آرشیف

2015-6-19

سید احسان الدین طاهری

دوستی واقــعــــی زندگی را میسازد

بنام خدای پاک
هیچ چیز مانند دوستیکه بدون هیچ تشویش بتوانند رازهای خود را به او بگویید، لباسهایش را قرض بگیرید و با او صریح صحبت کنید با ارزش نیست. اما، داشتن رابطه گرم و دوستانه کار ساده ای هم نیست و لازم است تا نزاکت ها و نکاتی را در این باره رعایت نمایید که در مطلب زیر این نکات را به شما یاد آور می شوم. 
محبت و قدردانی خود را به او اشکار نمایید. برای اینکه جزیی از زندگی شما است از او سپاس گذار باشید. قدردانی لفظی پیوند دوستی شما را قویتر میسازد. به جای رد و بدل پیام های کوتاه، زیاد سعی کنید ارتباط رو در رو داشته باشید تا یک دیگر را درست و عمیق بشناسید. تعیین وقت برای دیدار همدیگر بیانگر این امر است که با وجود مصروفیت های شخصی و رسمی که میداشته باشید، برای همدیگر ارزش قبلی و تام قایل هستید. دیدارهای مفید باعث تقویت ارتباط بین دو دوست می گردد و به یاد داشته باشید موبایل، پستهای الکترونیکی و سهولت های دیگر امروزی که مفیدیت خود را دارا میباشند، هیچگاه نمی توانند مانند دیدار رو در رو تسکین دهنده و سودمند باشند. شنونده خوبی باشید اگر چه دوست شما علاقه دارد تا همه چیز را در باره اتفاقاتی که برای شما می افتد بداند اما فراموش نکنید که نمی توانید فقط در مورد خود حرف بزنید یکی از بهترین ویژگی های یک دوست خوب شنونده خوب بودن است. یاد بگیرید کاملا به او گوش بدهید و به جای تعریف کردن از تجربه های خود از وضعیتی که برای او پیش آمده سوال کنید. همچنان، با دهان بسته و قلب باز شنونده او باشید تا مشکلات خود را هر چند تکراری است برای شما بازگو کند. 
طرفدار او باشید. در بسیاری از کارهای که می کند او را حمایت کنید در موفقیت های او سهیم باشید و به  نا راحتی ها بهترین سنگ صبور او باشید. در جمع دیگران حرفهای مثبتی در باره او بگویید و به یاد داشته باشید که به هنگام خرید او را در نظر بگیرید. اگر چیزی شما را به یاد او می اندازد او را با خبر کنید این کارها باعث خوشحالی او خواهد شد. در سختی ها در کنار او باشید. دوست خوب بودن در خوشی ها کار اسان است اما بودن در سختی ها در کنار او حتمی است. با داشتن یک مصروفیت کاری هم رسیده گی به او در دشواری های زنده گی می تواند در روابط دوستی شما تاثیر گذار باشد. اگر هم حرفی برای گفتن در آن لحظه نداشته باشید مگر بودن شما در کنار او کافی خواهد بود. به جزییات زندگی او توجه داشته باشید. در ادامه، تاریخ روزهای مهم زندگی او را یادداشت کنید تا بتوانید در مورد از او سوال کنید. 
به یاداشته باشید که یکی از عوامل مهم تیره گی روابط دوستی بیشتر اند. یکی آن در فشار قرار دادن جانب مقابل یا دوست شما میباشد. فراموش نکنید که او وظیفه ندارد تا همه کارهای خود را به شما گزارش دهد. عفو و بخشش را در مورد او فراموش نکنید ممکن است از ما هم در مرحله یی از زندگی با بهترین نیت اشتباه صورت گیرد و بایست همیشه به این فکر کنید که زندگی بدون او برای شما چگونه خواهد بود. توان بخشیدن اشتباه های جانب مقابل را داشته باشید و دوستی خود را با او ادامه دهید داده و محکمتر از پیش سازید. حد و جایگاه خود را در دوستی بدانید. باید یاد آور شد که نشانه یک دوست واقعی تشخیص دادن زمان، نصحیت کردن، همدل بوده، سکوت، … میباشد. مردها همیشه دوست دارند به جای شنیدن مشکل راه حل نشان دهند اما زن ها می تواند رابطه دوستی خوبی با همجنس های خود بر قرار کنند. بناً، باید نظر خود را هنگامی بگویید که او آماده ی شنیدن بوده و آنگاه ابراز نظر و راه حل را ابراز بدارید. او را در صورت  لزوم مورد سوال قرار دهید. زمانی که از دوست تان در مورد اشتباه اش بازخواست و بازجویی می نمایید سعی کنید در صحبت کردن از حد خود تجاوز نکنید زیرا کوچک ترین احساس نا راحتی دوست تان سبب می شود تا در اینده مشلات خو در را با شما در میان نگذارد.
به هر حال، بهروزی در زندگی مشترک شما، اعتماد داشتن به نفس و دوست خویش و هم باورمند بودن است که باید میان دوستان حقیقی و واقعی ایجاد گردد. اعتماد و مشورت در همه امور مشترک، سبب زندگی آرام، روشن و موفق میان هر دو دوست میباشد. 
 
 ومن الله التوفیق
نوشته: سید احسان الدین طاهری
ویبلاگ: www.ihsantaheri.blogfa.com