آرشیف

2015-1-13

علی یزدانی

نگاهي به شخصيت جــهـــانـــــــــي امــــــــــــام حسين ع

 
به‌ حق‌ مي‌توان‌ گفت‌ كه‌ درك‌ ابعاد شخصيتي‌ امام‌ حسين‌ كاري‌ بس‌ مشكل‌ ودشوار است‌، آن‌ هم‌ با شرايط‌ پيچيده‌اي‌ كه‌ دارد.
شرايطي‌ كه‌ بازتاب‌هاي‌ چندي‌ ازروشنايي‌ بر آن‌ افتاده‌، ليكن‌ در زير آن‌ موجي‌ است‌ خروشان‌ كه‌ محيط‌ اسلامي‌ آن‌ روزگاررا شكل‌ مي‌داد و آن‌ جريان‌ از روزي‌ پديدار شد كه‌ موضوع‌ حكومت‌ در ميان‌ عصبيت‌قبيلگي‌ و طرز تفكر ديني‌ در نوسان‌ بود ، سپس‌ به‌ رنگ‌هاي‌ گوناگون‌ درآمد و هر روز به‌شكل‌ نو نمايان‌ گرديد. و سرانجام‌ به‌ صورت‌ يك‌ عقيده‌ و دين‌ به‌ پايان‌ رسيد. بررسي‌ويژگي‌ هاي‌ شخصيت‌ حسين‌(ع) پژوهش‌ درباره‌ انساني‌ به‌ شمار نمي‌رود كه‌ داراي‌عناصري‌ ناگسستني‌ از يكديگر است‌ و بتوان‌ درباره‌اش‌ حكم‌ كرد و بلكه‌ بررسي‌ عناصرتاريخ‌ اسلامي‌ است‌

ما دراين‌ نوشتار برآنيم‌ تا به‌ بررسي‌ گوشه‌اي‌ از ويژگي‌هاي‌ شخصيتي جهاني‌ آن‌ ابرمردتاريخ‌ اشاره‌ داشته‌ باشيم‌، اگر چه‌ قلم‌ قاصر و زبان‌ الكن‌ از بيان‌ شخصيت‌ عظيم‌ آن‌بزرگوار مي‌باشد لكن‌
آب‌ دريا را اگرنتوان‌ كشيد  هم‌ به‌ قدر تشنگي‌ بايد چشيد
 

 الف: مهاتما گاندى؛ رهبر استقلال هند

من زندگى امام حسین «علیه السلام»، آن شهید بزرگ اسلام را به دقّت خوانده ام و توجّه کافى به صفحات کربلا نموده ام، بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستى از امام حسین «علیه السلام» پیروى کند.
 

ب: محمد على جناح؛ قائد اعظم پاکستان

هیچ نمونه اى از شجاعت را بهتر از امام حسین «علیه السلام» به لحاظ فداکارى و تهوّرش در عالم نمى توان یافت. به عقیده من، تمام مسلمین باید از این شهیدى که خود را در سرزمین عراق قربان کرد، سرمشق بگیرند و از او پیروى کنند.
 

ج: چارلز دیکنز؛ نویسنده معروف انگلیسى

من نمى فهمم! اگر منظور امام حسین «علیه السلام»، جنگ در راه خواسته هاى دنیایى بود، چرا خواهران و زنان و اطفالش همراه او بودند. پس عقل حکم مى نماید که او فقط به خاطر اسلام، فداکارى کرد.
 

د: توماس کارلایل؛ فیلسوف و مورّخ انگلیسى

بهترین درسى که از تراژدى کربلا مى گیریم این است که حسین «علیه السلام» و یارانش، ایمان استوار به خدا داشتند، آن ها با عمل خود ثابت کردند که تفوّق عددى در جایى که حق با باطل روبه رو مى شود اهمیّت ندارد و پیروى حسین «علیه السلام» با اقلیتى که داشت، باعث شگفتى من است.

ه.: ادوارد بِراون؛ مستشرق معروف انگلیسى

آیا قلبى پیدا مى شود که سخن کربلا را بشنود و آغشته با حزن و اندوه نگردد؟ حتى غیر مسلمانان نیز نمى توانند پاکى و صداقت روحى را در این جنگ اسلامى انکار کنند.
 

م: فردریک جِمس

درس امام حسین «علیه السلام» و هر قهرمان شهید دیگرى این است که در دنیا اصول ابدى عدالت و ترحّم و محبّت وجود دارند، هرگاه کمى براى این صفات مقاومت کنند، آن اصول همیشه در دنیا پایدار خواهد ماند.
 

