X

آرشیف

سنگهای آسمانی جمع سنگهای زمیــنی:

 

دو ست عزیز وهمو طن بسیا ر مهر بانم حضر ت آقا صاحب سیاه بند سید عبد الر شید ( عمر ) چند ما ه قبل صحبت تلیفو نی با من دا شت ودر ضمن نظر مر ا در با ره اشعا ر شا عر جو ان و پُرتلا ش و پُر کا ر وبا انژی آقا ی عبد الله فر حمند جو یا شد، در جوا ب گفتم خو ب است و آیند ه خو بی را در پیش دارد . واز من خو است،تا در باره اشعا ر شاعر جو ا ن نظر ی داشته با شم واگر ممکن با شد ، هم چیزی بنو یسم. منکه در حقیقت وقت پیدا نکر د م امر وز وفردا شد تا که دو روزپیش و عد ه نمود م که انشأ الله کو شش میکنم وقت پیدا کنم میخو اهم راجع با شعا ر آقا ی فر حمند ابراز نظر کنم که این مو قع مسا عد شد .
او ل : اینکه من شاعر و ادیب و نو سند ه تحلیلگر ومبصرو مفسر, سیاسی نیستم . که از این موقف و یا مقا م چیز ی بنو یسم و نظر دهم.
دو م : من در موقفو مقا م قر ار ندار م که صلا حیت علمی وادبی و فر هنگی داشته باشم ویا نظری بد هم وتأ کید نما یم که نوشته آ ن همگی خو ب وبدرد بخو ر اند این کا ر من نیست .سو م: بگفته نو ر محمد مشهور بطا لب غیغکش از قریه سیبک که هم قر یه آقا یفر حمند میبا شد گفته است. سبقو خط نو شتن ر فت زد ستم ــ ببین باکُلبۀ غمها نشستم .
بیا د دار م در سال 2007 در شهر ایسن آ لما ن رفته بو د م در خا نه آقای نصیر ندأ کتا بی بو د اثری پوهنمل جمعه نو عپر ور که را جع بحز ب دیمو کرا تیک خلق افغا نستا ن واوضا ع آشفتۀ گذ شتۀ افغا نستا ن نو شته شده بو د و ا ین کتا ب را یک برادر ایرانی ما که افغا نستا ن را هیچ ند ید ه بود و از اعضا ئی حز ب تو ده ایرا ن بو د وربا نی منشی نا حیه سو م حز بیشهر کا بل وعمر خطا ب منشی نا حیه حز بی پو هنتو ن کا بل و دین محمد مسؤل امو ر اقتصا د کمیته شهر کا بل و غیر ه وغیره را نمیشنا خت (با ین دشنا م نا مه که سر تا پا دشنا م است) تقر یظ داده بو دو آنر ا یک اثر بدرد بخو ر ومفیدو قا بل ستا یش خو اند ه بود .و آقا ی نوع پر ور بدر واز ه هر محفل عر وسی و مجلس استا ده بو د وکتا ب را به 10 ایرو میفر وخت و دو ستم گفته بود کتا ب شما را بخا طر این نمیخر م که بخو انم بلکه بخا طر این میخر م که 10 ایرو برایت بد هم . — طو ر یکه در با لا ذکر کر د م من در مو قف وصلا حیتی نیستم و هیچ حقی هم ندا ر م مگر منحیث یک خوا ننده میخو ا هم بگو یم با ید هر اثر که بیر و ن می آید هد ف نو یسند ه آن این با شد تا مر د م اقلا چیز ی از این اثر بیا مو زند وآمو زند ه ودرد بخو ر با شد .
انسا نها گا هگا هی بسیا ر دقیق و بعمق یک موضو ع دا خل میشو ند آد م تصو ر آنرا هم کر ده نمیتو اند و یا بعدا"بهد ف اصلی شا عرو یا نویسند ه پی میبر د . میخو ا هم شعر از سکند ر نا مۀ نظا میگنجو ی حدود 44 سا ل قبل من خو اند ه بو دم یا د آور شو م که.
بیا تا ز بیدا د شویم دّست ــ که بیدا د نتو ان زبیداد ّرست .
چی بند یم و د ل در جها ن سال و ما ه ــ که هم دیو ی خا ن است و هم غو لی راه.
کمتر کسی در آنو قت وزمان که سکند ر نا مه را میخوا ند ندبهد ف وعمق موضو ع پی میبر دند و آخند زاده صا حب ملا فخر الد ین پا یحصا ر تیو ره که می آمد برایم میگفت سکند ر نا مه را بیا ر وبسبک خو د میخو اند .
سکند ر بشمشیر بگشا د دست ــ ببا زار زنگی در آمد شکست. ویا
چی بو د ی که مر گ آشکا را بو د ی ــ سکند ر هم آغو ش دارا بودی.
و یا حضر ت حا جی اسمعیل سیاه هر اتی در کتا ب یا دیو ان خو د بنا م گو ز ک در یک جا گفته است . 
حا جی آن نیست که از راه یّمن می آید ـ
انگلیسیت[انگلیس است] که از را ه چّمن می آید.
کّهر ی سر گلۀ قا فلۀ فسق و فساد .
رفته سُر خُن مَگسی باز جَرَن می آید .
بلی حا جی اسمعیل سیاه خو ب در ک کر ده بو د او ضا ع و احوا ل روز گا ر را وآنرا سا ده تر وعا م فهمتر در خو ر تو جه مر دم خو د قر ار داد ه است . 
