X

آرشیف

تفاهم بين الافغانی ضرورت است نــــــه انتخاب!

مطالبه صريح ما  از حزب اسلامی به رهبری جناب گلبدین حكمتيار و دولت جمهوری اسلامی افغانستان  

سلام بر شما
شرایط بس دشوار و حساسيست كه قضا حتی میتوان گفت  سرنوشت كشور و ملت را در عالم اسباب به صورت عمده به شما سپرده. 
در طول تاریخ دولتها، شخصيت ها وافراد  امدندو رفتند و از خود كار نامه های خوب و خراب به جا گذاشتند و اين پروسه ادامه دارد. متيقنيم محاسبه الهی و مردم در پیش روی ماست و در صورت تخلف به عتاب الهی مواجه خواهند بود. 
ان بطش ربک لشدید. 
درين گیرودار انچه به وضع كشور و مردم ما رابطه دارد، هست موارديكه در تغير ان سهم بيشتر داريم و هست موارديكه سھم ما كم و يا اصلا سهم نداشته  و در تلاطم امواج زمان و حوادث در حركتيم. 
درين ميان پاکستان دارد از مجاهدت  های خويش در افغانستان بهره برداری ھای نامردانه و خلاف انسانيت و بزرگ دارد. مجاهدت و جهاد!؟ پاکستان در جزیه گرفتن از جھان، توسعه سر زمین  پاکستان و تلاش برای نھایی ساختن خط فرضی و تحميلی ديورندلاين و فراتر ازان روز تا روز قوت و موفقيت بيشتر دارد. 
ميدانيم و منطق سليم حكم دارد كه مساله كنترول ويزه  ( اغاز از ۱/۶/۲۰۱۶) در  محل عبور و مرور تورخم  در حاليكه بيشتر از ۲۸۰۰ کیلو متر  خط باز بین دوکشور وجود دارد و بیشتر از ۳۲۰ محل عبور و مرور بين پاکستان و افغانستان وجود دارد  و صرف ۱۲ محل تحت كنترول!؟ است، هيچ ربطی به امنيت و صلح ندارد، بلكی اجندای  پاکستانی است كه در حال تطبيق موفقانه میباشد. درين برنامه های شوم برعلاوه ستون پنجم، دولت ضعيف و مخالفين مسلح افغان و مكارگی پاکستان، تعصب كور و كر و تفرقه افگن قومی و سمتی تحريك شده و تمويل شده توسط اجانب و  حتی توسط شیعیان کویته و جنبش!؟ روشنايي  و بهانه های مظاهرات و تشنجات به بهانه تاپی و … به ان كمك صريح ميكنند. 
برنامه های مکار پاکستان روز به روز دارند عملی ميشوند. 
پاکستان در اده  انگور  نشان داد که  برنامه های تجاوز و تسلط روشن دارند.  ادامه فتنه تسليم دروازه به جانب افغاني. تا ديورند  را خود افغنها رسمي كنند و نگه داشت بقيه تعميرات و تاسيسات نامشروع يهودی در سرزمین غير ميباشد.  تصادفی نیست که پاکستان  اردوی قوی افغاني را بدست خود افغانها  و مجاهدين. نابود كرد و به صورت سيستماتيك  نه گذاشت افغانستان به پای خود استاد شود.  و اين تللش تا امروز ادامه دارد. 
در چنین شرایط بس دشوار و مسلط بودن ستون پنجم و اجیران ایرانی و پاکستانی و … كه اين اجيران اهداف دشمن را اولويت ميدهند و به  
پست ھای حساس دولتی با اولویت دادن منافع و مصالح باداران شان تكيه زده و كار ميكنند ،  جای مسرت است که حزب اسلامی به رهبری جناب گلبدین حكمتيار عواقب خطرناكتر اين وضع رقتبار را درك نمود و با قبول يكسلسله تنازلات به صلح و تفاهمات بين الافغاني روی اورد که بخش از تنازلات را حتی به سختی میتوان باور کرد.  
