعت هم نمی تواند پنهان کند.(تاگور)

  •         زنان عاقل ترازمردانند  زیراکم میدانند وزیادمی فهمند.(جمزاستفنس)

  •         عشق مرضی است که زن مولود آن است .(ولتر)

  •         زن مخلوقی است که دراو لطیف ترین وصمیمی ترین فضائل رامی توان پیداکرد.(جوستون)

  •         لطف زن مانند ماسه خطرناک است .(هوگو)

  •         مردآنچه رامیداند میگوید زن آنچه راخوشایند است .(ژان ژاک روسو)

  •         تاموقعی که زن دروغ بیهوده نگوید راستگوشمرده نمی شود .(آناتول فرانس)

  •         آرزوی زن اینست که درقفسی زندانی شودولی میله های آن ازطلا باشد .(ایبسن)

  •         هرجاکه زن مورد احترام است مردهای آزاده تقوی هستند (کارانیس)

  •         درجات ترقی یک ملت درحیات اجتماعی منوط باحترام زن است .(گرگوار)

  •         زن بزرگترین آژانس خبرگذازی است زیرا همیشه استگاه گیرنده (گوش) وپخش کننده (زبانش )کارمی کند.(ولز)

  •         سکوت بهترین زینت زن است .(سفوکل)

  •         زن منشو ربلوری است که ازپشت آن می توان اشیاء رازیباتردید .(پتی گریلی )

  •         خشم زن مانند برق الماس میدرخشد ولی نمیسوزاند .(تاگور)

  •         درانتقام وعشق زن وحشی ترازمرداست .(نیجه )

  •         زنان عشوه گروطنازشکارچیانی هستند که دوست دارند بشکاربروند ولی شکاررانمی خورند.

  •         افکارزنان درحقیقت سایه عواطف آنان است .(ژرژالیوت )

  •         خداوند شایستگی زن رادرقلب او قرارداده است .(لامارتین)

  •         زن جنس عجیبی است عاقلها رادیوانه ودیوانه ها راعاقل می کند .

 
ترتیب کننده :ویدا (عزیزی)
                                   سال 1391