X

آرشیف

ديده درايی و دولتداری!

رفتن به سياست و تلاش برای ګرفتن قدر سیاسی به منظور خدمت به خلق الله عبادت است. 

پرداختن   و رفتن به سیاست، كار در حاكميت  و یا تلاش به کسب قدرت سیاسی  جعل، فریب و مکاری است  زمانیکه  افراد مکار، فریبکار و دید درایی به آن میپردازند. 

ملت افغان ، تاریخ زندهء خویش را خوب بیاد دارد و دقیق میداند  که کي کیست؟  

کی چه داشت و حال چه دارد؟ 

در زمانیکه قدرت داشت چه كرد و حال چه شعار ميان تهی میدهد؟ 

کفایت میکند که لست دارایی های موجود این افراد و خانواده های شان را با عواید ممکن رسمی شان و در صورت تاجر موفق بودن شان با مقدار مالیهء که به دولت ( ملت)  پرداخته مقایسه كرد، نتیجه خود روشن  ميسازد. دزدان كابل بانكها كجا و كی اند و ماستمالی های عدالت به کجا رسید؟ 

تناسب افراد در حاکمیت، تخلفات صریح در انکشاف متوازن کشور که از تقریبا ٧٠٠ پروژهء خورد و بزرګ ابیاری وزارت زراعت بیشتر از ٥٠٠ در پنج ولایت شمال کشور و متباقی در بقیه کشور و حاکمیت بر پست های دولتی و کلیدی همچنان درین ١٥ سال اخير به عين تناسب و بلاخره ٨/٣/٢٠١٧ حادثه و جنايت بالای شفاخانهء ٤٠٠ بستر در كابل  و حوادث جنايتكار قبل از آن صورت ګرفته را میبینم و ملت قضاوت خود را دارد. ملت میبیند که کیها  با دیده درایی هم مس‌ؤل اند و هم شاکی؟ هم ملت از وضع  شاکي و هم حاکمیت. افراد حاکم در میدیا اکت نموده و دیګران را ملامت و خود را به ترتیب تلاش برايت دادن دارد. 

همینها خود مس‌ؤل وضع اند و صلاحیت دارند اما باز هم شاکی اند. 

عجب دیده درایی؟ 

وضع موجود را باید ازریابی کرد و راههای عملی متناسب به وضع را به شمول سیاست جدید کادری و غیر سیاسی ساختن مراجع امنیتی با اقدام  مشخص همراه ساخت. سیاست مکافات و مجازات کجاست؟ اقدام باید کرد دیر جنبیدن ګناه است. 

از حرف باید به عمل امد و به یقین راههای رهایی ازین جنایات وجود دارد. 

سربازما روحیه و شهامت دارد اما اداره و منجمنت سخت ضعیف عمل میکند و ضعیف است. 

توان مراجع استخباراتی را باید  دوچند و سه چند بلند برد و هدفمند مانند جراح حاذق با ساکلپل داکتر جراح که استادانه تومور و محل مهلک را قیچی و بر میدارد، عمل کردن ضرورت. 

قاطع بودن در برخورد استفاده از ساطور قصاب نیست . این کار به جنایت میانجامد. اما قاطع بودن در چوکات قانون همان مطالبه و ضرورت است که باید روی دست ګرفته شود تا غم و   تراژيدی موجود در اثر بی کفایتی های مقامات هم که است، از بین برداشته و زمینه سازی ادارهء سالم مهیا شود. 

این تنها به شعار و تصادفی نمی شود. فهم، تقوی، تعهد، شهامت و قربانی میخواهد. 

به یقین در افغانستان قحط الرجال نیست. 

و ما علیناالا البلاغ المبین 

دوکتور صلاح الدین سعیدی 

٩/٣/٢٠١٧

٠٠٤٤٧٨٨٦٤٧٤٦٣٨

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.