X

آرشیف

مصالحه سیاسی و منطق سخن!

مواضع اخیر جناب امرالله صالح و سفارشهای من:

 

جنګیدم و جنګیدی، کشتم و کشتی. 

نه از دست تو چیزی بزرګ بدست آمد و نه از دست من. نه تو تمام شدی و نه من. 

نفیه کردی و نفیه کردم. نه تو تمام شدی و نه من. 

 

در درین ٤ دهه ملت افغان ، ناموس و

دختران عزت افغان، قتل و غارت و تباهی بی 

سابقه را دیدند. 

چایې څادر لیدلای نه وه 

اوس د جمرود په غاښي ځي سر تور سرونه. 

(پژواک)

دشمن چاق شد و هم تو و هم من در خدمت خارجیان و در خدمت منافع ستراتیژیک دیګران عملاً قرار ګرفته، وطن من و تو خراب میشود و دیګران ثمرهء  آنرا میچینند. 

 

حال چه باید کرد که به اين ظلم، قتل و تباهی خاتمه داد و یا حد اقل به تدریج از بین بداشته شود. 

تفاهمات و مصالهء  ممکن ایکه  نتایج مطلوب، انساني و ختم جنګ  برسیم؟ 

 در وطن خویش ملک سرنوشت خود شویم و 

 

من هویت و برنامهء خود را دارم و تو خود. 

راه حل چیست؟ 

حساب ګذشته: چند من را کشتی و چند ات را کشتم؟ میخواهی ادامه دهی. باشه، بسم الله. نمې خواهي ادامه بدهی. باشه. بسم الله. 

حزب اسلامی و حاکمیت کابل این دوهم را انتخاب کرد و ادامه جنګ و کشتن یکدیګر را توقف و راه تفاهم را در دست ګرفت و  درست هم کردند. 

قاعدهء بعدی کار: 

من از تو امتیاز نمی خواهم و تو از من. من در براندازی تونیستم و تو در براندازی من. 

 من خارج از حاكميت در تحكيم صلح كمك ميكنم. 

واماقربانیان قبلی، محاکمه وعدالت: درست است علیه من ادعا های است و علیه شما ادعا های است.  عدالت تأمین شود اما فرصت و قوت اين تأمین عدالت کدام و مرجع و فرصت آن و این ثالث بالخیر، عادل و قاضی کیست؟ 

وجود ندارد و یا هم توان ندارد. بلی وجود دارد اما توان ندارد. قضیهء اېشچي و کابل بانک را مثال میاوریم. 

از جانب دیګر وقت ما با این اعمال تاسف بار برادر کشی ګذشته سپری شده و به حال و آینده تمرکز ما کم و ضعیف میشود. میدانیم این عدالت نیست اما انتخاب دیګر هم مضر است و در عدالت الهی همه به جزای اعمال خواهند رسید. ګفتن و نوشتن اش ساده اما راه دیکر ممکن نیست. 

برعلاوهء این من به هویت خود و برنامهء خود و شما به هویت و برنانهء خویش. 

راه حل و راهکار اینده کدام است؟

یګانه مرجع دادن مشروعیت و هویت من ملت من است و ملت افغان اکثریت مسلمان و مسلمان تحت هدایت کتاب الله و سنت رسول الله و ادای رسالت علماء در روشن کردن ګپ و موضع حق و مساعدت در انتخاب نیک ملت را رهنمایی کرده و ما به ملت مراجعه کرده و ملت را مرجع مشروعیت میدانیم و مطابق خواست شان در روشنی کتاب الله و سنت رسول الله عمل میکنیم و فرصت انتخاب را به ملت میدهیم. 

 

به فهم من باوجود تمام ناملایمات و جنایات واقع شده این یګانه راه ممکن است که ما را به سرمنزل نجات، سلاح و فلاح برده میتواند لذا از پروسهء مصالحهء سیاسي و توافق حزب اسلامی و حکومت کابل باید مواظبت و تأئيد کرد و به صلح و استقرار باید و باید فرصت و مجال داد. انتخاب دیګر خطا و بردن افغانستان دوباره به جنګ خیانت نابخشودنی است. انتخاب با شماست. 

من به فراموش کردن ګذشته مخالفم و انرا توهین به خون شهداء میدانم. اما ګذشته برای انتقام نه، بلکه ګذشته برای حال و آینده است و به آن باید به این عنوان و به عنوان برحذر بودن و اموزش استفاده کرد. راه و انتخاب دیګر وجود ندارد و اګر هم است، خطاء است. 

 

و ها آنچه جناب امرالله صالح شخصیت خوب کشور میخواهد همراه با یک سوء تفاهم و فاوت  است. این مطالبات جناب امرالله صالح زمانی درست بود و است که شما ها و حاکمیت با تمام ارګاه و  بارګاه و ١٣٠ هزار عسكر جهان و ….  جناب  ګلبدین حکمتیار را دستګیر میکردید و حال از نزدش میخواستید که معذرت بخواهد و این و آن. وی دستګیر نه شده. وی خود مانند طرف قضیه و به زور خود موجودیت خود را داشت، حفظ کرده و حال یک طرف قضیه است. 

درچنین شرایط تقاضا و مطالبات ديګر که آن در صورت دستګیری ممکن بود حال از جانب حزب اسلامی مطالبه کردن، مطالبهء خطاء ، نادرست و غیر واقعی است. 

لذا باید بر میکانیزم های کار کرد که قتل و برادر کشی را پایان دهد و ملت سخن اصلی را پيدا کند که در آن زمان انتخاب ملت جناب  حکمتیار و من و جناب امر الله صالح به ملت به خاطر بیاوریم که ای ملت متوجه باشید که کیها بر سر شما چه کردند و چرا باید من را انتخاب و آن حزب اسلامی را انتخاب نه کنید؟ لذا هر مطلب در وقت و زمانش. لذا نباید فرصتهای صلح و استقرار مردم افغانستان را به هدر داد. 

از قهر و غضب الهی باید ترسید و مانع ادامهء خونریزی و برادر کشی در کشور خود و منطقه باید شد. 

 

والصلح خیر

و ماعلینا البلاغ المبین

توکل علی الله، نعم المولی و نعم الوکیل

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.