آرشیف

2021-4-28

بنیاد حقوق قربانیان افغانستان

گزارش محفل یادبود قربانیان افغانستان به مناسبت چهل سومین سالروز کودتای خونین هفت ثور

گزارش محفل یادبود قربانیان افغانستان به مناسبت چهل سومین سالروز کودتای خونین هفت ثور

به نام حق

سیاهروز هفت ثور۱۳۵۷ هجری خورشیدی سرآغاز یک دورهٔ سیاه در تاریخ افغانستان است که کشور ما را به آتش جنگ کشانید و پیآمد های آن تا امروز از مردم ما قربانی گرفته و وطن ما را به میدان جنگ کشور های مختلف مبدل ساخته است. اختناق، اشغال، جنگ، تخریب زیربنا های اقتصادی کشور، خونریزی بی حد و حصر و مداخلات کشور های همسایه از آنزمان تا ایندم پیوسته قربانی می آفریند.

بنیاد حقوق قربانیان افغانستان (بنیاد حق) به تاریخ ۲۵ اپریل ۲۰۲۱م به تقریب چهل سومین سالگرد سیاهروز هفت ثور۱۳۵۷ هجری خورشیدی -به مثابه سرآغاز یک دورهٔ سیاه در تاریخ افغانستان- یک گردهمآیی را از طریق دنیای مجازی براه انداخت که هموطنانی زیادی از کشور های هالند، آلمان، انگلستان، فرانسه، بلجیم، سویس، سویدن، ناروی، آیسلند، پاکستان، امریکا و افغانستان در آن شرکت جسته بودند. اشتراک کنندگان در این محفل با شکوه بین المللی شامل قربانیان و بازماندگان قربانیان جنایات ضدبشری و جنایات جنگی طی بیشتر از چهار دهه در کشور میشدند. برنامه که شامل دو بخش اساسی سخنرانی و بحث آزاد میشد، با تلاوت آیاتی از قرآن عظیم الشأن آغاز و توسط انجنیر مسعود نیازی رئیس این بنیاد افتتاح گردید. محترم نیازی حضور حضار را خیر مقدم گفته و سخنان اش را با معرفی مختصر بنیاد حق منحیث یک نهاد قربانی محور و فارغ از هر نوع تعلق، تعصب و تبعیض، آغاز و بر اهمیت یادبود از قربانیان و تلاش خستگی ناپذیر در راه عدالتخواهی تأکید نمود. سخنران بعدی محترمه خیرالنساء فیضانی مقیم امریکا با اشاره به مبارزات بیدارگرانه پدر فقیدش علامه فیضانی پرداخت که در زمان جمهوریت دستگیر، سخت شکنجه و محاکمه شد و از جمله اولین کسانی بود که بعد از کوتادی ثور به شهادت رسیدند. در ادامه محترم سید عبدالکریم هاشمی مقیم افغانستان با تحلیل تفصیلی به ابعاد فلاکتبار نقض حقوق بشری از طرف حکومات، نیرو های متخاصم و مسلح و بالاخره قوت های نظامی اشغالگر و خارجی در کشور پرداخت که قربانی اصلی آن مردم عامه افغانستان بوده است. متعاقباً محترم محمد بشیر امانی مقیم آلمان به نوعیت و گستردگی جنایات جنگی و ضد بشری در بیشتر از چهار دهه پسین در کشور پرداخت.

در بحث آزاد اول طرق برخورد با عاملین جنایت این چهار دهه و تعیین موضع در برابر فرهنگ معافیت و راه های رسیدن به عدالت به بحث و بررسی گرفته شد. اشتراک کنندگان با حفظ احترام متقابل، به ارائه دیدگاه های روشن و راهکار های عملی در زمینه پرداختند.

در بخش دوم سخنرانی ها محترم احمد راتب فقیری مقیم هالند بطور همه جانبه به توضیح محاکم ذیصلاح ملی و بین المللی در زمینه رسیدگی به جنایات جنگی و ضد بشری و کارآیی آنها در معضله افغانستان معلومات داد. در ادامه محترم مسعود نیازی در باره  کارکرد های بنیاد حق از بدو تأسیس تا کنون و پلان های بنیاد به حضار معلومات مبسوط ارائه کرد. به تعقیب آن سه تن از تیم جوانان بنیاد حق، منحیث مشعلداران تازه نفس و وارثین داعیه دادخواهی افغانستان هر یک حمزه و عمران نیازی و بانو فخریه صدیقی مقیم هالند پلان های کوتاه و دراز مدت شان را تشریح نموده و ابراز امیدواری کردند که سایر جوانان با پشتیبانی از آرمانهای بنیاد حق به صف شان بپیوندند. آخرین سخنران این گردهمآیی محترم محمد عزیز عزیزی مقیم انگلستان بود که چشمدید و تجارب شخصی اش را از اولین اعدام ها در زندان پلچرخی تا شکنجه های غیر انسانی و تجاوز به عفت و کرامت انسانی زندانی ها در شکنجه گاه های اگسا، کام و خاد، کشف گور های دستجمعی و سرکوب خونین قیامهای مردمی در نقاط مختلف کشور بیان نمود.

در بحث آزاد دوم به نقش قربانیان در روند عدالتخواهی به گونه انسان معیار، عدالت محور و فرامرزی از یکطرف و همچنان بر توازن در گفتگو های صلح و رسیدن به صلح پایدار به اصل احترام به حقوق بشری قربانیان تمرکز صورت گرفت که طی مباحثات داغ و سازنده روی نکات جالب و ارزنده توافق صورت گرفت.

در بخش بعدی این گردهمآیی در فضای مجازی به سوالات حاضرین پرداخته شد و ایشان فرا خوانده شدند تا صرفنظر از هر نوع وابستگی عقیدوی، ایدیالوژیک، سیاسی، قومی و غیره به این پروسه دادخواهانه بپیوندند که با استقبال و همنواعی اشتراک کنندگان مواجه شد.

در قسمت پایانی محفل محترم نوید محسنی مقیم انگلستان و عضو خانواده عظیم قربانیان افغانستان، نویسنده و گرداننده برنامه رایو کتاب به بررسی و جمع بندی محفل یادبود قربانیان افغانستان پرداخته و بر نکات بارز و اساسی که در بحث های آزاد و سخنرانی ها بیان شده بود ترکیز نمود. محفل با دیکلمه شعر “تفنگت را بگذار زمین” و عکس دستجمعی با ابراز تشکر از حضور حاضرین و تیم همکاران تخنیکی توسط محترم محمد صدیق مصدق گرداننده محفل خاتمه یافت.

بنیاد حقوق قربانیان افغانستان (بنیاد حق) نهادی است که توسط یکعده از قربانیان عدالتخواه برای تنظیم بهتر عدالتخواهی و دفاع  از مصالح جمعی قربانیان افغانستان در سال ۲۰۱۴م در کشور هالند ایجاد شده است. ساحهٔ کاری این بنیاد محدود به کشور هالند نبوده و بنیاد حق خود را متعهد به دفاع از حقوق همه قربانیان افغانستان میداند. رهبری بنیاد حق ۷ ثور، این نقطهٔ آغاز بحران قربانی آفرین ۴۳ سال اخیر را بنام روز یادبود قربانیان افغانستان مسمی نموده و هر سال به تقریب همین روز محفلی یادبود را برگزار میکند و معتقد است که

عدالت ضامن امنیت، امنیت ضامن صلح و صلح ضامن خوشبختی بشریت است.