طو ریکه همه میدا نند در دوران یا عصر و زمان سا بق که مر دم افغا نستا ن بحج میر فتند . با ید میر فتند در هند وستان از هندو ستا ن ذر یعه کشتی که در آن وقت وزمان برایش او گو ت میگفتنداز هندو ستان بط رف مکه مکرمه و در با ز گشت هم همین مسیر را طی میکر د ند واز را ه کویته پاکستان فعلی از قلمر و انگلیس وچمن واسپین بلد ک وارد به خا ک افغا نستان می شد ند
از اینجا با ریش ما شبر نج میر فتند و در با ز گشت با ریش ها ی رنگ کر ده خو د مر دم ا فغا نستا ن را دعو ت بجها د علیه نظا م وحکومت میکر دند .
اشعا ر فر حمند با آدم گپ میز ند و حر فی بگفتن دارد گا ه گا هی انسا ن خو د را در لابلا ی اشعا ر فر حمند می یا بد ما نند اینکه یک انسا ن علا قه دارد تا از خا نه وزند گی شخصی یکر ِئیس جمهو ر یا پا د شاه آگا هی دا شته با شد که این رو یأ ی که همیشه با او فکر میکند ، در با ره خو رد ن ونو شید ن و وخوا ب و استر احت کر دن آن آ گا هی پیدا میکند که بمقصد خود میر سد . وهمه چیز را بچشم سرخو د مشا هد ه میکند او فکر میکند که ما نند طو فان وکشتی خو رد وبدو ن با د با ن که بهرطر ف اختیا ر آن بد ست با د وطو فا ن است در حر کت اند. در سنگها ی آسما نی عبد الله فر حمند فو تو ی زیبا ی دارد که پا ی چپ را با لا ی پا ی راست دو ر داده وبد ست را ست بزمین محکم تکیه داده و بدست چپش پا ی چپ را محکم گر فته و عقبش و یا پشت سر ش گلۀ از اسپها را نشا ن مید هد و او طو ر ی وا نمو د و نگا ه میکند که گو یا چیز ی را آرزو دارد و از شما طا لب آن است و اشا رۀ و رمز ی دار د و میگو ید .
ای فر شته منفو ر .
مر ا در با لها یشو م خو یش بیا ویز .
وپیکر ناسپاس مرا.
در امتداد خا کبا د فا جعه با رت مغشو ش کن. 
بشکن آئینه ها را.
در بها را .
نتنها در سنگها ی آسما نی نه بلکی در هر یک از از اشعا ر ش شما چیز ی دیگر ی را مشا هد ه میکنید { در محر وق بو سه }
پیو ند من بو ا دی خو شبخت میر سد .
از رو ی قله ها .
آن قله ها ی وحشی وآن کو هسا ر دور .
تا آن فرا ز ها ی طلائی رُ خ غرو ب .
تا سر زمین غو ر.
بیا د دار م سا لها ی 1999 بو د می خو استم با الفبا ی مو تر وا نی یا دریو ر ی آشنا ئی پیدا کنم با کتا بی که هزار 1000 سو ا ل و هزار جو ا ب دا شت او قا ت بیکا ر ی در کو چه ها وسر کها در جستجو ی جو ا بها ی خو د بو دم ، روز ی قا سم او یا نی و نصیر ندا و عب دالرؤف درفش علم صاحب آمد ه بو دند . میخو استند خا نه رؤف گهر ی بر وند . زمانیکه بموتر شستیم از من خو اهش کر دند تا در چو کی پیشرو ی پهلو ی دریو ر بنشینم که را ه بلد هستم بعد چند کو چه وسر ک آقای او یانی برا ی همگی گفت سر کها ی ها لند همر ا ی آدم گپ میز نند ضر ور ت نیست که آد م در قسمت پید ا کر دن راه تشو یش کند یعنی در هر کو چه و سر ک لو حه ونا م جای نو شته شده و رهنما ی کر د ه است. اشعا ر آقا ی فر حمند هم ما نند لو حه ها ی جا ده ها وا ر ی آد م اگر دقت کند خو ب آدر س مید هد گپ خو د را میز ند .
.
میخو اهم کمی تو ضیح کنم که برادر و یا خوا هر م که کلیمه الفبا ی مو تر وانی یا دریو ر ی را میخو انند و میشنو ند برا یم میگو یند این چی کا ر مشکل است ؟ که تو میگو ئی پشت فر مان موتر بنشین واستا رت کن وپای راست را با لا ی گا ز فشا ر و گیر 1-2-3-4-5 تا آخر همه و بپا ی را ست بر یک بگیر و بپای چپ گیر را تبد یل کن این چند ا ن کا ر ی نیست اینقد ر فلسفه چی بکا راستکه تو میگو ئی. منظو ر اصلی ام سر کا ر عملی نبو د بلکه هد فم سر تیو ر ی و شنا سا ئی جا ده های پُرپیچو خم آنبو ده است. .
وهم هما نطو ر یکه رسامی ها ونقا شی ها وتا بلو ها ی فر حمند بزر گ بر دلها چنگ میز ند بگفته{ حسا م الد ین یعقو بیا ن آدم گما ن میکند که درداخل مو ز یم است } در اشعا ر فر زند ش نیز خو د را انسان می یا بد و احسا س دیگر ی بر ا انسا ن دست مید هد.
در آخر موفقیت ها ی زیا دی برا ی عبد الله فر حمند وصحت وجا نجو ر ی از خدا وند پا ک آرزو میکنم .
کّهر =اسپکّهریا خر ما ئی رنگ تیره.
سُرخُن مگسی= اسپ سفید با خا لها ی سیاه .
جَرَن= اسپ سرخ که یال ودُم آن سفید رنگ باشد .

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.