آرشیف

2015-1-10

ویدا عزیزی

راز هـــای بــــرای خـانـواده مـانــــدن

 

چگونه کاری کنیم تا همه آرزوی زندگی ما را داشته باشند  
خانواده کوچکترین ، آسیب پذیرترین ودرعین حال مهم ترین واحد اجتماعی است. ودر بسیاری از موارد تنها مکان آرامش برای آدم هایی است که آن را تشکیل میدهند خانواده اگر برمبنایی درست تشکیل وهدایت شود میتواند خوشبختی را برای تمام اعضای خود فراهم کند .
به اینکه خانواده چه تعریفی دارد ویا تعریف سنتی خانواده در قرن بیست ویکم چه تغییری کرده است کاری نداریم درین نوشته ما میخواهیم راز هایی را مرور کنیم که با استفاده از آنها بسیاری از خانواده های موفق بوده و درسراسر جهان توانسته اند کانون خانوادگی خودشان را سال های سال گرم وصمیمی نگاه دارند پس اگر تا حالا فکر میکردند چنین خانواده هایی فقط دررویا ویا فیلم های تلویزون پیدا میشوند این مطلب را تا انتها بخوانند تا شما هم فقط با همین ده راز به رویای دیگران تبدیل شوید.
راز اول
موجودیت انسان دو بعد دارد یک بعد مادی و دیگر بعد معنوی حال شما هر چقدر هم که برای کامل کردن یک بعد از وجودتان کوشش کنید اما سراغ بعد دیگر نروید یک جای کارتان میلنگد پس این راز آخر را هم به خاطر بسپارید به وجود خدا درزندگیتان ایمان داشته باشید نه فقط بازبانتان بلکه با تمام وجودتان در تمام فراز وفرودهای زندگی به او تکیه کنید در انجام تما م کارهای زندگی به خدا توکل کنید و پس از تفکر به سراغ انجام آنها بروید.
راز دوم
لطفا الکی ازدواج نکنید.
اگر هنوز ازدواج نکرده اید اصلا عجله نکنید به عبارت دیگر مدام این جمله را در ذهن خود تکرارکنید که دیر ازدواج کردن بهتراز زود ازدواج کردن وطلاق گرفتن است.( دقت کنید این جمله چیزی است درمایه های دیر رسیدن بهتر است از هرگز نرسیدن) قبل از این که به کسی جواب مثبت بدهید ویا از کسی جواب مثبت بشنوید از او بپرسید که به چه دلیلی شما را برای ازدواج انتخاب کرده است  درست و کافی درباره جواب هایش فکر کنید بعد از این سعی کنید تا حد امکان او را بشناسید.
اعتقادات وباورهای خود را بدون هیچ کم وکاست با شخص مورد نظرتان مطرح کنید واز او نیز همین را بخواهید . انتظارات وخواسته هایتان از زندگی را بدون رودربایستی بگویید وآنها را با انتظارات طرف مقابلتان مقایسه کنید مهم تراز همه درباره خانواده شریک زندگی احتمالیتان با دقت زیاد تحقیق کنید وسعی کنید مو را از ماست بیرون بکشید مطمئن باشید از این کار ضرر نخواهید کرد.
نسبت به سلامت جسمی وروانی فرد مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید . با کسانی که از شما با تجربه تر هستند مشورت کنید ودست آخر این که نسبت به کل ماجرا واقع بین باشید. وزیاد احساس تان را درتصمیم گیری تان دخالت ندهید . این اولین کاری است که باید برای تشکیل یک خانواده موفق انجام دهید( اگر وقتی این مطلب را میخوانید ، نه تنها ازدواج کرده اید بلکه یک یا چند بچه قدونیم قد هم دارید دوروبرشما بازی میکنند ، اصلا نگران نباشید بکاربستن نه راز باقی مانده بازندگی شما هما ن کاری را میکند که غول چراغ چادو برای صاحب چراغ کرده بود.)
راز سوم
خانواده تان را تربیت کنید.
ببخشید که درهمین ابتدا راز سوم بایداز شما خواهش کنم که دچار سو تفاهم نشوید.
