آرشیف

2014-11-21

دوکتور محمد عابد حیدری

افغانستان آماجگاه فتنه ها و آسیب ها
 

افغانستان آماجگاه فتنه ها و آسیب ها

(اثری از احمد سعیدی)

 

درین نوشته ، هدف نقد وبه بررسی گرفتن کتاب « افغانستان آماجگاه فتنه ها و آسیب ها » نه ، بلکه بمعرفی گرفتن مختصر اثر و همچنان مولف آن خواهد بود. 
در نخست اندکی در مورد مولف ، هموطنانیکه به میدیای نوشتاری و بخصوص دیداری درونمرزی دسترسی دارند ، اکثریت شان با احمد سعیدی بعنوان شخصیت سیاسی ، آگاه امور ، تحلیلگر ، بعنوان کسیکه با جرئت و جسارت به همه کجرویها ، تندرویها و کندرویهای دولت و دولتمردان افغانستان انگشت انتقاد گذاشته و جسورانه بر نا رسائیها میتازد ، معرفت دارند. و اما سعیدی از دید این قلم . او متولد شهرستان تیوره غور بوده ، پیش از تحولات ثور 57 در ولایت غور شغل معلمی داشت. بعد از 1357 بکابل آمد و در مقامهای مختلف چون : معلم و مدیر در لیسه قلعه مرادبیک از توابع کابل ، مدت کوتاهی درسال 1359 بعنوان ولسوال تیوره غورکار نمود ، روی دلایلکه نزد خودش موجود بود ، کارش را ترک و به پایتخت برگشت . بعد از آن در مربوطات کمیته ملی المپیک ، بعنوان رئیس ناحیه یازده شاروالی خیرخانه و مدتی هم بحیث رئیس انتخابی ناحیه اول شهرداری کابل ایفای وظیفه نمود . با بقدرت رسیدن مجاهدین و آغاز جنگهای تنظیمی در کوچه و پس کوچه کابل ، مانند سایر شهروندان کابل با خیل مهاجران و آواره های جنگ مجبور به ترک کشور گردید و در تمام دوره جنگهای تنظیمی و حاکمیت طالبان در پیشاور زندگی نمود. بعداز سرنگونی طالبان ، بحیث دیپلومات قونسلگری افغانستان در پیشاور بکار گماشته شد. بعدآ بکابل تبدیل و بحیث رئیس مطبعه آزادی ، کارمند دستگاه ریاست جمهوری ومدتی هم در دفتر یونما کار کرد. چندی است که بدور از کار های دولتی ، به سیاست و کار های فرهنگی مصروف میباشد . سعیدی آدم حلیم ،مردم دوست و خیر رسان است. در مورد فصاحت و بلاغت کلام و جرئت اش بی اطلاع نبودیم . لاکن ، از صاحب قلم بودنش کم اطلاع . از چندسال به اینطرف که ناظر نوشته هایش در سایتهای انترنتی هستیم ، به نویسنده بودنش آشنائی حاصل شد . زمستان سال پار از نشر کتاب او با عنوان « افغانستان آماجگاه فتنه ها و آسیب ها » باخبر شدیم . اثر دیگرش با عنوان « پاکستان محور شرارت » را ، قبلآ دیده بودیم. علاقه پیدا شد تا تالیف جدید ایشان پیدا و مطالعه گردد. دوست محترمی لطف نمود و این کتاب را با کتاب پاکستان محور شرارت که برای سومین بار چاپ شده ، ازطریق پست فرستاد ، که در ذیل با اختصار معرفی میگردد: 
کتاب « افغانستان آماجگاه فتنه ها و آسیب ها » تالیف احمد سعیدی در بر گیرنده سه فصل و 355 صفحه میباشد. دارای کاغذ خوب بوده ، از قطع و صحافت مناسب برخوردار است. مطابق شناسنامه ، کتاب در زمستان 1391 خورشیدی وتوسط انتشارات سعید در کابل چاپ گردیده است. در صفحات نخستین و قبل از شروع متن اصلی کتاب ، یک اهدا نامه و همچنان مقدمه مختصر از طرف مولف ، و بعد آ هم دارای دو تقریظ میباشد. تقریظ دهنده اول عبدالقدیر علم ، که خود شاهد عینی حوادث سه دهه اخیر بوده ، ازچنین صلاحیتی برخودار است. تقریظ دهنده دومی شخصی به اسم محترم نظام الدین وحدت است. چون با ایشان معرفت ندارم ، تبصره نمیکنم. فصول سه گانه کتاب دارای عناوین متعدد میباشد و هریک آنها به توضیح یک موضوع معین میپردازد . اینجا یک و دو مورد را میتوان چنین بر شمرد : « بحران امروز ، عمق انحنای کودتای 26 سرطان 1352 » ، « انقلاب یا کودتای هفت ثور 1357 » ، « داکتر نجیب الله قربانی سیاست ملیشه سازی » ، « پیروزی مجاهدین ، آغاز یک فاجعه و قربانی یک افتخار » ، « طالبان و دلایل ظهور شان » « سیاست خارجی افغانستان در گرو معضله پشتونستان » و عناوین بیشتر. همچنان نقل کامل بعضی اسناد رسمی ملی و بین المللی که برای آینده گان و دسترسی آسان به آنها از ارزش برخودار است ، مانند : « متن کامل موافتنامه بن در مورد افغانستان » و « متن پیمان استراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده امریکا » نیز دراین تالیف موجود اند. 
