X

آرشیف

فلسفهٔ وجودی داعش در غور!

"داعش" نامیست که با استفاده از آن؛ افراد مسلح غیر مسئول، متهمان و مرتکبان جرایم، قاطع طریقان، ناراضیان حکومت، افراد خود سر و بی بند و بار برای خود امرار معیشت، زندگی بخور و نمیر و حاکمیت متزلزل ایجاد می کنند.
آنها سراسر زور می گویند، آشوب برپا می کنند و شکنجه می دهند تا مردم از آنها حمایت نماید و برای شان کمک مالی انجام دهد. اصول رفتار شان خودکامگی است و از هر گام که بر می دارند علایم: نادانی، زور گویی، جهل و کم فکری مشهود است.
حضور داعش به ولایت غور در نخستین گام ها در منطقهٔ رغسکن (زادگاه قوماندان ژنرال احمدِ مرغابی) درهٔ مرغاب به سرکردگی  شاه ولی (پسر قوماندان احمد مرغابی) و مدیریت فرماندهان هر یک: مولوی عبدالرحمان،غلام فاروق (فاروقک مرغابی)، قاری رحمت الله، عبدالستار جمالی (سابق کارمند امنیت ملی غور و فعلاً مسئول مالی داعش)‌، قوماندان تاج محمد، شکور و شکورک صورت گرفت
افراد مذکور با شمول اسامی هر یک: مولوی احمد شاه (والی نام نهاد طالبان)، مولوی ظریف، مولوی علاوالدین، مولوی هادی و غفارِ پاینده فرماندهان گروه طالب در غور بودند اما اینکه قوماندان احمد مرغابی توسط یک عضو طالبان به نام محمد فرزند جلال به قتل رسید، طالبان خویشاوندِ قوماندان احمد در صفوف طالب خود را راحت احساس نکرده و همان بود که راه پیوستن به داعش را درپیش گرفتند.
فعالیت های که فرماندهان فوق زیر چتر داعش در ولایت غور انجام داده اند همانا: قتل یک تن بنام حیات الله و زخمی 3 تن مربوط به خانواده محمد دریابازمعاون امنیت ملی غور، اسیر گرفتن 5 تن محصل از قوم هزاره و قتل یک تن آنها ( در نبرد همان حادثه بین دولت و گروه داعش، یکی از افسران امنیت ملی به نام تورن محمد غفوری توسط گروه داعش به قتل رسید) که در همان دوره ها مولوی عبدالرحمان یکی از سرکردگان ارشد داعش بر اثر مریضی که داشت برای تداوی به فیروزکوه آمده بود و توسط معاون امنیت ملی دستگیر و فعلاً زندانی می باشد.
بعد از آن پلان دزدی 2500 راس گوسفند توسط غلام فاروق مرغابی و قاری رحمت الله مربوط مردم قریه کاسی فیروزکوه گرفته شد که مردم محل با استفاده از جبهه خیزش های مردمی سد راه شان قرار گرفتند و در نتیجه غلام فاروق مرغابی از طرف داعشیان کشته و اسامی هر یک: عبدالعزیز،محمد عظیم و محمد ابراهیم (دو برادر و یک پسر مربوط به یک خانواده) نیز از خیزش های مردمی کشته شدند. در ادامه، قاری رحمت الله به رسم انتقام خون غلام فاروق مرغابی حدود 26 تن دیگر را که اکثر شان چوپان، دهقان و زراعت پیشه بودند از کوه ها جمع آوری نموده و بصورت گروهی با گلوله تیر باران کردند
بعد از اعتراض گستردهٔ مردم، دولت پلان عملیات تصفیوی درهٔ مرغاب را گرفت ولی به دلایل گوناگون و نا معلوم توسط ریاست اجراییه خنثی و لغو گردید.
فعالیت دیگر گروه داعش را دزدیدن 2000 راس گوسفند از منطقه هزاره نشین نو اسپند شکل می دهد. همچنان در سال گذشته بالای ولسوالی چهارسده تهاجم بردند که بعد از یک شبانه روز نبرد، ناکام شدند و در ادامهٔ آن با 1000 تن نیروی بالای قوماندان صالح در ولسوالی دولتیار حمله نمودند که در این حمله 8 تن از داعشیان زخمی شد و داعشیان شکست خورده، فرار کردند. در سال گذشته این گروه بالای پسته شاه تیغ (پسته امنیتی دولت) نیز حمله ور شدند که دو تن از نیروهای امنیتی را کشتند و چهار تن را زخمی نمودند.
در نخستین فعالیت امسال شان، 2 حلقه ماین را در منطقة غلمین جاسازی نموده بودند که جان دو تن از مردم همان محل را گرفت و چهار تن را زخمی نمود، مردم محل علیه شان واکنش نشان دادند و در همان لحظه داعشیان بالای مردم شلیک نموده و یک تن از مردمم محل کشته شد