منظورم ازاین حرف این نیست که شما ، همسر وفرزندان تان را تربیت کنید. شما خودتان هم عضوی از خانواده هستید پس از همه باید خودتان را تربیت کنید . یعنی درقدم اول باید عادت های را که میدانید غلط هستند از زندگی تان حذف کنید. وبه سراغ کارهای بروید که اطمینان دارید درست هستند اما شما انجام شان نمیدهید. شاید با خودتان فکرکنید که هر کسی اگر بداند عادت بد است آن را ترک میکند ویا اینکه اگر به خوب بودن چیز ی اطمینان داشته باشید حتما آنرا انجام میدهد اما اگر خوب به انهای که دوروبرتان هستند نگاه کنید میبینید که قضیه این طور نیست به عنوان نمونه خیلی از آدم ها نمیدانند که سیگار کشیدن بد است اما همچنان سیگار میکشند و یا از خوب بودن ورزش برای سلامتی اطمینان دارند ولی ورزش نمیکند اگر خودتان را هم خوب بگردید حتما چند تا از این عادت ها راپیدا میکنید قدم بعدی مطالعه است تا بتوانید از بدیها وخوبی هایی مطلع شوید که تا حال نسبت به آنها اگاهی نداشته اید و این را بدانید که مطالعه وانتقال اطلاعات درست به خانواده بهترین شیوه تربیت یک خانواده است .
راز چهارم
گول بازار را نخورید
ما در دنیای هستیم که هفتاد وپنچ درصدش را تبلیغات پر می کند درست از همان صبح که از خواب بیدار میشویم در تلویزیون، تابلوها ی بزرک شهر، روی موتر ها ،ایستگاه های مترو وهر نقطه ای که امکان داشته باشد با تبلیغ های گسترده ای روبرو میشویم که هر کدام قصد دارند در ازای ارائه خدمت با وسیله ای مقداری از سرمایه ما را از آن خودشان کنند شرکت ها وموسسات بزرک وکوچک در یک نظام اقتصادی باز تلاش میکنند تا دررقابت با یکدیگر به هر شیوه ای برنده شوند اما این شما هستید ک نباید فریب آنها را بخورید نباید خودتان را به دست جریان عظیم تبلیغات ومد بسپارید  قبل از هر چیز با خانواده خود بنشینید و یک لست از مواردی را که واقعا به آنها احتیاج دارید وجز نیازهای اساسی شما محسوب میشوند تهیه کنید بعد از آن امکانات مالی خود را بسنجید برنامه ای یک ساله برای اولویت های لیستتان تهیه کنید بدون توجه به اینکه درطول یک ماه آینده چه چیزهایی مد میشود وبا این که همسایه ها و یا فامیل هایتان چه چیزهای جدیدی به لوازم خانه شان اضافه میکنند.
راز پنجم
به خواسته های جنسی خودتان وهمسرتان توجه کنید
لطفا سرتان را برنگردانید هیچ نکته عجیب وبا زشتی در عنوان را ز پنجم وجود ندارد وجالب اینجاست که این را ز اغلب از طرف بسیاری از خانواده ها نادیده گرفته میشود درحال حاضر دردنیا این مساله کاملا ثابت شده است که مسائل جنسی نقش بسیار مهمی را هم درشروع زندگی و هم دراستحکام آن بازی میکند طبق آمار بدست آمده میزان رضایت جنسی از همسر با میزان رضایت هر فرد از زندگی خانواد ی نسبتی کاملا مستقیم دارد از همین امروز با همسرتان درباره توقعی که از او دررابطه زناشویی دارید صحبت کنید و از او بخواهید که انتظار اتش را در این رابطه با شما درمیان بگذارد  مطمئن باشید که این کارفصل نوینی را در زندگی شما باز خواهد کرد میتوانید با کمی مطالعه بیشتر دراین زمینه ورعایت مسائلی کاملا ساده وکوچک اطمینان جاصل کنید که برای همیشه ذهن وقلب همسرتان پیش شما خواهد ماند.
راز ششم
مستقل باشید
طبق تعریف هیچ فردی نمیتواند دریک زمان عضوی از دو خانواده باشد یعنی اینکه هرکس به محض اینکه با شخص دیگری زندگی مشترکی را آغاز کرد دیگر جزئی از خانواده قبلی نیست هرچند که ارتباطش را با آنها  درتمام طول عمرحفظ کند درواقع شما با ازدوج وارد یک خانواده جدید می شوید که درآن نقشی متفاوت نسبت به خانواده قبلی را بازی میکنید مهم ترین نکته این است که شما جایگاه جدید تان را بشناسید و به طور مستقل آن را اداره کنید شما میتوانید و باید با خانواده قبلی خود مشورت کنید ولی هرگذ نباید به کسی اجازه دهید درحیطه خصوسی شما تصمیم گیری کند کسانی که بعد از ازدواج هم همچنان میخواهند که درجایگاه فرزند خانواده قبلی باقی بمانند ونقش وخانواده جدید شان را میپذیرند اولین لگد را به ستون زندگی خود میزنند پس سعی کنید جز این دسته از آدمها نباشید.
راز هفتم
 ارتباط های خانواده تان را مدیریت کنید
