آرشیف

2017-4-12

غلام رسول مبین

کچالو و خبرنگاری

بنام رب العالمین

کچالو یگانه منبع پروتین است. از کچالو میشود که به تمام انواع غذاها استفاده نمود و حتا از کچالو به تنهایی نیز میتوانیم که غذایی همیشه در دسترس و ارزانی بسازیم که آنست "قورمه یی کچالو". کچالو را به تنهایی میتوانیم میل کنیم – چه آبجوش باشد، چه چپس باشد، چه قَوکرده باشد و چه هم تندوری. این کچالو است که در میان برنج، شوربا، آش، بُلانی و … خریدار دارد. بالاخره ما به کچالو خیلی نیاز داریم و همچنان انس ما، به کچالو همان انسی است که به آب و گندم داریم.
آخر، این کچالو آنقدر هم بیکس نیست که بدون داشتن کارت خبرنگاری وارد ارگ و کاخ ریاست جمهوری شده نتواند. قبل ازینکه کسیکه به کاخ رفته باشد، این کچالو است که دیگ ارگ ها اعم از ریاستدار و سپیدار را به چُس چُس در آورده است. اصلا کچالو و کچالو فروش نیازی به خبرنگاری ندارند. این خبرنگار و سخندار است که به کچالو و کچالو نیاز دارند. وقتیکه در آغاز هرسخن و هردهنی میگوییم "رب العالمین"، باید بدانیم که کچالو نیز دارای خالق و آفریننده یی میباشد. خالق کچالو، خالق کچالو فروش، خالق خبرنگار و خالق سخنگو همه یکیست. رب العالمین یعنی پرورنده یی تمام عالمیان که این عالمیان عبارت اند، از:

  1. عالم حیوانات: اعم از حیوان ناطق و غیرناطق. اینجا رییس جمهور، سخنگوی رییس جمهور، کچالو فروش، خبرنگار و همه انسان ها را شامل میشود.
  2. عالم جامدات: شامل هر آنچه که به طبقه یی سنگ، کلوخ، چوب، آهن، صخره و کوه و کمر تعلق میگیرد، میشود.
  3. عالم مایعات: آنچه مایع، آبدار و آبگون باشد، آب، باران، برف و غیره. این عالم بیشتری و بهترین کاردبرد را در زندگی تمام موجودات دیگر دارد. مایعات است که انسان احساس نظیف بودن را میکند، آب است که نباتات میروند، میبویند و میشویند. آب است که جامدات صیقل کرده میشوند و پاک و صاف میگردند.
  4. عالم نباتات: نباتات شامل هر آن چیزی که از زمین به صورت طبیعی بروید، اطلاق میگردد. که این امر شامل درخت ها، سبزی ها، علوفه ها و … میشود. کچالو منحیث نوع از نبات که جنبه سبزی را دارد، شامل این کتگوری میباشد.

حالا بر میگردیم به اینکه موجودات و مخلوقات "عالم حیوانات" بخاطر رزق و روزی و برای رفع نیازمندیها روزمره زندگی خویش از عالم نباتات به خصوص طبقه "کچالو" استفاده های خوبی را میکند. فاعل این عمل ویا کسب را "کچالو فروش و کچالودار" میگویند.
من درین مقالت، هدف خاص نداشتم فقط خواستم برای همنوعانم – آشکار سازم که انسان به قول روانشناسان به طبقات گونگون تقسیم میگردند و هر کدام برای کسب روزی خویش به کسب، حرفه، هنر و فنی روی میآورند. حالا سخنگویی هم هنر است و کچالو فروشی هم.
یک مشوره مفت: بهتر است که سخنگو کار خود را بکند و کچالو فروش کار خود را. هر آنچه که سخنگو میگوید گویا که کچالو فروش نشنیده و هر آنچه که کچالو فروش میکند، گویا که سخنگو ندیده. درین ملک نظر هم داده نمیشود، وگرنه مرا چی به این گپ ها.

 

بااحترام
برادر هنرمند تان
غلام رسول مبین
از شهر هنر و فرهنگ – چغچران
23 حمل 1396 هـ.ش.