مخالفت و مغایرت های بین طالب و داعش غور نیز دیده شده است. در سال گذشته در منطقه کرگین و بردیز ولسوالی چهارسده جنگ بین این دو گروه صورت گرفت که با وساطت، میانجگری و موی سفیدی مولوی شفیق الله باشنده دیر تخت درهٔ ٔمرغاب مصالحه کردند.
تنش که امسال بین گروه داعش و طالب در غور رخ داد، از دو طرف جان 8 تن را گرفت و 7 تن جرائت برداشتند. این تنش در مناطق شاردیز و پالوی درهٔ مرغاب صورت گرفت که در نتیجه طالبان با شکست مواجه شدند و آتش بس صورت گرفت که طالبان حالا آمادگی حمله بالای داعش را دارد.
امسال اعضای داعش هر یک حاجی جلیل (سرکردهٔ داعش در غور) از ولایت بادغیس و پسر قاری رحمت الله و مفتی داعش باشندهٔ ولسوالی کرخ ولایت هرات زمانیکه می خواستند به دیدار قاری نعمت الله (عضو ارشد داعش) از مرغاب به فاریاب بروند، توسط نیروهای طالب گرفتار شده، پسر قاری رحمت الله را رها کرده و دو تن دیگر را در محضر عام  به دار آویختند.
باید خاطر نشان ساخت که در ولایت غور طالب و داعش اندیشه یی وجود ندارد و افرادیکه در این گروه ملحق شده اند تنها و تنها بخاطر پیش بردن امور زندگی و امرار معیشت زندگی شان بوده است و یا اینکه متهم به جرایم جنایی می باشند و نمی توانند در ساحه دولت گشت و گذار نمایند. از همان خاطر، راه طالب و داعش شدن را در پیش گرفته اند و تجربه نشان داده است اینکه ایشان در صفوف این دو گروه صادق، متعهد و آرمانی نیسنند
بعد از پیروزی مقاومت آنعده افراد که محل زندگی شان را کوه های مرتفع و استراتژیک مرغاب شکل می داد، اندیشه طالب شدن را دریافتند تا هم از آن نقطه جیوپولیتیک به نفع خود استفاده کنند و هم در دولت بخاطر نفع بردن از خود طرفدار و افراد داشته باشند. عده از آنها بلاخره از پیوستن در گروه طالب امرار معیشت می کردند و به دستور طالبان دست به کار های خلاف، غیر انسانی، قتل و کشتار های نیز زدند که حادثه های چون: به شهادت رساندن قاضی قربان، قتل رئیس مؤسسه برک، شهادت چهار تن افسر ترافیک، شهادت چهارده تن در ماه مبارک رمضان، ربودن چهار محصل و کشتن یک تن آنها، دزدیدن رمه ها، گرفتن راه ها….! مثال های بارز از فعالیت های وحشیانه ایشان است.
بعد از اینکه فعالیت های نا روا و عملکرد غیر قابل قبول گروه فوق توسط سران امارت اسلامی بررسی شد، ایشان از حمایت تجهیزاتی پشاور و کمک های شان طرد شدند و همان بود که گروه دیگری را تحت نام داعش در دره مرغاب بخاطر استفاده جویی های شخصی شان ایجاد نمودند و تا حال فعالیت های خونبار چون قتل 33 تن از افراد بی گناه مردم قریه کاسی، حمله بالای قریه نو اسپند…! را انجام دادند.
گفتنی است که مرغاب بنا بر موقعیت حساس جغرافیایی اش، همیشه پایگاه اصلی طالبان و داعشیان انتخاب می شود برای اینکه دولت در برابر سنگر و موضع ایشان نمی تواند پلان ریشه کن سازی را طرح ریزی کند. و ایشان را از طریق عملیات زمینی نابود سازد و تنها دو راه برای عبور از بحران پیدایش طالب و داعش در نزدم وجود دارد که همانا اجرای عملیات هوایی و قرار دادن دره مرغاب تحت تحریمات جدی اقتصادی می باشد
در نتیجه از سران دولت شدیدا تقاضا می کنم تا پدیده و پروژه داعش و طالب در غور را نادیده نگیرند که نادیده گرفتن همان گروه ها موجب مختل شدن وضع امنیتی نه تنها شاهراه بامیانغورهرات بلکه موجب وخیم ساختن امنیت داخلی هشت ولایت هم مرز با ولایت غور خواهد شد

با مهر 
نوشتهٔگل رحمان فراز

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.