اگر بخواهید میان این ده راز یک سری را به عنوان مهم ترین از بقیه جداکنید این راز حتما یکی از آنها خواهد بود شما باید ارتباطات خانواده تان را با خانواده های دیگر وبه طور کلی اجتماع به دقت برنامه ریزی کنید همان قدر که ارتباط های معقول ومنطقی بین خانوواده به رشد وباروری آنها کمک میکند روابط غلط وغیر اصولی خانواده ها میتواند به آنها ضرر هایی جدی وارد کند شما باید بیشتر مراودت های خود را با آن دسته از خانواده هایی تنظیم کنید که دارای اعتقادات وارزشها ی مشترکی با شما باشند وبرای تربیت فرزند شان از روش هایی استفاده میکنند که به شیوه شما نزدیک است درکنار این حتما سطح اقتصادی خانواده هایی را که باآنها در ارتباط هستید در نظر بگیرید وسعی کنید ارتباط خود با خانواده هایی گسترش دهید که از نظر جایگاه اقتصادی با خانواده شما دریک سطح باشند این به شما کمک میکند تا آرامش روانی بیشتری را تجربه کنید و از سوی دیگر میتوانید از تجربه خانواده های مشابه خودتان که احتمالا با مشکلاتی شبیه مشکلات شما دست وپنجه نرم میکنند کمک بگیرید.
راز هشتم
به بهداشت روانی خانواده تان اهمیت دهید
شاید این مرحله مقداری پیچیده تر از بقیه باشد حقیقت این است که بسیاری از خانوادها نیاز دارند که قبل از رعایت بهداشت روان خود وخانواده شان درباره این مقوله مطالعه کنند جامعه ما به کمبود اطلاعات قابل توجهی در این رابطه روبروست والبته که ضربه هایی جدی را از این مشکل متحمل میشود.
عدم امنیت روانی هجوم آلودگی های صوتی وتصویری حضور قدرت تمرکز و تجلیل هر انسان را به شکل قابل توجهی پاهین میآورد در نتیجه همه ما برای این که بتوانیم تعادل روحی وروانی مان را درحد استاندارد ومطلوب حفظ کنیم به سراغ کسانی برویم که دراین حوزه تخصصی دارند .یعنی روانشناسان و مشاوران خانواده . هر چند وقت یک بار بدون هیچ دلیل خاصب باهمسرتان وحتی فرزندانتان به سراغ یک روانشناس با تجربه بروید تا بعد از چند بار مراجعه تحولی که درزندگیتان روی میدهد را ااحساس کنید گاهی اوقات ناهنجاری هایی درداخل خانواده  ما درحال رشد است که حتی خودمان هم از آن بیخبر هستیم و تنها یک متخصص میتواند آنها را درنقطه شروع تشخیص داده واز تبدیل شدنشان به یک معضله جلوگیری کند لطفا این جمله را به خاطر بسپارید روح وروان ما هم مانند جسممان هر چند وقت یک بار به چکاپ کامل احتیاج دارد.
راز نهم
به قانون های جهانی موفقیت احترام بگذارید
اگر میخواهید یک خانواده موفق باشد هیچ چاره ای جز این وجود ندارد که اکثر اعضای آن خانواده آدم های موفقی باشند ومطمئن باشید که این به هیچ وجه دور از دسترس نیست فقط کافی است که شما وباقی افراد خانواده تان قانون های جهانی موفقیت را رعایت کنند این را بدانید مهم ترین چیزی که در اختیار دارید اوقات شماست پس درخرج کردن زمان زندگیتان خسیس باشید .
پس از این سعی کنید تا علم آداب معاشرت را فرابگیرید چیزی که تقریتا 97 فیصد جامعه از آن بی اطلاع هستند مطمئن باشید که پس از آن حتی انگشتان دستانتان هم برای شمردن شانس های جدیدی که یکباره به شما روی میآورند کم می آیند.
راز دهم
اعتماد کنید وگذشت داشته باشید
به خودتان وخانواده تان اعتماد کنید مطمئن باشید که اگر خانواده تان را براساس واقعیت ها وقانون های زندگی مشترک پایه گذاری کنید هیچ گاه مجموعه خانواده تان به راه خطا نخواهد رفت شک به طور یقین ویروس اصلی بیماری های مهلک خانوادگی است که با دست های خودمان وارد زندگی میشود دست آخر اینکه اگر متوجه شدید که همسر و یا فرزندانتان درحق شما کار خطایی انجام داده اند از آن گذشت کنید نه فقط به خاطر آنها بلکه برای استحکام خانواده ای که شما هم عضوی از آن هستید.
 
گردآورنده : ویدا عزیزی کارمند دفترانتخابات ولایت غور .