مولف نخستین سطر فصل اول تالیف خود را با این جمله آغاز نموده است : « میخواهم واضح بنویسم که آشفتگی سیاسی و اجتماعی افغانستان که با بازی اخیر دو پسر عمو ( محمد ظاهر شاه و سردار محمد داود خان ) شروع شده بود ، اینک با بازی دو برادر ناراضی (ملا محمد عمر و حامد کرزی ) ادامه دارد. » این جمله ئی ظاهرآ کوتاه ، پیام بزرگی را برای خواننده میرساند. 
کتاب پاکستان محور شرارت ، همانطوریکه در فوق نیز تذکار رفت برای بار سوم و با اضافات بسیار مهم و اسناد کاملآ جدید در مورد پاکستان و سازمانهای افراطی ، بخصوص القاعده ، در 510 صفحه در انتشارات سعید بچاپ رسیده است . کتاب بر اساس عناوین جداگانه تدوین گردیده که طور نمونه میشود از: « معلومات مفصل در رابطه به ساختار سیاسی و تشکیلاتی کشور پاکستان » ، « حکومت های صوبائی » ، « مهمترین مراکز دینی و مذهبی اهل سنت » ، « مراکز عمده اهل تشیع » ، « مروری به چگونگی روابط میان افغانستان و پاکستان طی مدت بیش از شش دهه » ، « آی ، اس ، آی و اردوی پاکستان چه تشکل دارد » ، « مروری بر روابط ایالات متحده امریکا و کشور پاکستان بعد از ایجاد کشور پاکستان طی شش دهه » ، « مدارس دینی و مسوولیت حکومت پاکستان در قبال رفع نگرانیها ناشی از وقوع خطرات آن » ، « انتحاریون پاکستانی الاصل انفجارات لندن کیها بودند » ، « نظر کوتاه بر فعالیتهای اعضای سازمان تروریستی القاعده در خاک پاکستان و پیامد های غیر قابل کنترول آن در بی ثباتی اوضاع در منطقه » ، « آیا پاکستان تا سال ( 2020 ) فاقد توانائی اتومی خواهد گردید » و دهها عنوان دیگر اسم برد. کتاب قبل از متن اصلی خود دارای مقدمه ئی از جانب مولف ، دو تقریظ از شخصیتهای آگاه در امورات سه دهه اخیرافغانستان ، عبدالقدیر علم و خلیل رومان ، و همچنان یک نقطه نظر با عنوان : در مورد کتاب « پاکستان محور شرارت » بقلم سیاست دان و فرهنگی خوب غلام علی فگارزاده نیز موجود است. در صفحه پشتی اخیر کتاب نوشته شده که : 
و از تالیفات دیگر این نویسنده : 
*ما و فردای پاکستان * افغانستان آماجگاه فتنه ها و آسیب ها . *بحران فراگیر ، فاجعه جبران ناپذیر.
* نقش دموکراسی در تحقق اهداف ملی 
با مطالعه آن فهمیده میشود که محترم احمد سعیدی در چند سال اخیر پنج عنوان کتاب تالیف و چاپ نموده است. امید است سایر کتب هم زودتر بدسترس قرار گیرند. 
نویسنده که از چند سال به اینسو در انستیتوت کادر های جوان وزارت خارجه کشور ناروی بعنوان مدرس کورسهای تاریخ ، سیاست و فرهنگ افغانستان همکاری دارم ، بعداز مطالعه اثر حیفم آمد که چرا مداومین کورسها از محتویات آن بی بهره بمانند؟ چرا سایرمدرسین کورسها در موضوعات مربوط به تروریزم ، القاعده ، سازمانهای افراطی منطقه ، کشورهای عربی ، شاخ افریقا ، نیم قاره هند وغیره ، ازین کتاب که بعضی موضوعات اش برای آنها جدید خواهد بود ، استفاده نکنند. تصمیم برآن شد تا با راجسترش ، دیگران را در جریان قرار داده ، اطمینان داده شود که ، درموقع استفاده از بعضی مطالب و موضوعات آن ، با ایشان در برگردان متن کتاب همکاری صورت میگیرد. استفاده مدرسین و مداومین کورسها ازین کتب نه تنها برای من ، بلکه برای همه مردم افغانستان جای افتخار است. 
در اخیر باید نگاشته شود که ، اگرموجودیت بعضی اغلاط تائپی ، در مواردی هم کم توجهی درجابجا نمودن بعضی عناوین بر اساس تاریخ وقوع حادثه و موضوعات دیگر ، که معمولآ همچو کاستیها بیشتربه کم دقتی مسوول بخش « برگ آرائی » بر میگردد ، به دیده اغماض نگرسته شود ، بدون شک تالیفات خوب ، قابل تقدیر و در اکثریت موارد بهترین مواد خام برای کارهای تحقیقی محققان در آینده بشمار میرود. قلم مولف همیشه سبز و پر بار.

 

 محمد عابد حیدری

اپریل 2013 / ثور 1392