آرشیف

2022-9-28

جام غور

کم‌رنگ شدن فعالیت‌های هنری و فرهنگ کتاب‌خوانی در غور

شماری از کتاب‌فروشان در ولایت غور می‌گویند که در طی یک سال گذشته بدترین وضعیت کسب‌وکار را تجربه کرده و اکنون بازار کتاب‌فروشی در این ولایت در حالت رکود قرار دارد.

به‌گفته آنان، اکنون به‌دلیل کم‌علاقگی مردم به‌ویژه جوانان به کتاب‌خوانی، بازار کتاب‌فروشی در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور از رونق افتاده و شهروندان کم‌تر علاقه‌مند به خریداری کتاب هستند؛ زیرا آن‌ها بیشتر مصروف یافتن لقمه‌نانی برای زنده‌ماندن اند.

محمدنبی، از کتاب‌فروشان در شهر فیروزکوه می‌گوید که در گذشته روزانه فروشات خوبی داشتند، اما اکنون حتا نمی‌توانند کرایه و مصارف دکان‌شان را تهیه کنند.

سیف‌الدین، یکی دیگر از فروشندگان کتاب در غور فقر و بیکاری را سبب دوری جوانان، دانشجویان دانشگاه و دانش‌آموزان مکاتب از کتاب‌خوانی دانسته و می‌گوید که این امر سبب رکود بازار فروش کتاب در این ولایت شده است.

او افزود: «در طی یک سال گذشته هیچ فروشات نبوده. هیچ‌کس کتاب نمی‌خرد. تنها قرآن کریم کم‌تر فروشات دارد. ما در سال‌های گذشته روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ افغانی عاید داشتیم اما امسال روزانه ۲۵۰ افغانی عاید داریم؛ که این همه بستگی به تحولات اخیر، فقر و بیکاری دارد.»

 

کم‌رنگ‌شدن فرهنگ مطالعه در غور

هرچند موجودیت کتاب و کتاب‌خوانی در یک جامعه نشان‌دهنده‌ی سطح دانش و فرهنگ همان جامعه به حساب می‌رود، اما فرهنگیان و جوانان در غور از وضعیت بدِ فرهنگ در این ولایت سخت نگرانی کرده و می‌گویند که فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی به‌گونه‌ی چشم‌گیری در این ولایت کم‌رنگ شده است.

به‌گفته جوانان و فرهنگیان غوری، با روی‌کارآمدن اینترنت و تکنالوژی جوانان از مطالعه و کتاب‌خوانی دور شده و بیشتر سرگرم شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیس‌بوک می‌باشند.

کمال‌الدین، از جوانان غوری می‌گوید که نبود کتابخانه‌های مجهز و کتاب‌های مورد ضرورت نیز از مسائلی است که مسیر مطالعه و کتاب‌خوانی را به سمت بدتر شدن سوق داده و سبب کم‌علاقگی جوانان به کتاب‌خوانی شده است.

او افزود: «متأسفانه جوانان بیشتر وقت شان را به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مصرف می‌کنند که این وضعیت واقعا جای نگرانی است. چون مطالعه و کتاب‌خوانی به‌گونه‌ی بی‌سابقه کم‌رنگ شده و جوانان از مطالعه دور شده‌اند. موضوع دیگر نبود کتابخانه‌های مجهز و کتاب‌های مورد نیاز جوانان است که متأسفانه در غور وجود ندارد.»

 

تأثیر فقر بر فرهنگ کتاب‌خوانی

کتاب‌فروشان و باشندگان غور می‌گویند که فقر و بیکاری تأثیرات منفی بالای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی گذاشته و جوانان، دانشجویان دانشگاه و حتا دانش‌آموزان مکاتب مجبور هستند برای پیدا کردن نفقه زندگی خانواده‌های‌شان کار کنند.

فضل‌احمد، یکی از باشندگان غور می‌گوید: «جوانان، دانش‌آموزان مکاتب و دانشجویان دانشگاه بسیار با شوق و علاقه درس می‌خواندند. در پارک‌ها، در باغ‌ها و حتا در شب زیر نور برق تا ناوقت شب می‌دیدیم که درس می‌خواندند، اما متأسفانه تحولات اخیر تأثیرات بسیار منفی و ناگوار بالای روح و روان آنان گذاشت و مجبور شدند برای کار کردن به کشورهای همسایه و خصوصا ایران بروند.»

کتاب‌فروشان در ولایت غور هم می‌گویند که اگر وضعیت به همین گونه ادامه پیدا کند، مجبور هستند تغییر شغل داده و برای تهیه نیازمندی‌های زندگی‌شان کار دیگری را به پیش ببرند.

سیف‌الدین، از کتاب‌فروشان در شهر فیروزکوه می‌گوید: «فقر و بیکاری در ولایت غور بسیار زیاد شده و مردم هیچ کتاب نمی‌خرند، چون توانایی خرید را ندارند. اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد ما هم مجبور می‌شویم یک کاری دیگری پیدا کنیم، چون با این شغل نمی‌شود نیازمندی‌های خانواده را تأمین کنیم.»

 

کاهش فعالیت‌های هنری در غور

برخی از هنرمندان در ولایت غور هم از کاهش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این ولایت ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که به‌دلیل تحولات سیاسی، فقر و بیکاری، کارهای‌شان به‌گونه‌ی چشم‌گیری کاهش یافته و از رونق افتاده است.

نبی‌زاده، یکی از هنرمندان ولایت غور که در گوشه‌ای از شهر فیروزکوه مصروف معرق‌کاری است، می‌گوید که در گذشته فعالیت‌های‌شان در بخش معرق‌کاری بسیار زیاد بود، اما در طی یک سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

او افزود: «در طی یک سال گذشته فروشات ما بسیار کم شده. به نسبت فقر اقتصادی و بیکاری سفارشات ما در بخش معرق‌کاری کاهش یافته است. ما در گذشته از خارج از ولایت حتا خارج از کشور هم سفارش داشتیم اما اکنون به کلی قطع شده است. در بخش معرق‌کاری، انواع سرمیزی‌ها و لوازم دیکوری می‌ساختیم و همچنان از چوب، صدف و استخوان، کلیمات دینی را جور می‌کردیم؛ اما اکنون فعالیت‌های ما بسیار کم شده است.»

به باور هنرمندان غوری، شرایط کنونی تأثیرات منفی بالای روح و روان جوانان، فرهنگیان و هنرمندان گذاشته و آنان را از کارهای هنری و فرهنگی دلسرد کرده است.

 

طالبان چه کردند؟

مسئولان فرهنگی طالبان در ولایت غور می‌گویند که برای رشد فعالیت‌های فرهنگی و ادبی در این ولایت تلاش می‌کنند.

آنان همچنان از کم‌رنگ شدن فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی میان جوانان، دانشجویان دانشگاه و دانش‌آموزان مکاتب در این ولایت نگرانی کرده و روی نهادینه‌شدن فرهنگ مطالعه برای داشتن یک جامعه سالم تأکید می‌کنند.

مسئولان فرهنگی طالبان همچنان می‌گویند که کتابخانه عامه ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت غور به‌روی همه اقشار باز است و می‌توانند از این کتابخانه استفاده کنند.

جوانان و فرهنگیان در ولایت غور بسته‌ماندن دروازه‌های مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم را نیز مانع بزرگ در برابر فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی می‌دانند و از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که دروازه‌های مکاتب را به‌روی دختران باز کنند.

 

منبع: اطلاعات روز