X

آرشیف

منار جام، ریشة افلاکی ماست

ریشة اصلی آدمی، آسمانی و ریشة هنر و تمدن اصیل افلاکی است. و منار جام، نیز به هیچ وجه، پرداخته از چند قطعه خشت و کاشی مختصر نمی باشد. در پیکرِِ اعتدالِ این تندیسة نادر، قرنها لطافت و رقت و بیشمار تنها و روانهای نخبه و یکتا ، زنده گشته و سر به افلاک برده است.
نگرانیهای جناب مستمند غوری، به عنوان شاعر و تاریخشناسِ معاصر غور در بارة حریمِ هنری و سلامتِ منار جام، باعث پریشانی جدی ماست. جا دارد که بدون فوتِ وقت، مقامات مسئول از عواقبِ چنین جفاهایِ جبران ناپذیر، آگاه گردند و به مشورتهای مستمند که در واقع، پیام اهل بیش غور است گوشِ هوش فرا دهند.
منار جام از نوادرِ آثارِ فرهنگی کشور و جهان است و طی سالهای متمادی، تعدی های بیشماری را از خودی و غیر خودی متحمل گردیده است. ولی امروز، عنقای غور از زیر خاکسترِِ قرون، سر بلند کرده؛ جمعیت ولایت غور بالغ بر هشتصد هزار نفر است و علما، استادان، آموزگاران،اهل قلم و هنر، فهرست مطولی را تشکیل می دهند. رسانه های جمعی در غور، رمق می یابند و کانونهای مدنی و فرهنگی پا می گیرند و وقتِ آن رسیده است که مقامات و محاکمِ محترمِ غور، واکنشِ بحق و کارشناسانة مستمند غوری را به عنوان دادخواستِ مردم و تاریخ غور، تلقی نمایند و یونسکو و هر مقام دیگری را از دستکاریهای خام و غیرتخصصی در حوالیِ منار جام، برحذر دارند.
 
صوفیه، حمل 1388

 

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.