اما  احساس ميشود منافع علیای کشور، ملت مسلمان و اسلام ایشان را قادر به چنین تصميم خير تلاش به تفاهم بين الافغانی کردند. 
الله تعالی برای تمام جوانب و افراديكه  که درين راه با صبر، حوصله و شكيبايي خير برای امر خير نشان داده و اجرا كرده اند سعادت دارين نصيب كند. 
امين 
ما باور داريم كه ایجاد موانع در تفاھم بین الافغانی كار دشمنان و كار بخش از به زور و زر رسیده گان  به زور بي ٥٢   است كه قابل پیشبینی نيز بود و است!
بخش از موانع در افكار و اعمال كسانی است که در افغانستان بحران ايجاد و ابياری میکنند تا حضور نظاميان خويش را موجه و من را به نحوی به ان قناعت دهند تا وجود نیرو ھای خارجی را مبرر پیدا کنم. 
با تما اين حالات ما، ملت افغان تشويشهای دارند که بر جانب حاكميت كابل و جانب حزب اسلامی و یا ھر مذاكره كننده سيايب است تاموضع خويش را در مورد ان روشن و رسا و متعهد  بيان بدارد كه: 
من حزب و سازمان معتقد به غير نسخه ها و راه حل ها حل  مسایل کشور و جامعه تشويش نداشته باشم كه اين و يا ان نيرو نظامي سياسي و يا حزب اسلامي افكار و نسخه های خويش را در اولين فرصت بر من تحميل خواهد كرد. اين احزاب و سازمانها بايد صريح تعهد داشته باشند كه مشروعيت تطبيق نسخه ای دست داشته شان صرف و صرف بعد از بدست اوردن نشروعيت تطبيق ان از حانب ملت خواهد بود. درين ميان به يقين بحث برحق و نادرست بودن اين و يا ان نسخه و فهم از مبادی نسخه مطرح نيست. اگر به سفيد بودن سفيد خود باور نداشته باشم و يا درست بودن انرا منوط به رای مردم بدانم خطا كرده ام. بحث در صحت و سقم نظر و نسخه نيست، بلكی بحث در مشروعيت تطبيق فهم من از مبدا به دست من و يا فهم ان ديگر که مردم صلاحيت تطبيق را به وی داده اند. مسلم اين است كه در عالم اسباب و امكانات بشری امروزي مشروعيت و عدم مشروعيت تطبیق نسخه برای حل مسايل كشور همان گرفتن مشروعيت تطبيق نسخه از ملت با مكانيزم كه توافق ميشود، ميباشد. هستند بخش  از افراديكه استدلال دارند و استدلال خواهند كرد و ميكنند كه: چه گفتی، نسخه من مشروع و نسخه من درست و من عالم و من ملا و من مسلمان و من حزب اسلامی یا قبول کن و یا ھم این زور و این شمشیر و این گردن تو. 
راهيكه در چار دهه  پیمودیم و انتخاب كرديم و نتايج انرا هم ديديم كه خواسته و ناخواسته و هنوز در خدمت دشمن دور و نزديك و در خدمت استابلشمنت پاکستانی عملا قرار گرفتیم. 
نتیجه ناخوش ايند و برای بعضی غير قابل قبول اما واقعيت. 
ميدانم اين بحث باريكی و تفاصيل دارد مردم پاکستان امروز و حاكميت های شان را باید جدا مطالعه كرد و به بحث گرفت. 
اما واپس به اصل بحث: بلی ملت مسلمان است و من به اسلام اين ملت مسلمان باور دارم و به نقش ملا و امام و عالم و عضو فعال حزب اسلامی  باور دارم كه عوض تحميل راستی و نظر برحق بودن خويش حتی در انتخاب زعيم ملت اين ملت است كه حق انتخاب دارد و اين ملت مسلمان است در مشروعيت تطبيق اين و يا ان فهم از اسلام اساس است و همانگونه كه پیامبر اسلام محمدمصطفی ( ص)  در انتخاب جانشين خويش تحميل نه كرد و حد اكثر نامزد داد،  اين حق امت مسلمه بود كه انتخاب كرد و …. 
