آرشیف

2018-10-2

سید احسان الدین طاهری

اعلامیه مشترک شورای سرتاسری علمای افغانستان و شورای عالی صلح در مورد سفر هیئت علمای افغانستان به پاکستان

کابل، 10 میزان 139
هیئت علمای افغانستان به ریاست مولوی عطاالله لودین جهت بحث روی جلب همکاری های علمای جمهوری اسلامی پاکستان که به روز جمعه مورخ 6 میزان 1397 عازم آن کشور گردیده بود، به روز دوشنبه مورخ 9 میزان 1397 به کابل برگشت.
هیئت متذکره در جریان سفر خویش به اسلام آباد برعلاوه دیدار و بحث با علمای کرام پاکستان، با تعداد رهبران مذهبی و سیاسی آن کشور روی همصدا شدن علمای کرام در حمایت از پروسه صلح افغانستان گفتگو نمودند.
جانب پاکستانی از اجماع ایجاد شده علمای کرام برای صلح افغانستان و از کارکردهای علمای افغانستان و شورای عالی صلح در این راستا، تشکری نمود. آنها به هیئت علمای افغان وعده سپردند تا برای تسریع بخشیدن پروسه صلح همکاری و وساطت نمایند.
همچنان، علمای کرام پاکستان به هیئت علمای افغانستان اعلان نمودند که هرچه عاجل با هم مشورت نموده و برای وساطت با تحریک طالبان نیز موضوعات را شریک میسازند.
برعلاوه، مولانا سمیع الحق رئیس جماعت علمای اسلام پاکستان در دیدار با هیئت علمای افغانستان نیز وعده سپرد تا در پروسه صلح با شورای سرتاسری علمای افغانستان و شورای عالی صلح همکاری نماید. وی علاوه نمود که بخاطر آوردن صلح در افغانستان از هیچ نوع سعی و تلاش دریغ نخواهد کرد.
شورای عالی صلح و شورای سرتاسری علمای افغانستان از اعلان آماده گی علمای کرام و رهبران مذهبی پاکستان بخاطر اعلان حمایت، همکاری و وساطت آنها از پروسه صلح جهت آغاز مذاکرات بین حکومت افغانستان و تحریک طالبان ابراز سپاس مینماید و امیدوار است تا این گامها، سبب تقویت همکاریهای مشترک میان عالمان کرام هر دو کشور برای ختم جنگ و آغاز صلح و ثبات در افغانستان گردد.