و: ل. م. بوید

من مسرورم که با کسانى که این فداکارى عظیم(امام حسین «علیه السلام») را از جان و دل ثنا مى گویند شریک هستم؛ هر چند که 1300 سال از تاریخ آن گذشته است.
 

ز: واشنگتن ایرونیگ؛ مورخ مشهور آمریکایى

براى امام حسین «علیه السلام» ممکن بود که زندگى خود را با تسلیم شدن در برابر اراده یزید نجات بخشد. لیکن مسئولیت پیشواى انقلابى اسلام اجازه نمى داد که او یزید را به عنوان خلیفه بشناسد. او خود را براى پذیرش هر ناراحتى و فشارى به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنى امیّه آماده ساخته بود.
 

ح: توماس ماساریک؛ مسیحى

گر چه کشیشان ما هم از ذکر مصایب حضرت مسیح «علیه السلام»، مردم را متأثر مى سازند، ولى آن شور و هیجانى که در پیروان حسین «علیه السلام» یافت مى شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد، گویا سبب این باشد که مصایب مسیح «علیه السلام» در برابر مصایب حسین، مانند پر کاهى است در مقابل یک کوه عظیم پیکر.
 

ط: موریس دو کبرى

در مجالس عزادارى گفته مى شود که حسین «علیه السلام» براى حفظ ناموس و شرف مردم و بزرگى مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویى یزید نرفت، پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق قرار داده، از زیر دستى استعمارگران خلاصى یابیم و مرگ با عزّت را بر زندگى با ذلّت ترجیح دهیم.
 

ى: ماربین؛ خاور شناس آلمانى

حسین «علیه السلام» با قربانى کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیّت و حقانیّت خویش به دنیا درس فداکارى و جانبازى آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم، بلند آوازه ساخت. این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگرى پایدار نیست و بناى ستم، هر چه ظاهرا عظیم و استوار باشد، در برابر حق و حقیقت، چون پر کاهى بر باد خواهد رفت.
 
ک: احمد محمود صُبحى
اگر چه حسین بن على «علیه السلام» در میدان نظامى یا سیاسى شکست خورد، اما تاریخ هرگز شکستى را سراغ ندارد که مثل خون حسین «علیه السلام» به نفع شکست خوردگان تمام شده باشد؛ خون حسین «علیه السلام» فریادى شد که آن تخت ها و حکومت ها را به لرزه در آورد.
 
ل: آنطون باراى مسیحى
اگر حسین «علیه السلام» از آن ما بود، در هر سرزمینى براى او بیرقى بر مى افراشتیم و در هر روستایى براى او منبرى بر پا مى داشتیم و مردم را با نام حسین «علیه السلام» به مسیحیّت فرا مى خواندیم.
 
م: سِرپرسى سایکس؛ خاور شناس انگلیسى
حقیقتا آن شجاعت و دلاورى که این عدّه قلیل از خود بروز دادند، به درجه اى بوده است که در تمام این قرون متمادى هر کسى آن را شنید بى اختیار زبان به تحسین و آفرین گشود. این جمع دلیر غیرتمند، مانند مدافعان ترموپیل، نامى بلند و غیر قابل زوال براى خود تا ابد باقى گذاشتند.
 
ن: جُرج جرداق؛ دانشمند و ادیب مسیحى
وقتى یزید مردم را تشویق به قتل حسین «علیه السلام» و مأمور به خون ریزى مى کرد، آن ها مى گفتند: چه مبلغى مى دهى؟ امّا انصار حسین «علیه السلام» به او گفتند: ما با تو هستیم اگر هفتاد بار کشته شویم باز مى خواهیم در رکابت جنگ کنیم و کشته شویم.
 
س: تاملاس توندون؛ رئیس اسبق کنگره ملى هندوستان
این فداکارى هاى عالى، از قبیل شهادت حسین «علیه السلام»، سطح فکر بشریت را ارتقا بخشیده و خاطره آن شایسته است که همیشه باقى بماند و یادآورى شود.
 
ع: علاّمه طنطاوى؛ دانشمند و فیلسوف مصرى
داستان حسین «علیه السلام»، عشق آزادگان را به فداکارى در راه خدا بر مى انگیزد و استقبال مرگ را بهترین آرزوها به شمار مى آورد، چندان که براى شتاب به قربانگاه بر یکدیگر پیشى جویند.
 
ف: ابن ابى الحدید؛ دانشمند و نویسنده مصرى

مانند حسین «علیه السلام»، چه کسى را ميشناسيد که درباره اش گفته اندروز عاشورا که تمام یاران و برادران و فرزندان خود را از دست داده و دشمن از همه سو او را احاطه کرده بود، چون شیر مى رزميد و جنگاوران دلیر را از پاى در مى آورد.