لذا مطالبه داريم و صريحا خواهانيم كه در توافق و تعهد حزب اسلامی و حاكميت كابل و يا هر تفاهم سياسي با هرحزب در چوکات تفاھم سیاسی  اين تشويش ملت را منتفی سازند و با وجود مواضع مشخص قبلی بار ھا به ان تاكيد و علی الدوام به ملت برسانند كه ما به اين اصول كاملا پابند و موافقيم و تشويش مردم را درين راستا درك و انرا ارام سازند. 
بر حزب اسلامی است بخاطر تجارب ناگوار مردم که با تمام نيرو های سیاسی کشور تفاھم نموده و انرا مطبوعاتی سازند و متذكر و تاكيد بدارند كه اين و يا ان حزب، سازمان و حركت سياسي كه در موارد برنامه و روش كاری و اھداف با ھم تفاوت نظر داريم اما در موارد ذيل باهم توافق كرديم: حاكميت قانون و اراده ملت مسلمان و انتخاب ملت مسلمان و ملت و …. با هم توافق و كار مشترك خواهيم كرد تا در كشور ما صلح و تفاهم و استقرار برقرار شود. اسلام دين رحمت و شفقت و اعتدال است و قوت و عظمت و توسعه اسلام در صلح و تفاهم خير بخاطر بيشتر ممكن است كه اين حق است، منطق حق و راه های حل درست دارد و ما در تمام حالات در قوت و ضعف به اراده ملت افغان و ملت مسلمان انشا الله متكي و به عون الهي اين ملت را ازين بحران خارج كردني ايم…. اين و دهها تدابير ديگریکه  به عون الهی فتنه ها و دسايس دشمنان صلح و تفاهم بين الافغانی رابه زور خدا نقش بر اب خواهد كرد و انشالله ميكند. تلاش جانب حزب اسلامي برای صلح و عدم ايجاد موانع حتی با ضم كردن بخش از مطالبات ضميمه به مسوده موافقه و تفاهم موجود تلاش و پختگی جانب حزب اسلامی را نشان میدھد که بايد و بايد با بخش از تدابير و ابتكارات ديگر و از جمله رفع تشويهای مردم با در نظر داشت بخش از تجارب تلخ گذشته همراه شود و برای ان گام عملی ھمین امروز با نشر اعلاميه ھا و نشست و برخاست ها و …. همراه شود. 
تضمين نهايي شدن توافقات و پیروزی حتمی عقل سليم حتمي نيست و هرچیز ممکن است اما ھمیشه بايد ادای رسالت کرد و مبارزه و جهاد بخاطر تحقق برنامه ها و اهداف خير قابل حصول امروز  و فردا ادامه دارند و بايد داشته باشند. 
ملت و جهان بايد بداند كه كی در تفاھم بین الافغانی صادق بود و هست و كی تخلف كرد و نه خواست اين ملت مجاهد و مظلوم به ارام خويش، صلح و تفاهم خير و انسانی برسد. 
اين پیگیری  و چشم و گوش باز داشتن است که متخلفين را رسوا و برباد خواهد كرد. 
انشا الله تعالی. 
لذا در پھلوی مطالبات و خواسته ها از ديگران بايد كارخانگی و بخش وظايف را كه به خودما مربوط است و ملت انرا تشويش ميداند به موقع و همين امروز برطرف كرد و بران دوامدار تاكيد داشت. 
و من الله التوفيق 
لطفا اين يادداشت را به زعمات حزبي حزب اسلامي و ساير جوانب رهبري سياسي و ستيج سياسي كشور نيز برسانيد. 
و ما علينا الا البلاغ المبين 

دوكتور صلاح الدين سعيدي- سعيد افغاني 
٢/٦/٢٠١٦
٠٠٤٤٧٨٨٦٤٧٤٦٣٨

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.